Październikowa sesja konsultacyjno-szkoleniowa Forum:
Bieżące problemy w organizacji pracy rady oraz w przebiegu sesji rady i prowadzeniu jej obrad
11 października 2025 r. 

Przedmiot sesji:
• Przeanalizujemy aktualne zasady działania i organizacji pracy rady, ze szczególnym uwzględnieniem konstytucyjnej zasady sprawności w funkcjonowaniu organu stanowiącego. Szczegółowo przeanalizujemy przebieg sesji rady ze wszystkimi istotnymi i budzącymi wątpliwości jej elementami. Omówimy obowiązki przewodniczącego rady i zasady ich wypełniania w sposób zapewniający zgodne z prawem ich wykonywanie. Ważnym zagadnieniem, które poddamy analizie będzie też ochrona danych osobowych w toku prac całej rady. 
• Przekażemy wiedzę niezbędną do zgodnego z prawem przebiegu sesji rady oraz unikania nieprawidłowości proceduralnych i merytorycznych przy ich prowadzeniu.

Program:
1. Sesja i jej przebieg:
• Zwoływanie sesji zwyczajnej.
• Zwoływanie sesji nadzwyczajnej.
• Czy w szczególnych sytuacjach można obradować w formie zdalnej?
• Ustalanie porządku obrad.
• Zgłaszanie projektów uchwał przez organ wykonawczy i przez kluby.
• Przygotowanie materiałów na sesję i ich kolportaż.
• Czy można otworzyć obrady gdy na sali nie ma połowy członków rady?
• Prawomocność obrad i kworum.
• Zmiany porządku obrad – kiedy i w jakim trybie.
• Realizacja merytorycznych punktów obrad.
- Podejmowanie uchwał – czy trzeba odczytać ich treść przed podjęciem?
- Poprawki do uchwał.
- Zgłoszenie projektu uchwały w dniu sesji.
• Wnioski formalne i ich procedowanie.
• Głosowania w radzie i udostępnianie ich wyników.
• Problem interpelacji i zapytań – czy muszą być odczytywane na sesji.
• Przerwy i odraczanie obrad.
• Problem reasumpcji głosowania.
• Udzielanie głosu i jego odbieranie, przywoływanie do rzeczy i do porządku.
• Podpisywanie uchwał i  przekazywanie ich do organu nadzoru.
• Zaproszeni goście na sesji rady.
• Sołtysi na sesji rady.
• Publiczność na sesji – czy udzielać głosu mieszkańcom?
• Zakłócenia powagi obrad i porządku na sesji.
• Zamkniecie obrad.
• Protokoły – ich sporządzanie, zatwierdzanie, przechowywanie i udostępnianie.
2. Orzecznictwo.
3. Pytania i odpowiedzi.


Prowadzący:
Doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa pracy w samorządzie terytorialnym, etyki pracownika samorządowego, dostępu do informacji publicznej, podmiotów leczniczych i ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego, komentarzy do ustawy o samorządzie gminnym (2014, 2023)., Wieloletni ekspert i wykładowca Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Edukacji Administracji Publicznej.

Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w organizowanych wydarzeniach. Zaproszenie poniżej.