I. Pierwsze kroki zmierzające do wszczęcia postępowanie podatkowego w przypadku powzięcia informacji, że podatnik nie żyje:
1. Kto ma obowiązek poinformować organ podatkowy o zgonie podatnika?
2. Jakie działania należy podjąć po uzyskaniu informacji o śmierci podatnika w zależności od etapu sprawy (w trakcie wymiaru, po złożeniu deklaracji, po wysłaniu decyzji, po doręczeniu decyzji, na etapie egzekucji administracyjnej)?
3. Co z bieżącym wymiarem podatku, gdy podatnik nie żyje. Czy decyzję na zmarłego można doręczyć członkowi rodziny, który ze zmarłym mieszkał i chce płacić podatek?
4. Czy prawidłowym postępowaniem będzie opodatkowanie posiadacza samoistnego nieruchomości, w tym przyjęcie od niego deklaracji np. na opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi?
5. Jak postąpić gdy na kartotece zmarłego podatnika/zobowiązanego figuruje zaległość lub nadpłata (czy zaległość może uregulować ktoś z rodziny? Czy nadpłatę można przeksięgować na członka rodziny? Czy należy/można zamknąć kartotekę zmarłego?)
6. Czy można orzec o odpowiedzialności podatkowej spadkobierców bez względu na to czy wydane zostało postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku?
7. Jak traktować wpłaty dokonywane za zmarłego przez inne osoby, np. członków rodziny?
II. Przebieg postępowania, mającego na celu ustalenie spadkobierców zmarłego podatnika:
1. Kto w urzędzie gminy/miasta (wymiar czy księgowość) powinien zajmować się ustaleniem kręgu spadkobierców?
2. Jak ustalić spadkobierców?
3. W jaki sposób uzyskać informację czy postępowanie spadkowe zostało przeprowadzone. Do kogo kierować zapytanie?
4. Czy w przypadku, gdy postępowanie spadkowe nie zostało przeprowadzone gmina musi zainicjować przeprowadzenie takiego postępowania?
5. Jakie przepisy stanowią podstawę do przeprowadzenia postępowania mającego na celu ustalenia spadkobierców?
6. Jakie dokumenty należy złożyć w sądzie, aby przeprowadzić postępowanie spadkowe. Właściwość sądu, reprezentacja przed sądem, czy pracownik organu podatkowego może uczestniczyć w sprawie sądowej i w jakim charakterze?
7. Jakie są koszty postępowania spadkowego ponoszone przez gminę. Co zrobić, aby gmina nie płaciła kosztów postępowania spadkowego?
III. Postępowanie w sprawie wydania decyzji o odpowiedzialności spadkobierców za zaległości zmarłego podatnika:
1. Jak prawidłowo wydać decyzję o odpowiedzialności spadkobierców za zaległości zmarłego podatnika. Czy przed wydaniem decyzji należy wydać postanowienie o wszczęciu postępowania i wyznaczyć termin z art. 200 Ordynacji podatkowej?
2. Zakres odpowiedzialności poszczególnych spadkobierców – czyli, który spadkobierca i za co odpowiada?
3. Konstrukcja decyzji o odpowiedzialności spadkobierców.
4. Doręczenie decyzji przenoszącej odpowiedzialność za zaległości zmarłego podatnika. Czy w okresie ogłoszonego stanu epidemii można doręczyć decyzję i inne pisma poprzez tzw. podwójne awizo?
5. Kiedy przedawnia się prawo do wydania decyzji o odpowiedzialności spadkobierców?
6. Kiedy przedawnia się zobowiązanie podatkowe wynikające z decyzji o odpowiedzialności spadkobierców?
7. Jak postąpić gdy spadkobiercy, na których wydania została decyzja nie płacą. Czy i któremu spadkobiercy wysyłamy upomnienie? Czy wysyłając upomnienie na tą samą zaległość do kilku zobowiązanych, od każdego z nich musimy żądać kosztów upomnienia?
8. Jak prawidłowo i na którego spadkobiercę wystawić tytuł wykonawczy - czy przed wystawieniem tytułu wykonawczego musi być doręczone upomnienie?
9. Czy można ustanowić spadkobiercy hipotekę (zastaw skarbowy) za długi zmarłego podatnika?
10. Jak postąpić z nadpłatą pozostawioną przez zmarłego. Komu i w jakiej kwocie należy zwrócić nadpłatę? Czy w sprawie nadpłaty zmarłego musi być wydana decyzja stwierdzająca nadpłatę? Czy nadpłata może być zaliczona na inne zaległości spadkobiercy?
IV. Dziedziczenie przez gminę:
1. Kiedy gmina dziedziczy spadek po zmarłym?
2. Czy i w jakim zakresie gmina odpowiada za zaległości pozostawione przez spadkodawcę?
3. Czy gmina może odrzucić spadek?
4. Jak należy rozumieć zapis art. 59 § 1 pkt 11 Ordynacji podatkowej, że zobowiązanie podatkowe wygasa wskutek nabycia spadku przez jednostkę samorządu terytorialnego stwierdzonego przez prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku – ze skutkiem na dzień otwarcia spadku?
5. Czy w przypadku odziedziczenia spadku przez gminę należy odpisać zaległy podatek z kartoteki zmarłego podatnika. Jaki dokument stanowi podstawę odpisu?
V. Pytania, indywidualne konsultacje.
Finanse, rachunkowość, podatki