Program szkolenia zgodny z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 6 lutego 2025 r. ws. programu szkoleń z ochrony ludności i obrony cywilnej oraz wymagań dla podmiotów prowadzących szkolenia.
1. Uwarunkowania ochrony ludności i obrony cywilnej w Polsce, w tym zagrożenia społeczności lokalnej i zapewnienie ciągłości działania:
• Omówienie uwarunkowań ochrony ludności i obrony cywilnej w Polsce z perspektywy założeń i optyki ustawodawcy wyrażonych w uzasadnieniu do ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej z dnia 5 grudnia 2024r. (dalej UOC);
• Wskazanie, na bazie studium przypadku, typowych zagrożeń dla społeczności lokalnej oraz preferowanych sposobów ich identyfikowania określonych w oficjalnych dokumentach takich jak zalecenia wojewody;
• Wstępne omówienie tematu poświęconego zapewnieniu ciągłości działania w szczególności na podstawie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 marca 2025r. w sprawie przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym- zagadnienie zostanie rozszerzone o aspekty praktyczne i podparte kolejnymi aktami prawnymi w punkcie nr 4 Programu.
Forma prowadzenia zajęć: Szkolenie teoretyczne z zastosowaniem metody samokształcenia kierowanego.
2. Urząd w systemie ochrony ludności i obrony cywilnej – rola, funkcje, zadania i sposoby ich realizacji:
• Omówienie zadań wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i starosty w zakresie ochrony ludności wraz z praktycznymi sposobami ich realizacji;
• Omówienie zadań wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i starosty w zakresie obrony ludności wraz z praktycznymi sposobami ich realizacji.
Forma prowadzenia zajęć: Szkolenie praktyczne z zastosowaniem instruktażu.
3. Funkcjonowanie urzędu w stanach nadzwyczajnych i w czasie wojny:
• Dokonanie krótkiej charakterystyki stanu klęski żywiołowej w myśl przepisów ustawy z dnia 18 kwietnia 2002r. o stanie klęski żywiołowej oraz kompetencji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i starosty w ramach wskazanego stanu nadzwyczajnego;
• Dokonanie krótkiej charakterystyki stanu wyjątkowego w myśl przepisów ustawy z dnia 21 czerwca 2002r. o stanie wyjątkowym oraz zakresu działania organów władzy publicznej w trakcie jego trwania;
• Dokonanie krótkiej charakterystyki stanu wojennego w myśl przepisów ustawy z dnia 17 kwietnia 2025r. o stanie wojennym oraz kompetencjach Naczelnego Dowództwa Sił Zbrojnych i zasad jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej oraz kompetencji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i starosty w zakresie kierowania realizacją zadań obrony cywilnej.
Forma prowadzenia zajęć: Szkolenie teoretyczne z zastosowaniem metody samokształcenia kierowanego.
4. Przygotowanie i planowanie w ochronie ludności i obronie cywilnej, w tym planowanie ciągłości działania:
• Tworzenie wybranych elementów analizy zagrożeń, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1) lit. a) ustawy z dnia 26 kwietnia 2007r. o zarządzaniu kryzysowym;
• Na podstawie ppkt. 1 stworzenie wybranych procedur reagowania kryzysowego na wypadek wystąpienia zidentyfikowanych zagrożeń;
• Na podstawie ppkt. 2 stworzenie wybranych procedur realizacji zadań.
Forma prowadzenia zajęć: Szkolenie praktyczne z zastosowaniem metody problemowej.
5. Współpraca, wsparcie i współdziałanie w ochronie ludności i obronie cywilnej:
• Omówienie praktycznych sposobów realizacji zadań, o których mowa w art. 33 ust. 1 i 3 UOC, a więc zapewnienia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) lub starostę zasobów ochrony ludności niezbędnych do wykonywania przez co najmniej 3 dni trwania zagrożenia zadań ochrony ludności i obrony cywilnej w zakresie:
1) zapewnienia dostępu do wody i żywności;
2) zapewnienia dostępu do produktów leczniczych i udzielania
3) pierwszej pomocy, kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz
4) świadczeń opieki zdrowotnej;
5) wsparcia realizacji zadań ratowniczych;
6) zapewnienia powiadamiania, ostrzegania i alarmowania ludności;
7) zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego;
8) zapewnienia łączności z organami ochrony ludności i podmiotami
9) ochrony ludności;
10) funkcjonowania obiektów zbiorowej ochrony.
Forma prowadzenia zajęć: Szkolenie praktyczne z zastosowaniem instruktażu.
6. Wykrywanie zagrożeń, powiadamianie, ostrzeganie i alarmowanie. Komunikacja kryzysowa i komunikacja ryzyka.
• Charakterystykę praktycznych sposobów budowania systemów wykrywania zagrożeń, powiadamiania i alarmowania na terenie gminy:
• Omówienie założeń dotyczących Systemu Bezpiecznej Łączności Państwowej;
• Omówienie zasad działania Krajowego Systemu Wykrywania Skażeń i Alarmowania w relacji do jednostek samorządu terytorialnego.
Forma prowadzenia zajęć: Szkolenie teoretyczne z zastosowaniem metody samokształcenia kierowanego.
7. Działania pomocowe w warunkach obrony cywilnej:
• Omówienie form pomocy doraźnej i humanitarnej udzielanych przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i starostę.
Forma prowadzenia zajęć: Szkolenie teoretyczne z zastosowaniem metody samokształcenia kierowanego.
8. Ewakuacja oraz środki indywidualnej i zbiorowej ochrony:
• Pracę nad szablonem dokumentu, który jest zgodny z wymogami określonymi w art. 39 ust. 2 UOC w związku z art. 43 ust. 1 UOC;
• Omówienie środków indywidualnej i zbiorowej ochrony wymaganych przepisami UOC.
Forma prowadzenia zajęć: Szkolenie praktyczne z zastosowaniem metody problemowej.