I. PODSTAWOWE INFORMACJE Z ZAKRESU FINANSÓW PUBLICZNYCH ORAZ RACHUNKOWOŚCI
1. Definicje podstawowych pojęć z zakresu finansów publicznych.
2. Formy organizacyjno- prawne jednostek sektora finansów publicznych.
3. Szczególne zasady gospodarki finansowej jednostek budżetowych oraz zakładów budżetowych.
4. Podstawy rachunkowości budżetowej:
- Pojęcia wstępne, podstawowe zasady prowadzenia rachunkowości;
- Charakterystyka aktywów i pasywów, prezentacja w bilansie – informacje ogólne;
- Klasyfikacja kosztów oraz ich prezentacja w rachunku zysków i strat – informacje ogólne;
- Dowody księgowe ich rodzaje, cechy;
- Szczególne zasady rachunkowości budżetowej a ustawa o rachunkowości;
- Polityka rachunkowości.
II. SZCZEGÓLNE ZASADY RACHUNKOWOŚCI BUDŻETÓW JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
1. Rachunkowość budżetu jednostki samorządu terytorialnego:
- Ewidencja wykonania budżetu – wydatków i dochodów budżetu, funkcjonowanie kont 133,134,135,901,902;
- Ewidencja niewygasających wydatków, rozliczeń międzyokresowych;
- Ewidencja rozrachunków i rozliczeń (zasady zaciągania zobowiązań przez jednostki samorządu terytorialnego; właściwe księgowanie udziałów w podatku dochodowym, ujęcie odsetek od należności, dokonanie odpisów aktualizujących, wycena aktywów i pasywów wyrażonych w walucie obcej);
- Wynik wykonania budżetu oraz wynik na pozostałych operacjach.
III. SZCZEGÓLNE ZASADY RACHUNKOWOŚCI JEDNOSTEK BUDŻETOWYCH
1. Dochody, wydatki jednostek budżetowych (z uwzględnieniem VAT):
- Ewidencja dochodów i wydatków budżetowych w jednostkach budżetowych;
- Funkcjonowanie kont pozabilansowych: 980 „plan finansowy wydatków budżetowych”, 998 „zaangażowanie wydatków budżetowych roku bieżącego”, 999 „zaangażowanie wydatków budżetowych przyszłych lat”;
- Pozostałe typowe księgowania na kontach zespołu 1 (rachunki pomocnicze, rachunki funduszy celowych oraz specjalnego przeznaczenia).
2. Długoterminowe aktywa finansowe:
- Inwestycje długoterminowe według ustawy o rachunkowości;
- Obejmowanie, nabywanie udziałów (akcji) przez jednostki samorządu terytorialnego;
- Ewidencja, wycena na dzień bilansowy oraz prezentacja w bilansie;
3. Rzeczowy majątek trwały w jednostkach budżetowych i samorządowych zakładach budżetowych:
- Podstawowy podział majątku trwałego, zasady wyceny;
- Środki trwałe – urządzenia ewidencyjne, zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych, ewidencja zmian w stanie i wartości;
- Zasady finansowania inwestycji, zasady ewidencji oraz wyceny środków trwałych w budowie;
- Pozostałe środki rzeczowego majątku trwałego – zasady ewidencji na kontach księgowych 013,014,020,015,016,
- Środki trwałe wg KSR 11.
4. Należności długoterminowe:
- Długoterminowy charakter należności zgodnie z ustawą o rachunkowości;
- Ewidencja dochodów budżetowych na koncie 226 i zasady kwalifikacji tych należności do aktywów trwałych;
5. Rozrachunki i rozliczenia:
- Pojęcia rozrachunków i rozliczeń, wycena i ewidencja, klasyfikacja rozrachunków jako długo i krótkoterminowe
- Ewidencja rozrachunków z dostawcami i odbiorcami;
- Ewidencja należności z tytułu dochodów budżetowych, ewidencja dochodów związanych z
realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami;
- Odpisy aktualizujące należności, odsetki od należności i zobowiązań, wycena rozrachunków w walucie obcej;
- Finansowanie brutto jednostek budżetowych, funkcjonowanie kont 222, 223;
- Rozliczenia VAT związane z centralizacją,
- Zasady funkcjonowania konta 224 „Rozliczenie dotacji budżetowych oraz płatności z budżetu środków europejskich”;
- Zasady funkcjonowania konta 225 ”Rozrachunki z budżetami”, ujmowanie i rozliczanie podatku VAT w jednostkach budżetowych;
- Ewidencja rozrachunków z pracownikami z tytułu wynagrodzeń, zaliczek, udzielonych pożyczek itp.
6. Przychody dochody i koszty – konta zespołu 4 i 7, ustalenie wyniku finansowego.
7. Fundusz jednostki, zasady funkcjonowania konta 800, zdarzenia zwiększające oraz zmniejszające fundusz jednostki.
IV. SPRAWOZDAWCZOŚĆ FINANSOWA
1.Bilans z wykonania budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
2. Rachunek zysków i strat jednostki budżetowej.
3. Bilans jednostki budżetowej lub samorządowego zakładu budżetowego.
4. Zestawienie zmian w funduszu jednostki budżetowej samorządowego zakładu budżetowego.
5. Informacja dodatkowa –zakres prezentowanych danych.
Finanse, rachunkowość, podatki