• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Kurs: Specjalista ds. środków trwałych w jednostkach samorządu terytorialnego

Cele i korzyści
  • zdobycie kompleksowej wiedzy z zakresu środków trwałych w ujęciu praktycznym (definicje, dokumentacja, wycena, rozliczenie podatkowe, inwentaryzacja),
  • uzupełnienie wiedzy z zakresu środków trwałych o konkretne przykłady, z którymi w praktyce spotykają się pracownicy działów księgowości w jednostkach samorządu terytorialnego.
  • nabycie wiedzy, o zmianach w rozporządzeniu w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych oraz rozporządzeniu w sprawie szczególnych zasad rachunkowości (…) i ich wpływie na prowadzoną ewidencję środków trwałych,
  • zdobycie wiedzy, jak prawidłowo dokumentować operacje związane z ewidencją, przyjęciem, likwidacją itp. zdarzeniami związanymi z obrotem środkami trwałymi w JST.
zwiń
rozwiń
Program

I. DZIEŃ

1. Podstawowe zagadnienia dotyczące środków trwałych:

  • ustalenia wartości początkowej środków trwałych,
  • działania podejmowane w ramach prawidłowej wyceny środków trwałych,
  • dokumentowania środków trwałych w tym: zakończenia inwestycji, przyjęcia, przekazania odpłatnego i nieodpłatnego środków trwałych.

2. Klasyfikacja Środków Trwałych.

3. Rozporządzenie w sprawie szczególnych zasad rachunkowości – jego wpływ na sposób ujmowania środków trwałych w ewidencji.

4. Środki trwałe a pozostałe środki trwałe:

  • problem tzw. środków małocennych oraz środków trwałych w odniesieniu do rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości i planów kont (…),
  • wskazanie różnic w pojęciach: środków trwałych i pozostałych środków trwałych między ustawą o rachunkowości a ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych ( próg 10.000 zł ).

5. Umorzenie środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz pozostałych środków trwałych.

6. Ewidencja zakupu nowych części zestawów komputerowych ze szczególnym uwzględnieniem zapisów Krajowego Standardu Rachunkowości Nr 11 „Środki trwałe” – przykłady z KSR oraz z praktyki JST.

II. DZIEŃ

1. Remont a ulepszenie środków trwałych - jak ustalić różnicę między remontem a ulepszeniem.

2. Dokumenty związane z gospodarką majątkową:

  • zasady rozliczenia druków ścisłego zarachowania, jakimi są arkusze spisów z natury oraz sposób ich wypełniania,
  • druki dotyczące środków trwałych, m.in. OT, PT, LT.

3. Ewidencja księgowa dotycząca środków trwałych, w tym:

  • środki trwałe Konto 011, 013 i 020 – ewidencja środków trwałych, pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w jednostkach,
  • umorzenie środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz pozostałych środków trwałych – konta 071, 072.

4. Wpływ i sposób ujęcia wartości środków trwałych w bilansie z uwzględnieniem zmian w rozporządzeniu w sprawie szczególnych zasada rachunkowości (…).

5. Karty kontowe środków trwałych – forma papierowa i elektroniczna.

6. Ewidencja środków trwałych w systemach informatycznych w aspekcie przepisów ustawy o rachunkowości, rozporządzenia w sprawie szczególnych zasad rachunkowości i planów kont (…) oraz Krajowego Standardu Rachunkowości Nr 11 „Środki trwałe”.

7. Pytania, odpowiedzi – dyskusja.

zwiń
rozwiń
Adresaci
  • osoby, pracujący na stanowiskach związanych z ewidencją i zarządzaniem majątkiem trwałym,
  • osoby, które pracują już na ww. stanowisku, a pragną rozszerzyć swoje wiadomości, w szczególności z uwzględnieniem zapisów Krajowego Standardu Rachunkowości Nr 11 „Środki trwałe”,
  • główni księgowi oraz pracownicy działów finansowych w jednostkach samorządu terytorialnego chcący pogłębić swoje wiadomości z zakresu majątku trwałego.
zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doświadczony wykładowca, wieloletnia główna księgowa i doświadczony praktyk, zarówno z zakresu przepisów dotyczących ewidencji księgowej, jak i rozliczeń z ZUS czy tworzenia sprawozdań. Trenerem jest od 2006 roku i przeprowadziła już kilkaset szkoleń otwartych i zamkniętych, w tym m.in. z zakresu finansów publicznych, rachunkowości, ubezpieczeń społecznych i innych dla jednostek samorządu terytorialnego. Posiadaną wiedzę przekazuje w sposób prosty i konkretny, a jednocześnie poparty przepisami oraz wyjaśnieniami, co znacznie ułatwia słuchaczom zrozumienie problemu. W trakcie zajęć jest otwarta na nowe problemy i pytania, co jest doceniane przez uczestników.

zwiń
rozwiń