Październikowa sesja konsultacyjno-szkoleniowa Forum:

Pozycja, rola i zadania przewodniczącego rady
19 października 2024 r. 10:00-14:30

Cele i przedmiot sesji:
• Podczas sesji przeanalizujemy krok po kroku zagadnienia z zakresu statusu prawnego radnego, ze szczególnym uwzględnieniem przewodniczącego rady. Podsumujemy prawa, uprawnienia i obowiązki wynikające z pełnieniem mandatu radnego. Prześledzimy kwestie związane z kompetencjami przewodniczącego rady w zakresie prawidłowego funkcjonowania i prac rady. Omówimy orzecznictwo i prześledzimy praktyczne problemy związanymi z realizacją uprawnień ustawowych oraz wskażemy przykłady ich rozwiązań.

Program sesji:
1. Status i pozycja przewodniczącego rady w ustawach ustrojowych samorządu.
2. Wiceprzewodniczący rady – jego zakres zadań i obowiązków.
3. Uprawnienia i zadania przewodniczącego rady w zakresie organizacji pracy rady, w tym w szczególności:
• obieg dokumentów i obsługa korespondencji kierowanej do rady,
• reprezentacja rady na zewnątrz,
• delegowanie radnych w podróż służbową,
• koordynacja prac komisji rady,
• zapewnienie pomieszczeń i obsługi techniczno-organizacyjnej w bieżącej pracy oraz dyżurów radnych,
• polecenia służbowe wydawane przez przewodniczącego rady.
4. Kompetencje i zadania przewodniczącego dotyczące organizowania i prowadzenia sesji rady, w tym w szczególności:
• zwoływanie sesji rady i ustalanie porządku obrad,
• wniosek o wprowadzenie projektu uchwały do porządku obrad zwyczajnej sesji rady,
• wniosek oraz zwoływanie nadzwyczajnej sesji rady,
• zmiana porządku obrad przez radę na sesji,
• przewodniczący w trakcie obrad sesji rady (zarządzanie i przeprowadzenie głosowania nad projektami uchwał, nieobecność radnych, zakazach głosowania oraz uprawnienia w zakresie tzw. „policji sesyjnej”),
• zwoływanie wspólnych sesji rad,
• obowiązki przewodniczącego rady związane z zakończeniem obrad sesji rady.
5. Pozostałe zadania i kompetencje przewodniczącego:
• charakterze pracowniczym wobec organu wykonawczego,
• analiza, przyjmowanie i archiwizacja oświadczeń majątkowych radnych,
• w stosunku do organów jednostek pomocniczych,
• w ramach ustawy o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne,
• przypadki szczególne: odbywanie kary pozbawienia wolności/aresztu lub zawieszenie w czynnościach służbowych organu wykonawczego.


Prowadzący:
Doświadczony szkoleniowiec z zakresu procedur postępowania w JST, praktyk, od 2006 roku Sekretarz Gminy i Miasta. Obecnie również radny Rady Powiatu, wiceprzewodniczący Komisji Skarg, Wniosków i Petycji oraz Komisji Dróg, Komunikacji i Budownictwa. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, specjalność administracja samorządowa oraz drugiego kierunku UJ: Europeistyka. Trener z praktycznym doświadczeniem w zakresie funkcjonowania administracji oraz zarządzania jednostką samorządu terytorialnego. Zajmuje się m.in. nadzorem nad sprawami związanymi z organizacją pracy urzędu i współpracą z radą. Wykładowca akademicki na studiach podyplomowych w zakresie samorządu terytorialnego, administracji i prawa publicznego. Współautor „PRAKTYCZNEGO PORADNIKA DLA RADNYCH W KADENCJI 2024-2029. ABC SAMORZĄDU” wydanego przez FRDL im. Jerzego Regulskiego.