• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Poprawność rozpatrywania skarg, wniosków i petycji przez organy samorządowe

Miejsce
Internet
Termin
13 grudnia 2024
Czas trwania
10:00 - 15:00
Cena
440 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Przy zgłoszeniach do 29 listopada 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na dedykowane radnym pracownikom biur rady, wydziałów spraw obywatelskich, wydziałów organizacyjnych oraz kierownikom jednostek organizacyjnych.szkolenie, którego przedmiotem będą skargi, wnioski oraz petycje.

Ważne informacje o szkoleniu

Proponowane szkolenie to kompendium wiedzy w zakresie rozpatrywania skarg wniosków i petycji. Krok po kroku przedstawimy najistotniejsze zagadnienia proceduralne, formalne i prawne, których znajomość jest niezbędna do wykonywania przypisanych w tym obszarze zadań, w oparciu o liczne przykłady z praktyki.

Prowadząca wskaże zasady powoływania i właściwej organizacji oraz funkcjonowania komisji skarg, wniosków i petycji. Szczegółowo także omówi obowiązki i uprawnienia komisji ds. skarg i wniosków organu stanowiącego jst, biura rady, organów wykonawczych jst oraz kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie praktycznej wiedzy dotyczącej zagadnień prawnych związanych z postępowaniem skargowym, wnioskowym i petycjami.
• Zapoznanie z zakresem skarg rozpatrywanych przez organ stanowiący oraz organ wykonawczy.
• Uzyskanie podpowiedzi, jak rozwiązywać „skargi trudne”, anonimy, sprawy bezzasadne – jak je uzasadniać. 
• Poznanie praw przysługujących osobie, na którą została złożona skarga. 
• Uzyskanie informacji dotyczących obiegu dokumentacji wewnątrz struktury jednostki związanej z załatwieniem skargi przez pion merytoryczny – opracowanie uzasadnienia, zawiadomienia o załatwieniu skargi i wniosku oraz wprowadzenia do rejestru. 
• Zdobycie informacji w zakresie:
- Jak poprawnie załatwiać skargi zgodnie z przepisami RODO
- Jak sporządzać roczne sprawozdanie ze skarg, wniosków oraz czy i jak je publikować.

zwiń
rozwiń
Program


1. Podstawa prawna regulująca zagadnienie postępowania skargowego, wnioskowego i petycji.
2. Różnica pomiędzy skargą, wnioskiem i petycją (przykłady).
3. Zasady rozpatrywania skarg, wniosków i petycji mieszkańców składane do rady i rozpatrywane przez radę;
• obligatoryjna komisja rady – komisja ds. skarg, wniosków, petycji mieszkańców,
• uprawnienia i obowiązki radnego w postępowaniu skargowo-wnioskowym,
• skarga „na wójta, kierowników jednostek organizacyjnych i ich działalność”,
• upublicznienie uchwały skargowej a RODO (anonimizowanie).
4. Przyjmowania i rozpatrywania skarg – organizacja w strukturze urzędu i samorządowej jednostce organizacyjnej.
5. Działania organu niewłaściwego do rozpatrzenia skargi, wniosku.
6. Anonimy – czy rada rozpatruje anonimy?
7. Skarga „na skargę” – uzasadnienie bezzasadności.
8. Skarga „na radnego”.
9. Czy i jak rozpatrujemy skargi i wnioski przekazywane przez media oraz posłów i senatorów?
10. Tryb przyjmowania skarg i wniosków przez organ wykonawczy (wójta, burmistrza, prezydenta). 
11. Tryb przyjmowania, rozpatrywania i rozstrzygania skarg i wniosków składanych do Rady
• postępowanie dowodowe,
• tryb oraz terminy zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi i wniosku (zasadna, bezzasadna), 
• gwarancje konstytucyjne skarżącego,
• ochrona i prawa oskarżonego.
12. Nadzór i kontrola nad postępowaniem skargowym i wnioskowym.
13. Petycje obywateli – organ właściwy i tryb postępowania.
14. Skargi i wnioski przekazywane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne. 
15. Orzecznictwo – omówienie wybranych przykładów.
16. Przykłady nieprawidłowości.
17. Odpowiedzi na pytania uczestników. 

zwiń
rozwiń
Adresaci


Radni – zobowiązani do przyjmowania mieszkańców w sprawie skarg, wniosków, petycji.
Członkowie komisji rady ds. skarg rozpatrujący skargi na wójta, prezydenta, kierowników samorządowych jednostek, pracowników administracji samorządowej urzędów i jednostek podległych. 
Kierownicy samorządowych jednostek organizacyjnych oraz upoważnieni pracownicy, do których należy wykonywanie obowiązków związanych z przyjmowaniem, rozpatrywaniem skarg, koordynowaniem spraw skargowych w urzędzie, obiegiem dokumentów oraz sporządzaniem okresowych sprawozdań i informacji. 
 

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Prawnik, ekonomista, specjalista i praktyk z zakresu prawa samorządowego, rachunkowości i finansów publicznych, w tym audytu, kontroli zarządczej i inwentaryzacji. Doświadczony trener i wykładowca - ponad 30 lat pracy w sektorze finansów samorządowych.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Piotr Kubiak
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 533 849 116
piotr.kubiak@frdl.org.pl
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępca Dyrektora FRDL Centrum Szkoleniowego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 440 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 29 listopada 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os.
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia należy przesłać do 6 grudnia 2024 r.