• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Uprawnienia informacyjne radnych a udostępnianie informacji publicznej. RODO a dostęp do informacji publicznej, standardy postępowania w pracy organów stanowiących gminy, powiatu i województwa. Aktualne zagadnienia

Program i karta zgłoszenia

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie ochrona danych osobowych w pracy rady gminy, czy powiatu, a także dostęp do informacji publicznej i uprawnienia informacyjne radnych związane z rejestrem umów.

Ważne informacje o szkoleniu

Ochrona danych osobowych w pracy organów stanowiących jst, podczas sesji rad czy posiedzeń komisji nadal powoduje niejasności, zwłaszcza po wejściu w życie przepisów o RODO czy ustawy o otwartych danych. W celu ich wyjaśnienia, a także usystematyzowania wiedzy proponujemy Państwu udział w zajęciach z zakresu ochrony danych osobowych podczas pracy organów stanowiących gminy i powiatu oraz podczas sesji rady w kontekście udostępniania informacji publicznej jak również wprowadzanego Centralnego Rejestru Umów. Ponadto poruszymy zagadnienia dotyczące uprawnień informacyjnych radnych, wynikające z art. 24 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym, art. 21 ust. 2a ustawy o samorządzie powiatowym oraz art. 23 ust. 36 ustawy o samorządzie wojewódzkim w zakresie dostępu do informacji publicznej w praktyce stosowania przez jst przepisów. Wskażemy również jak w prawidłowy sposób realizować ustawowy obowiązek informacyjny radnych. Prowadząca, doświadczona trenerka (od wielu lat przeprowadza szkolenia dla administracji publicznej, i rad gmin, miast, powiatów), przedstawi w prosty i przejrzysty sposób najistotniejsze kwestie z zakresu uprawnień informacyjnych radnych, udostępniania informacji publicznej i jej odmowy, najważniejszych aspektów centralnego rejestru umów w kontekście udostępniania informacji. Ponadto, omówimy tryb udostępniania informacji, wskażemy sytuacje, które naruszają dobra osobiste, procedury udostępnienia oraz odmowy udostępnienia danych w świetle praktyki stosowania przepisów, a także aktualnego orzecznictwa.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Przedstawienie złożonej problematyki z zakresu uprawnień informacyjnych radnych w kontekście udostępniania informacji publicznej również z uwzględnieniem przepisów o Centralnym Rejestrze Umów.
  • Uzyskanie wiedzy i praktycznych wskazówek z zakresu realizacji uprawnień informacyjnych radnych, a także przedstawienie możliwości, kiedy mogą ulec ograniczeniom.
  • Nabycie umiejętności praktycznego stosowania przepisów, dzięki poruszeniu podczas szkolenia istotnych zagadnień budzących wątpliwości i przedstawieniu sposobów ich rozwiązania.
  • Wskazanie właściwej ścieżki postępowania w przypadku nagrywania, transmisji obrad i udostępniania nagrań z sesji oraz dalszego ich przechowywania oraz zadań urzędu i biura rady w tym zakresie.
  • Przedstawienie różnic pomiędzy Administratorem Danych Osobowych i IOD w gminie i radzie, problemów, praktyki stosowania przepisów dotyczących zależności pomiędzy ADO, IOD a radą gminy/powiatu.
  • Poznanie praktyki i wyjaśnień UODO dotyczących ADO w gminie, ADO na sesjach, omówienie problematyki dokumentacji na sesjach z zakresu ochrony danych.
  • Przegląd aktualnego orzecznictwa i rozstrzygnięć organów nadzoru.
  • Uzyskanie odpowiedzi na pytania:
  • Jakie uprawnienia informacyjne, zgodnie z przepisami ustaw o samorządzie, mają radni?
  • Jaki jest zakres uprawnień informacyjnych? Kiedy uprawnienia informacyjne ulegają ograniczeniom?
  • Jak poprawnie zapisać w statucie kwestie dotyczące uprawnień informacyjnych radnych? Jak należy postępować z dokumentacją dotyczącą ochrony danych osobowych w biurze rady, na sesjach i komisjach?
  • W jaki sposób należy rozpatrywać skargi i wnioski na sesji, aby nie naruszyć jednocześnie przepisów o RODO?
  • W jakich sytuacjach dostęp do informacji narusza dobra osobiste?
  • Jak prawidłowo należy udostępniać informację publiczną? W jakiej sytuacji można odmówić udostępniania informacji?
  • Co podlega wpisowi do CRU? Kiedy można zastosować wyłączenie z wpisu do rejestru?
zwiń
rozwiń
Program

