FRDL Centrum Szkoleniowe w Łodzi posiada wieloletnie doświadczenie w organizacji szkoleń dedykowanych dla pracowników działów finansów Jednostek Sektora Finansów Publicznych.

Współpracujemy z jednostkami samorządu terytorialnego i jednostkami organizacyjnymi w tematach dot. zarządzania finansami samorządowymi, praktyczną realizacją zapisów ustawy o finansach publicznych, planowaniu budżetu jednostki, rachunkowości budżetowej, inwentaryzacji, sprawozdawczości i wielu innych tematach. Polecamy szkolenia dot. podatków i opłat lokalnych, monitorowaniu i egzekucji zaległości podatkowych oraz problematyki podatku VAT.

Szkolenia zamknięte realizujemy w formie stacjonarnej jak również w formule on-line. Zapraszamy do kontaktu z naszym ośrodkiem. Adres e-mail: biuro@frdl-lodz.pl

CO NAS WYRÓŻNIA NA RYNKU SZKOLEŃ DLA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ?

  • Znajomość uwarunkowań działania administracji publicznej,
  • Udział w tworzeniu samorządu lokalnego,
  • Blisko 30 letnie doświadczenie w prowadzeniu szkoleń skierowanych do pracowników administracji publicznej,
  • Bogata oferta szkoleń prawnych, z zarządzania i organizacji administracji publicznej,
  • Profesjonalna kadra trenerów, ekspertów, wykładowców praktyków posiadających doświadczenie zawodowe w administracji publicznej i instytucjach z nią związanych RIO, SKO, sądy,
  • Partnerskie relacje we współpracy z państwem tak aby szkolenia odpowiadały Państwa potrzebom i oczekiwaniom,
  • Otwartość na nowe idee zarządzania w administracji publicznej,
  • Różnorodność i fachowość ofertowanych produktów szkoleniowo – doradczych,
  • Możliwości logistyczne organizowanych przedsięwzięć szkoleniowych: stacjonarnych, wyjazdowych, w siedzibie zamawiającego, poza miejscem pracy,
  • Analizowanie poziomu zadowolenia naszych klientów, dostosowanie się do potrzeb wynikających ze zmian prawnych.

Przeszkoliliśmy ponad 1 700 000 osób.


PONADTO W CIĄGU 30 LAT DZIAŁALNOŚCI FUNDACJA:

  • zorganizowała około 900 konferencji i seminariów,
  • zrealizowała ponad 800 projektów, w tym około 230 projektów w partnerstwie z administracją publiczną, około 140 projektów zagranicznych i międzynarodowych w 15 krajach. Około 480 projektów finansowanych było ze środków unijnych.
  • udzieliła wsparcia doradczego w postaci około 800 usług takich jak przeprowadzenie badań, audytów, ewaluacji, przygotowanie planów rozwoju, strategii, studiów wykonalności, dokumentacji projektowej itp.

Proponowane tematy:

 


Egzekucja podatków i opłat w 2024 roku

25 marca 2024 r. wejdzie w życie wiele zmian przepisów regulujących egzekucję podatków, opłat i należności publicznoprawnych. Nowelizacji ulega nie tylko ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, ale także pojawią się nowe przepisy wykonawcze normujące egzekucję, prowadzoną przez wierzycieli w osobach wójtów, burmistrzów, prezydentów miast czy zarządów związków międzygminnych. Zaczną obowiązywać także nowe wzory dokumentów, a wśród nich nowy wzór tytułu wykonawczego.
Zmianie ulegną zarówno postępowanie przedegzekucyjne, jak i sama egzekucja. Upomnienia, tytuły wykonawcze, dalsze tytuły wykonawcze, kolejne tytuły wykonawcze, obowiązki wierzyciela w trakcie egzekucji, to tylko niektóre zagadnienia, które się zmienią, dlatego też proponujemy Państwu uczestnictwo w szkoleniu, podczas którego ekspert wyjaśni wskazane powyżej aktualizacje przepisów i pomoże się do nich przygotować. Wskaże skąd czerpać informacje, do jakich sprawdzonych rozwiązać sięgać, aby jak najskuteczniej w 2024 roku egzekwować zaległości. Zajęcia poprowadzi ekspertka - praktyk, konsultant i wykładowca RIO, szkoląca służby podatkowe od wielu lat, m. in. z egzekucji, wysoko oceniana za jasność i trafność przekazu.


