• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Przedawnienie opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Odsetki i koszty upomnienia. Przedawnienie należności a przedawnienie prawa do wydania decyzji. Istotna zmiana linii orzeczniczej w zakresie przedawnień zobowiązań podatkowych

Program i karta zgłoszenia

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Zapraszamy na szkolenie z gospodarowania odpadami komunalnymi. Podczas szkolenia przedstawimy m.in. najnowsze zmiany przepisów oraz zadania gmin związane z przedawnieniem opłaty za odpady.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponowane szkolenie dostarczy wiedzę, jaka jest wymagana od pracowników urzędów gmin (miast, związków międzygminnych), wykonujących zadania z zakresu ustalania, poboru i windykacji opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Jednym z ważniejszych problemów, z którymi spotykają się pracownicy komórek organizacyjnych, odpowiedzialni za opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest przedawnienie, zarówno samych opłat, jak i należności ubocznych, czyli odsetek i kosztów upomnienia. Zagadnienia dotyczące przedawnień odnosić należy zarówno do prawnych możliwości przedawnienia wymiaru, jak i poboru samej opłaty. Program szkolenia uwzględnia aktualnie obowiązujące przepisy prawa w tym zakresie, a także najnowsze orzecznictwo sądów administracyjnych, ze szczególnym uwzględnieniem istotnej zmiany linii orzeczniczej odnośnie należności zabezpieczonych wpisem na hipotekę.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

Omówienie najnowszych orzeczeń dotyczących przedawnienia zobowiązań podatkowych – przedstawienie istotnej zmiany linii orzeczniczej w tym zakresie.
Poznanie sposobów naliczania terminów przedawnienia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, odsetek i kosztów upomnienia.
Omówienie wybranych zagadnień z obszaru egzekucji administracyjnej, szczególnie w aspekcie możliwości przerwania biegu terminu przedawnienia poprzez zastosowanie środka egzekucyjnego.
Poznanie obligatoryjnych działań wierzycieli, poprzedzających wszczęcie postępowania egzekucyjnego.
Przedstawienie skutecznych sposobów prowadzenia egzekucji z pozycji organu egzekucyjnego oraz zasad współdziałania pomiędzy wierzycielem a organem egzekucyjnym.
Uzyskanie informacji dotyczących zmian w zakresie przedawnienia kosztów upomnienia.
Poznanie odpowiedzi między inni na następujące pytania:
- Czy ustanowienie hipoteki lub zastawu skarbowego zabezpieczą przed przedawnieniem opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
- Za jaki okres wstecz organ podatkowy może skutecznie żądać złożenia deklaracji „śmieciowej” lub w przypadku jej niezłożenia, określić wysokość zobowiązania z tytułu opłaty?
- Jaki jest termin płatności opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku wydania decyzji określającej np. za 2017 r.?
- Czy opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi za 2016 r. należy uznać za przedawnioną w 2022 r., jeżeli nie podjęto żadnych działań, skutkujących przerwaniem lub zawieszeniem biegu terminu przedawnienia?
- Czy w decyzji określającej opłatę za okresy wsteczne należy naliczyć odsetki od zaległości
- Czy i na jakich zasadach zastosowanie środka egzekucyjnego przerywa bieg terminu przedawnienia (pojęcie tzw. skutecznego i nieskutecznego środka egzekucyjnego, w którym momencie następuje zajęcie środków na rachunku bankowym)?
- Czy w przypadku przedawnienia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy równocześnie odpisać z ksiąg rachunkowych należność główną, odsetki i koszty upomnienia?
- W jaki sposób udokumentować przedawnienie opłaty, odsetek i kosztów upomnienia?