1. Uprawnienia informacyjne radnych - podstawy prawne, sposoby udostępnienia:

  • Prawo wstępu do pomieszczeń.
  • Prawo uzyskiwania informacji i materiałów.
  • Wgląd w działalność urzędu.

2. Jak realizować uprawnienia informacyjne radnych?

  • W jaki sposób uregulować uprawnienia informacyjne w uchwałach rad gmin, zarządzeniach organów wykonawczych? Jak należy je stosować?

3. Ograniczenia w realizacji uprawnień radnych:

  • Dobra osobiste.
  • Tajemnica prawnie chroniona.

4. Termin realizacji uprawnień informacyjnych radnego.
5. Ochrona danych osobowych a uprawnienia informacyjne radnych.
6. Jak realizować uprawnienia wobec osób fizycznych w kontekście ochrony danych?
7. Ochrona danych osobowych w pracy organów stanowiących (rad gmin, powiatów).
8. Rada Gminy/ Powiatu jako Administrator Danych Osobowych. Czy radny jest ADO?
9. Dokumentacja dotycząca danych osobowych dla rad – czy należy sporządzać wspólnie z urzędem czy oddzielenie?  Co z IODem?
10. Statut a sesje i posiedzenia komisji w kontekście ochrony danych.
11. Praca podczas sesji i na komisjach a kwestia ochrona danych osobowych.
12. Procedury postępowania w związku z transmisją i nagrywaniem, a także dalszym udostępnianiem nagrań – zalecenia UODO.
13. Rozpatrywanie skarg i wniosków oraz petycji przez radę gminy, prace komisji skarg i wniosków a ochrona danych osobowych. Praktyczne przykłady.
14. Publikacja uchwał na BIP a ochrona danych.
15. Udostępnianie informacji publicznej – art. 8 ust. 5 udip.
16. Centralny Rejestr Umów a udostępnianie informacji publicznej:

  • Formy jawności gospodarowania środkami publicznym a dostęp do informacji publicznej. 
  • Informacja publiczna a ustawa o dostępie do informacji publicznej na tle rejestru umów.
  • Wyłączenia z obowiązku wprowadzania do rejestru umów. 
  • Ograniczenia w dostępie do informacji publicznej z art. 5 ust. 1 do 2 a kwalifikowanie umów do wpisu do rejestru.

17. Pytania i odpowiedzi.
 

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy biur rady, przewodniczący rad, członkowie zarządu powiatu, radni gminni i powiatowi, sekretarze, pracownicy wydziałów organizacyjnych, inspektorzy ochrony danych osobowych, osoby, które będą zajmowały się w jednostce centralnym rejestrem umów, a także, kontrolerzy wewnętrzni, audytorzy, inne osoby zainteresowane tematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, ekspert z zakresu prawa administracyjnego, prawa pracy oraz przepisów prawnych dotyczących ochrony danych osobowych, udostępniania danych, dostępu do informacji publicznej, zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, zadań własnych i zleconych jst. Doświadczona trenerka, prowadząca szkolenia podnoszące kwalifikacje pracowników administracji publicznej. Autorka komentarzy i opinii prawnych.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 349 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 14 września 2022 r.