Środki trwałe i wartości niematerialne i prawne w jednostkach budżetowych sektora finansów publicznych

Przedmiotem proponowanego szkolenia jest kompleksowe przeanalizowanie zasad obowiązujących w zakresie ewidencji, wyceny, amortyzacji i umarzania środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w jednostkach i ich organizacyjnych sektora publicznego, wynikających z prawa bilansowego z uwzględnieniem szczególnych zasad rachunkowości, obowiązujących w państwowych i samorządowych jednostkach organizacyjnych, nieposiadających osobowości prawnej.
Nasze zajęcia mają charakter teoretyczno-praktyczny, wykład będzie połączony z praktyką, opartą na przykładach w zakresie rozliczania i księgowania.



Inwentaryzacja w jednostkach sektora finansów publicznych: minimum teorii, maksimum praktyki, wiele przykładów

Proponujemy Państwu udział w szkoleniu, podczas którego doświadczony trener i praktyk podpowie, jak najlepiej przygotować się do inwentaryzacji w jednostce, tak aby nie sprawiała ona problemów.
Podczas zajęć:
• Omówione zostaną metody inwentaryzacji, sposób organizacji, przebieg, zasady dokumentowania oraz ustalania wyników i różnic inwentaryzacyjnych. Prowadzący podzieli się swoim ponad dwudziestoletnim doświadczeniem w pracy przy inwentaryzacji. Precyzyjnie wskaże metody, terminy i częstotliwość inwentaryzacji wszystkich składników aktywów i pasywów.
• Zaprezentowane zostaną także najczęściej popełniane błędy w procesie inwentaryzacji oraz podane wskazówki, jak ich uniknąć. Poruszone zostaną istotne zagadnienia budzące wątpliwości i sprawiające trudności tj. inwentaryzacja: środków trwałych niskocennych, gruntów, budynków, budowli, dróg, wartości niematerialnych i prawnych, wyposażenia w szkołach i przedszkolach, składników użyczonych, sald zerowych i opiewających na drobne kwoty, kwestie odpowiedzialności za inwentaryzację, organizacja i przebieg inwentaryzacji w jednostkach objętych wspólną obsługą, inwentaryzacja zdawczo-odbiorca w przypadku zmiany na stanowisku kierownika jednostki, w szczególności w placówce oświatowej.
• Przedstawione zostaną wady i zalety nowoczesnych narzędzi inwentaryzacji - tzw. kodów kreskowych. Prowadzący podpowie, jak w praktyce wykorzystać w spisie z natury środków trwałych Stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów oraz postanowienia KSR nr 11 „Środki trwałe”.

 


Zmiany w sprawozdawczości budżetowej jst i jej jednostek podległych od roku 2025 oraz inne praktyczne aspekty funkcjonowania w sprawozdawczości budżetowej i z zakresu operacji finansowych, również w kontekście sprawozdań rocznych

Podczas proponowanego szkolenia:
- Kompleksowo omówimy sprawozdania: Rb-27S, RB-PDP, Rb-27ZZ, Rb-28S, Rb-28NWS, Rb-50, Rb-NDS, RB-ST, Rb-30S, Rb-34S oraz sprawozdania jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych: RB-N, RB-Z, RB-ZN.
- Krok po kroku, przeanalizujemy kluczowe zagadnienia z zakresu sprawozdawczości, ze szczególnym uwzględnieniem zmian wprowadzonych w grudniu 2024 r. nowym rozporządzeniem dotyczącym sprawozdawczości budżetowej.
- Zaprezentujemy zasady sporządzania sprawozdań budżetowych i z zakresu operacji finansowych.
- Wskażemy najczęściej występujące błędy i nieprawidłowości, wskazywane w protokołach kontrolnych RIO i NIK, również w kontekście sprawozdań rocznych jst i jej jednostek podległych.


System Besti@ jako narzędzie do przygotowania sprawozdań budżetowych, finansowych oraz dokumentów planistycznych. Warsztaty praktyczne

Proponujemy Państwu udział w dwudniowych praktycznych warsztatach on-line, podczas których uczestnicy zapoznają się z możliwościami programu BeSTI@ w zakresie przygotowywania sprawozdań finansowych, wprowadzania zmian w budżecie oraz przygotowywania, analizowania i ewidencjonowania Wieloletnich Planów Finansowych.

 

 

 


Faktury i e-faktury oraz kasy rejestrujące z uwzględnieniem najnowszych zmian

Tematyka faktur i kas rejestrujących w jsfp budzi wciąż wiele problemów i wątpliwości, a służby podatkowe w jednostkach administracji publicznej nadal popełniają licznie błędy. W związku z tym proponujemy Państwu udział w szkoleniu z tego zakresu, podczas którego omówimy najczęściej występujące nieprawidłowości, wskażemy właściwe postępowanie oraz odpowiemy na zadawane pytania dotyczące faktur, e-faktur oraz kas rejestrujących.
 


Zmiany w egzekucji administracyjnej wchodzące w życie od 25 marca 2024 r. oraz niektóre bieżące problemy wierzycieli przed i w toku postępowania egzekucyjnego.

