• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Nowelizacja k.p.a. ze szczególnym uwzględnieniem tematyki doręczeń

online
Potwierdzone

 

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie Kodeks Postępowania Administracyjnego z uwzględnieniem tematyki doręczeń. Największy nacisk położony zostanie na kwestie sprawiające największe trudności w postępowaniu administracyjnym oraz na najistotniejsze zasady KPA.

Ważne informacje o szkoleniu

Przedmiotem szkolenia jest kompleksowe przeanalizowanie praktycznych konsekwencji wejścia w życie nowej zasady pisemności w k.p.a. oraz ustawy o doręczeniach elektronicznych.
Uczestnicy szkolenia:
• Otrzymają odpowiedzi na pytania pojawiające się w codziennej pracy związanej z doręczaniem korespondencji zarówno w sposób tradycyjny, jak i elektroniczny.
• Poznają od strony praktycznej zasady doręczeń elektronicznych, z uwzględnieniem aktualnych przepisów prawa i problemów, wynikających z ich stosowania.
• Zdobędą wiedzę, która pozwoli na poprawne doręczanie korespondencji, co uchroni organ przed niepotrzebnymi kosztami, kłopotami z klientami urzędu oraz skutkami braku prawidłowego doręczania oficjalnej korespondencji prowadzonej w oparciu o k.p.a.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Gruntowne omówienie zagadnień procedury administracyjnej z zakresu doręczeń.
• Przedstawienie praktycznych konsekwencji wejścia w życie nowej zasady pisemności w k.p.a. oraz ustawy o doręczeniach elektronicznych.
• Wskazanie najczęściej popełnianych błędów i nieprawidłowości w zakresie doręczeń.
• Otrzymanie odpowiedzi na m. in. następujące pytania:
- Jak skutecznie złożyć podanie w formie elektronicznej do organu administracji publicznej?
- Jak należy podpisywać podanie ustalone w formie elektronicznej?
- Kto ma rację przy zasadach podpisywania korespondencji elektronicznej przekazywanej przez e-PUAP – Minister Cyfryzacji (pismo z dnia 14.10.2022 r., DTC.WMO.72112.42.2022) czy też NSA (uchwała z dnia 21 lipca 2022 r., I FPS 2/21)? Czy należy podpisywać załączniki dokumentów przekazywanych przez e-PUAP?
- Dlaczego (i od kiedy) podanie złożone w formie zwykłego maila nie wywołuje skutków prawnych?
- Czy (i od kiedy) petent może przynieść podanie utrwalone w postaci elektronicznej np. na płycie cd lub pendrive?
- Jak powinno wyglądać obligatoryjne pouczenie o zasadach prowadzenia korespondencji elektronicznej?
- Czy art. 39 k.p.a. obowiązuje w starym brzmieniu (przed 5.10.2021 r.) czy w nowym, czy w obu i jakie są tego konsekwencje?
- Dlaczego używanie tzw. żółtej zwrotki przy doręczaniu oficjalnej korespondencji jest niebezpieczne?
- Czy można doręczać korespondencję organu w tradycyjnej (papierowej) formie, jeśli strona wybrała komunikację elektroniczną?
- Kto to jest dorosły domownik?
- Jakie są najczęstsze błędy przy doręczaniu zastępczym?

zwiń
rozwiń
Program

1. Zasada pisemności i jej praktyczne znaczenie.
2. Zasady podpisywania pism tradycyjnych oraz utrwalonych w sposób elektroniczny:

