1. Czynniki motywacyjne w miejscu pracy.
a. Dlaczego pracujemy? uporządkowanie życiowych indywidualnych celów i potrzeb zawodowych, w kontrze lub we współpracy z celami, wartościami realizowanymi w urzędzie/instytucji, w którym pracujemy.
b. Życiowe potrzeby vs otrzymywane wynagrodzenie.
• Najbardziej typowe potrzeby pracowników i najczęstsze taktyki ich zaspakajania.
c. Pieniądz w umyśle, jaką rolę pełni w naszym życiu.
d. Co możemy oprócz wynagrodzenia zyskać wykonując powierzoną pracę,
• Pozapłacowe czynniki motywacyjne.
e. Parę słów o typologii pracowników czyli co i dla kogo jest ważne?
2. Podstawy skutecznych negocjacji płacowych z pracownikiem.
a. Style Negocjacji, plusy i minusy.
b. Negocjacje integracyjne vs tradycyjny pogląd na proces rozwiązywania sporów.
c. Etapy negocjacji.
d. Budowanie świadomości menadżera jako negocjatora.
e. Rozmowa o wysokości wynagrodzenia, jako najczęściej pojawiający się element negocjacji z pracownikiem.
f. Przygotowanie się do rozmów negocjacyjnych.
• Określenie interesów pracownika i ich wpływ na proces negocjacyjny
• Poszerzanie kwestii negocjacyjnych.
• Określenie obszarów wspólnych oraz spornych.
g. Rola pytań w procesie negocjowania.
h. „Chciałbym więcej zarabiać …..” czyli odkrywanie rzeczywistych powodów niezadowolenia z wykonywanej pracy.
i. Tworzenie pozytywnych relacji w procesie negocjacji.
j. Analiza TRIP sytuacji konfliktowej.
k. Alternatywne rozwiązania czyli różne drogi do realizacji interesów pracownika.
l. Stosowanie wypracowanych rozwiązań, jako czynnik podtrzymujący satysfakcjonujące relacje z pracownikiem.
m. Najczęściej popełniane błędy negocjacyjne i sposoby zapobiegania im.
3. Trudne sytuacje w czasie negocjacji płacowych.
a. Charakterystyka trudnych sytuacji w konfliktach, sporach.
b. Trudny pracownik czy trudna sytuacja?
• Jak dać radę podczas sporów i sprzeczności interesów.
c. Impas, a zastój w negocjacjach płacowych.
d. Porwania emocjonalne w trudnych rozmowach i sposoby radzenia sobie z nimi.
4. Efektywna komunikacja podczas negocjacji. Sposób na budowanie dobrych relacji.
a. Pytaj, słuchaj, mów, czyli skuteczna komunikacja z pracownikiem.
b. Aktywne słuchanie, czyli jak okazać partnerowi rozmowy, żywe zainteresowanie tym, co mówi.
c. Komunikacja w trybach Rywalizacja-Współpraca.
d. Komunikat Ja w odróżnieniu od komunikatu TY.
e. Rola emocji w komunikacji.
f. Rola zaufania, postawy menadżera w skuteczności komunikowania się.
g. Rola nastawienia w komunikacji, jak regulować nastrój rozmówcy.
h. Typologia rozmówcy: akceptować, czy rozumieć różnorodności w sposobach spostrzegania kwestii spornych.
i. Komunikacja z rozmówcą w porwaniu emocjonalnym.
j. Słuchanie dialogiczne, jako element wypracowania alternatyw.
k. Sztuka perswazji, kluczowe elementy i taktyki procesu przekonywania.
l. Ethos, Logos, Pathos w perswazji menadżera.
m. Jak sformułować przekonującą argumentacje w zależności od typu pracownika.
• Argumentowanie językiem korzyści rozmówcy.
n. Znaczenie komunikacji niewerbalnej w negocjacjach.
o. Najczęstsze błędy w komunikatach, czyli czego należy unikać.
5. Podsumowanie warsztatu.
a. Sesja pytań, odpowiedzi, dyskusji.
Rozwój osobisty