Podczas szkolenia:
• Poznasz doprecyzowane zasady stosowania KPA do działań przedegzekucyjnych wierzyciela.
• Dowiesz się jak zmieniły się zasady wyliczania kwoty zaległości obligującej wierzyciela do zainicjowania działań przedegzekucyjnych i wszczęcia postępowania egzekucyjnego.
• Poznasz wyniki ostatnich kontroli NIK dot. skuteczności realizacji dochodów własnych przez gminy w zakresie m.in. nieprawidłowości w podejmowaniu działań informacyjnych , terminowości wystawiania upomnień i tytułów wykonawczych.
• Poznasz nowe wzory TW i nowe dane w tytułach wykonawczych oraz dowiesz się czy i do kiedy można będzie stosować „stare” wzory TW?
• Poznasz kolejne zmiany w zakresie przedawnienia kosztów upomnienia oraz zmiany dot. zasad wystawiania dalszego i kolejnego tytułu wykonawczego.
• Dowiesz się jakie zmiany zostały wprowadzone w zakresie kosztów egzekucyjnych – ustalaniu opłaty manipulacyjnej.
• Poznasz nowe zasady zawieszenia i umorzenia postępowania egzekucyjnego, nowe elementy w wezwaniu i oświadczeniu zobowiązanego dotyczącym wyjawienia majątku i źródeł dochodu.


Elektroniczne tytuły wykonawcze oraz elektroniczne zawiadomienia wierzyciela do organu egzekucyjnego w administracyjnym postępowaniu egzekucyjnym. Aktualne wzory obowiązujące od 25 marca 2025r., poprawne wypełnianie i przekazywanie e-tw i e-zw do organów egzekucyjnych.

Cele i korzyści:
• Poznanie najnowszych przepisów związanych z elektronicznym tytułem wykonawczym i elektronicznym zawiadomieniem wierzyciela, kierowanymi do organów egzekucyjnych w postępowaniu egzekucyjnym – nowe wzory TW obowiązujące od 25 marca 2024 r.
• Nabycie wiedzy o okresie przejściowym, kiedy będzie możliwość stosowania „starych” i „nowych” wzorów TW.
• Zapoznanie ze zmianami w rozporządzeniach wykonawczych do ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, które obowiązują od 25 marca 2024 r.


Podstawy finansów publicznych dla niefinansistów

• Sektor finansów publicznych charakteryzuje się bardzo specyficznymi zasadami funkcjonowania. Kierownicy i pracownicy jednostek sektora finansów publicznych niejednokrotnie mają problem z odnalezieniem się w gąszczu charakterystycznych zasad tego sektora, a przecież ponoszą odpowiedzialność w tym zakresie.

 

 


Zmiany w klasyfikacji budżetowej w 2025 roku

Zapraszamy na szkolenie, którego tematem będzie szczegółowe omówienie zmienionych przepisów dotyczących klasyfikacji budżetowej obowiązujące od początku 2025 roku. Zajęcia obejmują zarówno teoretyczne podstawy, jak i praktyczne aspekty klasyfikacji budżetowej, co pozwali uczestnikom na zastosowanie zdobytej wiedzy w codziennej pracy. Wykładowca oprócz omówienia zmienionych przepisów położy nacisk na interpretację przepisów w sytuacjach nietypowych oraz analizę studiów przypadków.
 


Rozlicznie i prowadzenie ewidencji księgowej projektu dofinansowanych ze środków UE – wymogi wynikające z przepisów krajowych i UE z uwzględnieniem zmian.

Cele i korzyści:
Szkolenie przygotuje do prawidłowego rozliczenia finansowego projektów dofinansowanych z UE. Wszyscy uczestnicy w instytucji będą wiedzieli jak prawidłowo stosować przepisy i wytyczne z zakresu rozliczania projektów:
• sporządzenia dokumentacji przed oraz w trakcie realizacji projektu
• prowadzenia wyodrębnionej ewidencji księgowej projektu,
• kwalifikowania wydatków oraz zasad finansowania projektu.


Podatek VAT od podstaw - z uwzględnieniem aktualnych przepisów

Cele i korzyści:
Uczestnicy z jednostek samorządu terytorialnego, jednostek podległych, zakładów budżetowych:
• Zapoznają się z zasadami funkcjonowania i rozliczania podatku VAT
• Będą wiedzieli jak rozliczyć podatek należny i naliczony
• Dowiedzą się jakie są zasady opodatkowania najmu, dzierżawy, czynności nieodpłatnych, obrotu nieruchomościami na gruncie VAT
• Będą potrafili rozpoznać moment powstania obowiązku podatkowego,
• Poznają wybrane zagadnienia z zakresu fakturowania,
• Dowiedzą się jak stosować rozliczenia na kasach fiskalnych oraz komu przysługuje prawo dokonywania odliczeń podatku VAT naliczonego przy zakupach.
Wspólne szkolenie pracowników urzędu i jednostek podległych pozwoli wypracować wspólne standardy działania w gminie/powiecie.