• Podpis osobisty – czyli jaki, co nie jest podpisem osobistym?
• Podpisy elektroniczne - cechy charakterystyczne każdego z nich.
• Czy (i od kiedy) można składać do organu administracji publicznej pisma utrwalone w postaci elektronicznej np. na płycie cd lub pendrive? Definicja dokumentu elektronicznego.
3. Nowe brzmienie art. 63 § 1 k.p.a. i obowiązek pozostawienia pisma bez rozpoznania, jeśli wpłynęło na adres poczty elektronicznej:
• Dlaczego (i od kiedy) podanie złożone w formie zwykłego maila nie wywołuje skutków prawnych?
• Co jest podaniem, a co nie w rozumieniu art. 63 § 1 k.p.a.?
• Jak skutecznie złożyć podanie w formie elektronicznej do organu administracji publicznej?
• Czy należy podpisywać załączniki dokumentów przekazywanych przez e-PUAP?
• Powiadomienie o pozostawieniu podania bez rozpoznania – obowiązkowe czy nie?
• Pouczenie o zasadach prowadzenia korespondencji elektronicznej.
4. Doręczanie korespondencji elektronicznej do osoby fizycznej – nowe „stare zasady”:
• Stosowanie przepisów k.p.a. w dotychczasowym brzmieniu (przed 5.10.2021 r.) w przypadku doręczeń do osób fizycznych.
• Doręczenie tradycyjne w przypadku wyboru komunikacji elektronicznej.
5. Nowe zasady doręczania:
• Obowiązek doręczania na adres do doręczeń.
• Publiczna usługa rejestrowanego doręczenia elektronicznego.
• Doręczenie z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej.
• „Dowód otrzymania” a „chwila doręczenia lub wpłynięcia korespondencji”.
• Art. 393 k.p.a. po zmianach. Czy można skutecznie doręczać korespondencję w tym trybie?
6. Doręczenie tradycyjne:
• „Żółta” a „biała zwrotka” przy doręczeniach tradycyjnych? Praktyczne znacznie.
• Doręczenie dorosłemu domownikowi.
• Doręczenie zastępcze. Praktyczne problemy, przykłady złego doręczenia.
• Doręczenie przez publiczne obwieszczenie.
7. Pytania uczestników.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Sekretarze, pracownicy administracji publicznej stosujący k.p.a., zarówno zaczynający pracę w organach, jak i doświadczeni urzędnicy.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony praktyk (radca prawny, członek etatowy SKO w latach 2005-2011, ekspert Narodowego Instytutu Samorządu Terytorialnego), autor licznych publikacji w tematyce k.p.a., trener i wykładowca mający udokumentowanych kilkaset szkoleń z zakresu k.p.a., współwłaściciel kancelarii prawnej, specjalizującej się w obsłudze prawnej jst, adiunkt na Wydziale Prawa i Administracji UWM w Olsztynie w Katedrze Postępowania Administracyjnego i Sądownictwa Administracyjnego.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 395 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 8 czerwca 2023 r.

