• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Grupa VAT i aporty do spółek komunalnych

Miejsce
Internet
Termin
19 listopada 2024
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
435 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Przy zgłoszeniu do 5 listopada 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, przedmiotem którego będzie zapoznanie uczestników z kluczowymi aspektami prawnymi, podatkowymi i praktycznymi związanymi z funkcjonowaniem Grupy VAT oraz z wnoszeniem aportów do spółek komunalnych. Szkolenie jest przeznaczone dla pracowników administracji publicznej, spółek komunalnych, księgowych oraz doradców podatkowych.

Ważne informacje o szkoleniu
  • Grupa VAT to nowe, obowiązujące w Polsce od 1 stycznia 2023 r. rozwiązanie dla podmiotów powiązanych. Dotychczas jednostki samorządu terytorialnego zawiązały tylko kilka grup VAT, choć niewątpliwie wymierną korzyścią z założenia grupy VAT jest większa płynność finansowa dla członków grupy i uproszczenie wzajemnych rozliczeń. Do założenia grupy VAT może jednak zniechęcać ryzyko sporu z organami podatkowymi, co do zakresu przysługującego członkom grupy prawa do odliczenia VAT. Podczas spotkania wyjaśnimy m. in. czym są powiązania finansowe, ekonomiczne i organizacyjne niezbędne do zawiązania grupy VAT, w jaki sposób dokumentować transakcje pomiędzy członkami grupy, a jak z podmiotami zewnętrznymi, w jaki sposób odliczać VAT, będąc członkiem grupy, a także przedstawimy plusy i minusy tego rozwiązania.
  •  Dodatkowo, przybliżymy najważniejsze zagadnienia związane z dokonywaniem przez jst aportów do spółek komunalnych. Przedstawimy zasady opodatkowania transakcji wniesienia gruntów czy budynków w ramach wkładu niepieniężnego do spółek komunalnych. Zaprezentujemy zarówno najnowsze interpretacje indywidualne dotyczące konsekwencji na gruncie VAT dokonywanych przez jst aportów, jak i orzecznictwo polskich sądów administracyjnych i TSUE. Wyjaśnimy, jaka jest podstawa opodatkowania, moment powstania obowiązku podatkowego dla aportu, czy wskażemy kiedy można zastosować zwolnienie z VAT dla tego typu transakcji.
zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Przekazanie wiedzy z zakresu najważniejszych przepisów ustawy o VAT związanych z funkcjonowaniem grup VAT.
  • Ugruntowanie wiedzy w zakresie podstawy opodatkowania VAT, stawek VAT, momentu powstania obowiązku podatkowego i zasad odliczania VAT w odniesieniu do dokonywanych wkładów niepieniężnych.
  • Przeanalizowanie warunków, jakie należy spełnić, aby utworzyć grupę VAT, wskazanie jak wyglądają rozliczenia pomiędzy członkami VAT, a jak z podmiotami zewnętrznymi oraz w jaki sposób odliczać VAT w ramach grupy VAT.
  • Wyjaśnienie czym jest wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa i przedsiębiorstwa w kontekście VAT.
  • Uzyskanie odpowiedzi m. in. na pytanie czy utworzenie grupy VAT oraz aporty do spółek komunalnych mogą być uznane za schematy podatkowe?
  • Uzyskanie odpowiedzi na zadawane pytania podczas szkolenia.
zwiń
rozwiń
Program

1. Grupa VAT:
• Co to jest grupa VAT?
• Jakie warunki należy spełnić?
• Czy można zastosować w przypadku jst?
• W jaki sposób członkowie grupy VAT dokumentują sprzedaż?
• Zasady rozliczeń wewnątrz grupy.
• Zasady odliczania VAT i ustalania proporcji VAT dla członków grupy.
• Korekta rozliczeń VAT za okresy sprzed istnienia grupy.
• Kiedy grupa VAT przestaje istnieć?
• Czy utworzenie grupy VAT to schemat podatkowy?
• Przegląd interpretacji indywidualnych w kontekście jst.
• Wady i zalety rozwiązania.
2. Aporty do spółek komunalnych:
• Aport rzeczowy jako dostawa towarów.
• Kiedy aport będzie uznany za usługę w kontekście VAT?
• Czy aport pieniężny podlega VAT?
• Podstawa opodatkowania VAT aportu – przegląd interpretacji i orzecznictwa.
• Moment powstania obowiązku podatkowego.
• Kiedy aport podlega zwolnieniu z VAT?
• Termin wystawienia faktury VAT dokumentującej aport.
• Kiedy przysługuje prawo do odliczenia VAT od wydatków na majątek wniesiony aportem?
• Czy aport może być uznany za schemat podatkowy?
• Wyroki wojewódzkich sądów administracyjnych w zakresie braku opodatkowania VAT aportów.
• Wniesienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa lub przedsiębiorstwa a VAT.
3. Odpowiedzi na pytania uczestników.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Skarbnicy, pracownicy służb finansowo-księgowych jst oraz pracownicy zajmujący się gospodarką nieruchomościami w jst, wszyscy zainteresowani tematyką szkolenia.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Licencjonowany doradca podatkowym z wieloletnim stażem pracy na stanowiskach menadżerskich w największych firmach doradztwa podatkowego. Ukończyła Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu na kierunkach Stosunki Międzynarodowe oraz Finanse i Rachunkowość́. Specjalizuje się̨ w doradztwie podatkowym w zakresie VAT. Przeprowadziła kilkadziesiąt szkoleń́ o tematyce podatkowej, szczególnie z zakresu zmian w przepisach ustawy o VAT i Ordynacji podatkowej. Obecnie prowadzi własną kancelarię doradztwa podatkowego.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Elżbieta Roman
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 732 983 894
elzbieta.roman2@frdl.org.pl
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępca Dyrektora FRDL Centrum Szkoleniowego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 435 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 5 listopada 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać do 13 listopada 2024 r.