Uczestnicy szkolenia otrzymają w materiałach szkoleniowych m. in. wybrane wzory pism, postanowień przydatnych w pracy oraz wzór procedury wewnętrznej dotyczący obowiązków wierzyciela w postępowaniu egzekucyjnym.

zwiń
rozwiń
Program

1. Prawno-podatkowe aspekty należności z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
2. Obowiązek składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
• Podmioty zobowiązane do składania deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi i terminowość deklarowania opłaty. Kto powinien złożyć deklarację w przypadku współwłasności? Czy deklarację muszą złożyć/podpisać wszyscy współwłaściciele, obydwoje małżonkowie?
• Kto powinien złożyć deklarację w przypadku, gdy nieruchomość jest wynajmowana lub oddana w użyczenie?
• Kto składa deklarację w przypadku lokali mieszkalnych lub/i użytkowych, stanowiących własność gminy?
• Składanie deklaracji za okresy wsteczne np. od 2017 r. i na których drukach - starych czy aktualnie obowiązujących?
• W jaki sposób dokonać przypisu deklaracji za okresy wsteczne? Czy należą się odsetki za okresy wsteczne, w przypadku, gdy deklaracje nie były składane? Od kiedy liczyć odsetki?
• Czy właściciel, który sprzedał nieruchomość musi złożyć deklarację wygaszającą zobowiązanie? Najnowsze orzecznictwo. Co, jeżeli deklaracja tzw. „zerowa” nie zostanie złożona, a aktualny właściciel płaci opłatę? Czy opłata od „starego” właściciela, wobec niezłożenia deklaracji tzw. „zerowej” nadal się należy?
3. Obowiązek zbierania odpadów w sposób selektywny i deklarowania jako odpadów segregowanych:
• Nowe zwolnienia z opłat (kompostowanie).
• Konsekwencje złożenia nieprawdziwych informacji o kompostowaniu: decyzja o utracie prawa do zwolnienia, termin wydania decyzji, jaki termin płatności określić w decyzji? Kiedy przedawni się prawo do wydania decyzji, a kiedy zobowiązanie, wynikające z decyzji?
• Konsekwencje braku segregacji odpadów. 
• Wydawanie decyzji, określającej wysokość opłaty w przypadku niedopełnienia obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych. 
• Kiedy przedawnia się prawo do wydania decyzji określającej podwyższoną opłatę, a kiedy zobowiązanie wynikającej z tej decyzji?
• Przypis podwyższonej opłaty. Kiedy i na jakiej podstawie? Czy przypisu można dokonać tzw. persaldem?
4. Zmiana danych w deklaracji:
• Termin składania nowych deklaracji w przypadku zmiany danych.
• Ograniczona możliwość składania nowej deklaracji zmniejszającej wysokość zobowiązania za okresy wsteczne (np. w przypadku śmierci mieszkańca),
• Jaka jest różnica pomiędzy korektą deklaracji a nową deklaracją?
• Czy korekta deklaracji może być dokonana przez urząd?
• Czy jest obowiązek składania deklaracji w przypadku zmiany stawek opłaty?
• Czy i w jakich przypadkach organ podatkowy może sam dokonać korekty złożonej deklaracji?
• Jak powinien postąpić organ podatkowy w sytuacji, gdy zobowiązany zmienia w sposób nieuprawniony złożoną uprzednio deklarację?
5. Postępowanie w przypadku niezłożenia deklaracji lub niedokonania wpłaty z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
• Praktyczne aspekty stosowania Ordynacji podatkowej w sprawach związanych z opłatami za gospodarowanie odpadami komunalnymi. 
• Postępowanie w przypadku niezłożenia deklaracji.
• Wszczęcie i prowadzenie postępowania mającego na celu wydanie decyzji określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
• Na jakiej podstawie można zwrócić się do innych organów o udostępnienie informacji potrzebnych do postępowania?
• Kiedy może być wydana decyzja określająca wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, na podstawie danych szacunkowych, w tym w oparciu o średnią ilość odpadów komunalnych, powstających na nieruchomościach o podobnym charakterze?
6. Przedawnienie prawa do wydania decyzji, określającej wysokość opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
