Zaburzenia rozwojowe dzieci w wieku od 1-3 roku życia, jak je dostrzec i gdzie zgłaszać? jak przekazać to opiekunom, rodzicom? / część I
1. Norma rozwojowa wieku poniemowlęcego (zadania rozwojowe okresu, kamienie milowe rozwoju)
2. Obszary rozwoju dziecka – rozwój fizyczny (w tym motoryczny), poznawczy emocjonalny, społeczny, moralny - Narzędzia pomocne w ocenie rozwoju dziecka
3. Zaburzenia rozwojowe – kryteria diagnostyczne według DSM-V – praktyczne wskazówki dotyczące diagnozowania zaburzeń
4. Diagnoza kliniczna a diagnoza funkcjonalna – dokumentowanie sytuacji dziecka
5. Dziecko z niepełnosprawnością, dziecko ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi
6. Wczesne wspomaganie Rozwoju,
7. Profesjonalne wsparcie dziecka z zaburzeniami rozwojowymi.
Zatrudnianie pracowników w instytucjach opieki nad dziećmi do lat 3 (samorządowych i niesamorządowych) – status, kwalifikacje, wynagradzanie, kompetencje, dokumentacja
CEL szkolenia: Instytucje opieki nad dziećmi do lat 3 - to podmioty szczególne – ze względu na adresatów, którym dedykują swoje usługi (dzieci) i charakter prowadzonej działalności a tym samym ze względu na specyfikę zatrudnianych w nich pracowników. Rodzic oddający swoje dziecko pod opiekę żłobka oczekuje wysokiego standardu realizacji usługi - i to we wszystkich obszarach. Jednym z zadań dyrektora takiej instytucji oraz organu prowadzącego jest zrealizowanie tych oczekiwań . Ponadto obowiązkiem tych ostatnich jest zgodnie z przepisami prawa prowadzenie działalności – w tym w zakresie prawa pracy. Zatem zatrudnianie pracowników w instytucjach opieki nad dziećmi do lat 3 (samorządowych i niesamorządowych), status tych pracowników, ich kwalifikacje, zasady wynagradzania, ich kompetencje należy uznać za istotą część prowadzonej działalności.
Celem szkolenia jest:
• poszerzenie kwalifikacji zawodowych z zagadnień dotyczących prawa pracy, w tym w obszarze zatrudniania pracowników w instytucjach opieki nad dziećmi do lat 3 (samorządowych i niesamorządowych)
• ugruntowanie wiedzy z zakresu norm zatrudniania pracowników w instytucjach opieki nad dziećmi do lat 3 (samorządowych i niesamorządowych), statusu tych pracowników, kwalifikacji i zasad wynagradzania, a także wymogów prowadzenia wewnątrzzakładowej dokumentacji.
PROGRAM:
1. Wprowadzenie: samorządowe i prywatne żłobki i kluby dziecięce – ustrój i wymogi kadrowo-organizacyjne
2. Pojęcie pracodawcy i działającego w imieniu pracodawcy
3. Pracownicy żłobka/klubu dziecięcego -etatowe normy zatrudnienia oraz normy czasu pracy
4. Opiekunka w żłobku/klubie dziecięcym
5. Zatrudnianie pielęgniarki lub położnej
6. Status i kwalifikacje dyrektora żłobka
7. Status i kwalifikacje osoby kierującej klubem dziecięcym
8. Czy dyrektor przedszkola może być równocześnie dyrektorem żłobka, bądź osobą kierującą klubem dziecięcym.
9. Zatrudnianie pracowników żłobka/klubu dziecięcego
10. Przepisy wewnątrzzakładowe – katalog obligatoryjnych i fakultatywnych regulaminów, procedur i instrukcji wprowadzonych w żłobku/w klubie dziecięcym
11. Wynagradzanie pracowników żłobka/klubu dziecięcego
12. Zmiany w Kodeksie pracy i ich wdrożenie w żłobku/w klubie dziecięcym
13. Obowiązku, zadania i odpowiedzialność dyrektora żłobka/ klubu dziecięcego wynikające z prawa pracy
14. Prowadzenie dokumentacji pracowniczej w żłobku/klubie dziecięcym
15. Dyskusja- przykłady dobrych praktyk.
Kadry, prawo pracy, płace