• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Statut jednostki samorządu terytorialnego. Jak redagować statut JST?

Program i karta zgłoszenia

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą specjalnej platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Zapraszamy Państwa na szkolenie dotyczące statutu JST, na którym omówione zostaną m.in. techniki legislacyjne, zasady redakcji oraz najważniejsze elementy tego aktu prawa miejscowego.

Ważne informacje o szkoleniu

Połowa obecnej kadencji to znakomita okazja do oceny poprawności i praktycznego funkcjonowania jednego z najważniejszych aktów samorządowej legislacji – statutu.  Posiada on swoją specyfikę, ale schematyczne podejście do jego redagowania może przyczynić się do powielenia wcześniejszych błędów. Szkolenie pokaże jak uniknąć takich zagrożeń i stworzyć statut nowoczesny, „uszyty na miarę” i odporny na niepotrzebne nowelizacje. Wszystko w oparciu o obrazowe przykłady i precyzyjne wzorce prawidłowych technik prawodawczych stosowanych w uchwałach statutowych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zapoznanie ze specyfiką uchwał statutowych i aktualnymi uwarunkowaniami dotyczącymi treści statutów JST i praktyką legislacyjną.
• Pozyskanie wiedzy pozwalającej uniknąć popełniania błędów będących podstawą stwierdzenia nieważności przepisów statutowych.
• Umiejętność stosowania poprawnych technik prawodawczych stosowanych przy redakcji statutów JST.
• Możliwość skorzystania z autorskiego projektu statutu opracowanego przez prowadzącego, który łatwo dostosować do potrzeb konkretnej JST.
• Dzięki udziałowi w zajęciach uczestnicy:
- Zapoznają się z aspektami legislacyjnym redagowania uchwał statutowych.
- Poznają typowe błędy i poprawne techniki prawodawcze związane z uchwalaniem i nowelizacją statutu JST.
- Zyskają wiedzę na temat funkcji i zakresu regulacji objętych statutem.
- Nabędą umiejętność redagowania zgodnych z „Zasadami techniki prawodawczej” i zasadami prawidłowej legislacji, projektów uchwał statutowych.

zwiń
rozwiń
Program

1. Specyfika statutu jako aktu normatywnego i aktu prawa miejscowego.
• Granice swobody prawotwórczej samorządowego ustrojodawcy – dwa poglądy.
• Wojewodowie i sądy administracyjne – niekonsekwentni strażnicy zgodności z prawem przepisów statutowych.
2. Podstawowe błędy twórców statutów;
• Wykraczania poza zakres upoważnienia ustawowego – częste przypadki.
• Powtórzenia, które modyfikują przepisy ustawowe.
• Niewypełnianie obligatoryjnej zawartości statutu – przyczyny obiektywne i subiektywne.
3. Budowa uchwały statutowej podstawą poprawności legislacyjnej:
• Statut nowy czy nowelizacja.
• Systematyzacja wewnętrzna statutu czyli jak dzielić na paragrafy i rozdziały.
• Załączniki w uchwałach statutowych im mniej, tym lepiej, zwłaszcza kiedy w ogóle są niepotrzebne.
4. Redagowanie uchwał statutowych – wzorce, schematy i formuły redakcyjne:
• Tytuł i podstawa prawna, „metryczki” ustaw.
• Poprawne techniki prawodawcze w przepisach statutowych i najczęściej popełniane błędy:
a) Specyfika języka prawnego statutu.
b) Niepotrzebne lub niekonsekwentne „słowniczki”.
c) Kolejność przepisów merytorycznych pozwalająca uniknąć powtórzeń i zbędnych przepisów.
• Przepisy przejściowe i dostosowujące jako konsekwencja zmian przepisów statutowych w trakcie kadencji.
• Przepis uchylający poprzednią uchwałę statutową, czyli dlaczego nie uchylamy uchwał nowelizujących statut i jego tekstu jednolitego.
• Przepis o wejściu w życie, jak dobrać vacatio legis.
5. Podsumowanie – prezentacja autorskiego, uniwersalnego projekt statutu.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy samorządowi redagujący projekty uchwał i obsługujący organy jednostek samorządu terytorialnego, przewodniczący rad, radni członkowie komisji statutowych, radcowie prawni i inne osoby związane z procesem legislacyjnym aktów normatywnych wydawanych przez organy jednostek samorządu terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Legislator, szkoleniowiec, ekspert prawa samorządowego. Pracował jako legislator w Kancelarii Sejmu, gdzie specjalizował się w sprawach samorządowych oraz jako dyrektor departamentu w Rządowym Centrum Legislacji. Od 2015 r. prowadzi działalność pod firmą Kancelaria legislacyjna WZ, świadcząc usługi legislacyjne. Wykładowca studiów podyplomowych i aplikacji legislacyjnej, trener z zakresu legislacji samorządowej i spraw ustrojowych samorządu terytorialnego dla radnych, sekretarzy i pracowników samorządowych. W latach 2018 i 2020 przeprowadził kilkanaście szkoleń na temat raportu o stanie jednostki samorządu terytorialnego z udziałem kilkuset sekretarzy, pracowników samorządowych i członków organów JST. Jego szkolenia są zawsze wysoko oceniane, zwłaszcza ze względu na praktyczność przekazywanej wiedzy i dobrze dobrane przykłady.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 299 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl-lodz.pl lub mailem na adres biuro@frdl-lodz.pl do 6 lipca 2021 r.