Kwalifikowalność podatku vat w projektach finansowanych ze środków UE

Cele i korzyści:
Wiedza na temat kwalifikowania podatku VAT w projektach UE w perspektywie 2021-2027 jest niezbędna prawidłowego odliczania podatku oraz zwrotu podatku przy ewentualnych korektach rozliczeń.
Podczas szkolenia osoby odpowiedzialne za prawidłową realizację i rozliczanie projektów, osoby nadzorujące, pracownicy działów finansowo-księgowych:
• Poznają zasad i wytycznych w zakresie rozliczania i kwalifikowania podatku VAT w projektach UE w nowej perspektywie 2021-2027.
• Dowiedzą się jak uniknąć problemów przy kwalifikowaniu podatku VAT w trakcie i po zakończeniu realizacji projektu w tym jak zabezpieczyć się przy niejasnych przepisach oraz zmianie stanowiska MF lub sądów.
Szkolenie szczególnie polecamy grupom, zespołom pracującym przy pozyskiwaniu i rozliczaniu środków z UE zarówno z urzędów jak i jednostek podporządkowanych. Szkolenie wszystkich osób pracujących w projekcie (czasami z różnych referatów) pozwoli wspólnie przyjrzeć się kompetencjom i odpowiedzialności każdego pracownika oraz wypracować wspólne standardy działania.


Odpowiedzialność z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych w zakresie funkcjonowania służb finansowych jednostki. Kontrasygnata i kontrola wstępna

Ważne informacje
Proponujemy Państwu organizację szkolenia w formule zamkniętej. Dzięki niemu kierownicy jednostek, skarbnicy, główni księgowi, audytorzy i pracownicy księgowości:
• Usystematyzują wiedzę o zasadach dotyczących odpowiedzialności za finanse, rachunkowość i zamówienia publiczne oraz konsekwencjach za ich naruszenie.
• Zdobędą i zaktualizują niezbędną wiedzę z zakresu odpowiedzialności za czyny związane z naruszeniem dyscypliny finansów publicznych oraz na temat postępowania w przypadku ich ujawnienia.
• Zdobędą wiedzę o odpowiedzialność za funkcjonującą w jednostce kontrolę zarządczą.
• Przeanalizują zagadnienia dotyczące kontrasygnaty umów: podstaw prawnych oraz konsekwencji złożenia podpisu i odmowy jego złożenia oraz kontroli wstępnej dokumentów finansowych.
Wspólne szkolenie pracowników urzędu oraz jednostek podległych pozwoli wypracować wspólne standardy, jednakowy, prawidłowy sposób postępowania w całym urzędzie lub urzędzie i jednostkach. Prowadzący odniesie się do sytuacji i trudności lub szczególnych uwarunkowań w Państwa placówkach, by wypracować jednakowy sposób pracy z dokumentami finansowymi. W razie potrzeby dostosuje program zajęć do sytuacji w instytucji.


MDR w JSFP - raportowanie schematów podatkowych w praktyce

Podczas szkolenia uczestnicy:
• Zdobędą, uzupełnią i uporządkują wiedzę dotyczącej raportowania schematów podatkowych.
• Dowiedzą się co może być schematem w jst? Jakie są warunków i okoliczności, które powodują i nie powodują obowiązku raportowania, przedstawienie terminów oraz sposobów raportowania
• Zapoznają się z rozwiązaniami z zakresu procedury wewnętrznej, regulującej wykonanie obowiązków informacyjnych dotyczących schematów podatkowych. Poznają skutki braku "polityki" MDR
• Poznają specyfikę zasad raportowania, rolę podmiotów raportujących z uwzględnieniem wewnętrznej procedury w jednostkach w tym zakresie.


Podatek od nieruchomości w 2025 roku

Przez wiele miesięcy trwały prace nad nowelizacją ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która zmieni zasady opodatkowania podatkiem od nieruchomości. 27 listopada br. Prezydent podpisał nowelizację ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, która wnosi szereg istotnych zmian w podatku od nieruchomości, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 r.
Podczas zajęć przedstawimy istotne kwestie dotyczące podatku od nieruchomości oraz zwrócimy uwagę na:
Nową definicję budynku i budowli.
Nowe zasady opodatkowania nieruchomości garaży wielostanowiskowych w budynkach mieszkalnych.
Ograniczenie zwolnienia i zwolnienia z podatku od nieruchomości.
Aktualne orzecznictwo w tematyce szkolenia.