• Kiedy przedawnia się prawo do wydania decyzji określającej?
• Czy i kiedy można nadać decyzji rygor natychmiastowej wykonalności, aby nie dopuścić do przedawnienia?
• Kiedy przedawnia się należność, wynikająca z decyzji określającej np. decyzja wydana w 2016 r. lub 2017 r.? 
• Jakie działania przerywają bieg przedawnienia zobowiązania?
• Jak liczyć terminy po przerwaniu biegu przedawnienia?
• Co można zrobić, aby przerwać bieg przedawnienia?
• Czy zaległości z opłat za gospodarowanie zabezpieczone wpisem na hipotekę nie ulegną przedawnieniu? Istotna zmiana linii orzeczniczej.
7. Ranga i znaczenie zawiadomienia o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku zmiany stawek:
• Zawiadomienie jako podstawa wystawienia tytułu wykonawczego.
• Czy zawiadomienia o zmianie wysokości opłaty w związku ze zmianą stawek musi być doręczone za zwrotnym potwierdzeniem odbioru?
• Od kiedy należy płacić opłatę w zmienionej wysokości w przypadku, gdy zawiadomienie zostanie doręczone z np. kilkumiesięcznym opóźnieniem? Czy należą się w takim przypadku odsetki od zaległości?
• Przypis należnej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wynikającej z zawiadomienia w księgach rachunkowych jednostki.
• Kiedy przedawnia się opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, wynikająca z zawiadomienia?
8. Zmiany w zakresie przedawnienia kosztów upomnienia:
• Jak należy liczyć termin przedawnienia w odniesieniu do kosztów upomnienia doręczonego przed 20 lutym 2021 r., a jak po tej dacie?
• Czy w przypadku braku wpłaty opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w określonym terminie upomnienie musi być zobowiązanemu zawsze doręczone, bez względu na to czy wysokość opłaty wynika z deklaracji, decyzji lub zawiadomienia? 
• Czy i kiedy w odniesieniu do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi można wystawić tytuł wykonawczy bez uprzedniego doręczenia upomnienia? 
• Zmienione zasady przedawnienia kosztów upomnienia.
• Kiedy i na podstawie jakich dokumentów odpisać przedawnione koszty upomnienia z ksiąg rachunkowych?
9. Dyskusja, pytania, indywidualne konsultacje.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Ze względu na publicznoprawny charakter należności z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, szkolenie adresowane jest przede wszystkim do pracowników urzędów gmin/miast i związków międzygminnych, zajmujących się ustalaniem, poborem, ewidencją księgową i windykacją tych należności. Głównymi zainteresowanymi powinni być pracownicy działów księgowości, obsługujący opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, a także osoby nadzorujące i odpowiedzialne za likwidację zaległości z tych opłat oraz inne osoby zainteresowane nabyciem wiedzy specjalistycznej i praktycznych umiejętności z zakresu zarówno obsługi księgowej, jak i najważniejszych – z pozycji wierzyciela – zagadnień z zakresu postępowania egzekucyjnego w administracji.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony szkoleniowiec i praktyk z zakresu procedur postępowania podatkowego, wymiaru podatków i opłat lokalnych, rachunkowości opłat za gospodarowanie odpadami lokalnymi, kontroli wewnętrznej, dochodów samorządowych, windykacji należności budżetowych, cywilnoprawnych, jak i publicznoprawnych. Przez wiele lat pełniła funkcje Dyrektora Wydziału Podatków i Opłat oraz Z-cy Dyrektora Wydziału Egzekucji Administracyjnej i Windykacji w jednym z największych urzędów miejskich, nadzorując wymiar, pobór, rachunkowość i egzekucję należności budżetowych. Autorka opracowań w czasopismach, np. Wspólnota, Przegląd Podatków Lokalnych i Finansów Samorządowych, Finanse Publiczne. Stały współpracownik FRDL.
 

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 359 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia należy przesłać do 14 września 2022r.