Dzień 1: KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNA I EFEKTYWNOŚĆ PRACY SKARBNIKA W URZĘDZIE
MODUŁ 1. WARUNKI EFEKTYWNEJ KOMUNIKACJA WEWNĘTRZNEJ
Cel: Poznanie barier utrudniających i narzędzi ułatwiających komunikację wewnętrzną
• Bariery utrudniające efektywne porozumiewanie się w zespole (różne „osobowości”, brak świadomości celu, niezrozumienie poziomów – zadaniowego i społeczno-emocjonalnego, brak umiejętności ko-munikacji na poziomie jednostki)
• Różne typy osobowości i sposoby komunikacji z nimi. Autodiagnoza
• Sztuka aktywnego słuchania. Jak pokonać bariery utrudniające uważne słuchanie i jak skoncentrować się na treści odbieranego przekazu
• Umiejętność parafrazowania
• Jak wykorzystać pytania precyzujące wypowiedzi – rodzaje pytań i zakres ich stosowania
• Kształtowanie słuchania opartego na empatii i otwartości
• Mowa ciała – ważny element w komunikacji zespołu
• Dopasowanie i prowadzenie podstawą efektywnej komunikacji interpersonalne
• Gesty ułatwiające i blokujące komunikację w grupie
MODUŁ 2. SZTUKA DELEGOWANIA I EGZEKWOWANIA ZADAŃ ORAZ ODPOWIEDZIALNOŚCI
Cel: poznanie zasad delegowania zadań oraz odpowiedzialności
• Delegowanie - dzielenie się władzą
• Delegowanie – potrzeba czy konieczność?
• Mity na temat delegowania – dlaczego bo-imy się delegować?
• Co delegować, czego lepiej nie delegować - Zasada ABC
• Zasady dotyczące delegowania
• Sześć reguł efektywnego delegowania
• Egzekwowanie delegowanych zadań
• Feedback – jak przekazywać informacje trudne
• Edyfikacja – skuteczny sposób zadbania o swoje emocje i relacje z innymi.
MODUŁ 3. OD BIERNOŚCI DO AGRESJI - POSTAWY W KOMUNIKACJI – KONSTRUKTYWNE PRZEZWYCIĘŻANIE SYTUACJI TRUDNYCH
Cel: Uświadomienie uczestnikom różnych postaw w komunikacji, poznanie postaw nawykowych i wyuczonych, autodiagnoza preferowanej postawy. Trening komunikatów asertywnych, wyposażenie uczestników w praktyczne narzędzia asertywne i perswazyjne
• Poziomy konfliktów (informacja, cele, czynniki strukturalne, wartości, relacje) - rozwiązywanie konfliktów w zespołach
• Typy postaw: postawy nawykowe (agresywna, pasywna, manipulacyjna), postawy wyuczone (asertywna i odważna)
• Trzy wymiary asertywności: postawa, zachowanie, techniki
• Preferowany styl zachowania – autodiagnoza
• Jak rozmawiać z podwładnymi - sposoby przekazywania trudnych informacji: Konstruktywna krytyka – odwoływanie się do zachowania, nie ocenianie osoby. Kanapka informacji zwrotnych - metoda budująca pozytywny stan emocjonalny
• Komunikat blokujący komunikację interpersonalną / Komunikat „TY”
• Słowa i wyrażenia perswazyjne – techniki reagowania
MODUŁ 4. TRENING WYBRANYCH TECHNIK ASERTYWNYCH
Cel: nauczenie się wybranych technik asertywnych;, udoskonalenie umiejętności efektywnego komunikowania się
• Asertywność wobec szefa – wójta, burmistrza, prezydenta
• Trening technik asertywnych:
o Asertywny komunikat „JA” – odwoływanie się do opisu rzeczywistości
o Komunikat UFO – odwoływanie się do faktów
o Technika FUKOZ – odwoływanie się do zaplecza
o Technika mówienia „NIE” – asertywna odmowa
o Techniki wspomagające:
• „Przykro mi”
• „Jest mi trudno”
• Technika zamglenia
• Technika jujitsu
• Uprzedzanie krytyki
• Zdarta płyta
• Parafraza sytuacyjna
o Jak wykorzystać asertywne komunikaty kiedy:
• Krytyka jest częściowo słuszna, ale zbyt szeroko zakrojona
• Krytyka ocenia ciebie, a nie działanie
• Krytyka wyrażona jest w agresywnej formie
• Krytyka podana jest w formie aluzji
Dzień 2: PRAWO PRACY DLA SKARBNIKA
1. Podstawa prawna nawiązania stosunku pracy Skarbnika.
2. Ustalenie warunków zatrudnienia, w tym ustalenie wysokości wynagrodzenia za pracę.
3. Podstawa prawna odwołania skarbnika i wpływ na stosunek pracy. Ochrona stosunku pracy.
4. Powołanie jako podstawa nawiązania stosunku pracy a umowa o pracę – podobieństwa i różnice.
5. Status prawny skarbnika jako głównego księgowego budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz pracownika samorządowego.
6. Skarbnik jako osoba kierująca pracownikami
• uprawnienia osoby kierującej pracownikami,
• obowiązki osoby kierującej pracownikami,
• odpowiedzialność osoby kierującej pracownikami.
7. Odpowiedzi na pytania Uczestników.
Finanse, rachunkowość, podatki