Opinie Klientów

Powiatowy Urząd Pracy
Inspektor
“Jasny czytelny przekaz informacji. Informacje bardzo przydatne w pracy zawodowej i życiu prywatnym w dobie konieczności korzystania z wszelkich urządzeń elektronicznych.”
Urząd Gminy
Sekretarz
“Serdecznie dziękuję za szalenie interesujące i profesjonalne przeprowadzenie Forum (zarówno pod kątem organizacji jak i poziomu trenerów). W związku z natłokiem obowiązków, a co za tym idzie wątpliwościami czy jechać na Forum - cieszę się, że pojechałam :)”
Urząd Miejski w Łęczycy
Pracownik Wydziału Gospodarki Nieruchomościami i Planowania Przestrzennego
“Szkolenie z bardzo profesjonalnym wykładowcą, który niewątpliwie potrafił rozwikłać najbardziej skomplikowane prawnicze "rebusy" i przedstawić je w sposób przystępny nawet dla osób które "nie siedzą" w temacie planowania przestrzennego. Dziękuje serdecznie”
Urząd Miasta
Pracownik
“Brak uwag. Wykładowca świetnie prowadzi szkolenie i przekazuje fachową wiedzę, w tym udziela konkretnych odpowiedzi. Z przyjemnością słucha się wykładowcy.”
Urząd Gminy
Pracownik wydziału nieruchomości
“Pani Katarzyna to najlepszy szkoleniowiec z zakresu gospodarki nieruchomościami”
Urząd Gminy Stryków
Pracownik
“Dziękuję serdecznie za certyfikat oraz bardzo pomocne i b. dobrze przeprowadzone szkolenie”
TBS w Piotrkowie Trybunalskim
Pracownik
“Szkolenie prowadzone bardzo profesjonalnie. Dzięki praktycznym wskazówkom prowadzącego , temat rzeczowo przedstawiony. Bardzo dziękuję.”
Urząd Gminy Zgierz
Kierownik Referatu Samorządowo-Administracyjnego
“Szkolenie było ciekawe. Pozwoliło ugruntować wiedzę w zakresie prowadzenia Książki Obiektu Budowlanego i wyjaśnić niezrozumiałe kwestie. Prowadzący szkolenie w sposób konkretny i zrozumiały wyjaśnił zasady prowadzenia książki, szczególnie w wersji elektronicznej. Szkolenie przydatne, a materiały szkoleniowe dobrze opracowane.”
Gmina Bełchatów
Pracownik
“Dziękuję, jak zawsze pełne profesjonalizm!”
Teatr w Łodzi
Marcin
“Szkolenie oceniam bardzo pozytywnie. Prowadzący jest prawdziwą kopalnią wiedzy nt. prawa autorskiego.Dowiedziałem się kilku istotnych kwestii w zakresie sporządzania umów.”
Szkoła Podstawowa Oddziałami Integracyjnymi
Sekretarz szkoły
“Bardzo dziękuję za tak dobrze i kompetentnie przeprowadzone szkolenie, jestem bardzo zadowolona z udziału.”
Urzqd Miejski w Koluszkach
Pracownicy
“Profesjonalizm w przygotowaniu i realizacji szkoleń oraz wysokie kompetencje pracowników Fundacji zasługują na najwyższą ocenę, a pozytywne opinie uczestników szkoleń (czyli pracowników Urzędu Miejskiego w Koluszkach) pozwalają rekomendować Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej w Łodzi jako wiarygodnego specjalistę usług szkoleniowych. ”
Zespół Ekonomiczno-Administracyjny Szkół
Dyrektor
“Szkolenie bardzo ciekawe i bardzo profesjonalnie poprowadzone. Odpowiedzi na zadane pytania w pełni wyczerpujące. Oczywiście do organizatora też nie mam żadnych zastrzeżeń, wszystko zorganizowane na najwyższym poziomie :)”
Urząd Miasta Mława
Inspektor ds. zamówień publicznych
“Szkolenie było bardzo dobrze prowadzone. Osoba była merytorycznie przygotowana i dodatkowym atutem było to, iż forma przekazu była uporządkowana, spójna a wiedza była przekazana w ciekawy sposób. Chciałabym, aby wszystkie szkolenia były tak „dostępne” dla słuchacza jak to, na którym byłam.”
Urząd Miejski w Łowiczu
Emilia
“Polecam szkolenia z Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego. Profesjonalne szkolenia, godne polecenia. Wszelkie wątpliwości co do zrozumienia i zastosowania przepisów ustaw zostały wyjaśnione. Wykładowca Pani Katarzyna Maruszak w prosty i rzetelny sposób przekazuje wiedzę. Dla mnie osobiście szkolenie z Panią Katarzyną Maruszak jest godne polecenia zwłaszcza, że jest to osoba nie tylko z dużą wiedzą ale z bardzo dużą praktyką. Osobiście uczestniczyłam na dwóch szkoleniach z Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej z wykładowcą Panią Katarzyną Maruszak i po każdym szkoleniu jestem bardzo zadowolona, a co najważniejsze zdobyłam wiedzę, która pomaga mi w mojej pracy.”
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Staninie
Olga
“Dziękuję bardzo za cenną wiedzę oraz możliwość poznania znakomitych trenerów-prowadzących.”
Powiat Zgierski
Sekretarz
“Biorąc pod uwagę wieloletnią współpracę z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej Centrum Szkoleniowe w Łodzi, pragnę potwierdzić profesjonalną organizację szkoleń, zgodnie z wymaganiami zgłaszanymi przez pracowników.
Materiał prezentowany przez wykładowców oraz sposób prezentacji jest wysoko oceniany przez uczestników szkoleń. Dodatkowym atutem szkoleń są prezentowane przez wykładowców praktyczne rozwiązania, które pozwalają zaspokoić wątpliwości interpretacyjne dotyczące zgłaszanych problemów.
Powyższa ocena pozwala na kontynuowanie współpracy w zakresie potrzeb szkoleniowych pracowników Starostwa Powiatowego w Zgierzu.”
Gmina Wieluń
Sekretarz
“Pracownicy Urzędu Miejskiego w Wieluniu korzystają ze szkoleń organizowanych przez FRDL Centrum Szkoleniowe w Łodzi,  które polecają z uwagi na: staranny dobór szkoleniowców, którzy są przygotowani, reprezentują wysoką kulturę wypowiedzi; w trakcie szkoleń - obecnie prowadzonych on-line- istnieje możliwość zadawania pytań zarówno w rozmowie bezpośredniej, jak również na czacie. Odpowiedzi udzielane są zazwyczaj od razu, bądź przesyłane do wiadomości po szkoleniu wszystkim uczestnikom, za pośrednictwem Centrum Szkoleniowego w Łodzi. Materiał szkoleniowy – w formie elektronicznej - jest również przesyłany uczestnikom. FRDL dba o zapewnienie zadowolenia uczestnikom szkoleń, w zdobyciu bądź poszerzeniu wiedzy branżowej i umożliwia na spotkaniach szkoleniowych, przekazywanie dobrych praktyk w wykonywaniu zadań, między samorządowcami.”
Gmina Gomunice
Sekretarz
“Szkolenia organizowane przez Fundację Rozwoju Demokracji Lokalnej w Łodzi są przeprowadzane na wysokim poziomie pod względem zarówno merytorycznym, jak i praktycznym. Wiedza zdobyta w ich trakcie jest dla mnie bardzo cennym i przydatnym doświadczeniem, które wykorzystuje w codziennej pracy.”