Program:
I. Zasady prawnej odpowiedzialności:
1. Skarbnika głównego/księgowego za:
• gospodarkę finansową,
• rachunkowość – skuteczne powierzenie obowiązków w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych skarbnikowi/głównemu księgowemu.
2. Możliwość przekazywania odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych pracownikom jednostki.
II. Dyscyplina finansów publicznych – aktualny stan prawny:
1. Przegląd wybranych czynów naruszający dyscyplinę finansów publicznych, w tym w zakresie:
• Niedokonania lub nienależytego dokonania wstępnej kontroli.
• Dokonywania wydatków z przekroczeniem planu finansowego oraz omówione zostaną zasady odpowiedzialności za dokonanie wydatku z naruszeniem przepisów dotyczących dokonywania poszczególnych rodzajów wydatków.
• Zaciągania zobowiązań:
a. zobowiązania zaciągane w danym roku,
b. zobowiązania wieloletnie, w tym: WPF a zobowiązania wieloletnie, co to jest zobowiązanie/umowa wieloletnia, zasady zaciągania zobowiązań wieloletnich w jst i jednostkach organizacyjnych np. zimowe utrzymanie dróg, umowy dotyczące telefonii stacjonarnej i komórkowej, dowożenie uczniów do szkół, zakup materiałów biurowych, ubezpieczenie, ochrona, dostawa opału, media, umowy związane z inwestycjami i remontami itp., kiedy i jakie zobowiązania należy zgłaszać do ujęcia w WPF, jakie wielkości i w jakich latach powinno się pokazywać w WPF, czy są jakieś zobowiązania wieloletnie, które nie muszą być ujęte w WPF.
• Opłacania składek na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, FP itp.
• Opłacania kar, odsetek.
• Czynów dotyczących dotacji.
• Inwentaryzacji.
• Sprawozdawczości.
III. Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych w przypadku prowadzenia wspólnej obsługi jednostek organizacyjnych jst.
Prowadzący:
Prowadzi szkolenia od 2003 roku. Wieloletni Naczelnik Wydziału Kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej w Krakowie, wcześniej Główny Inspektor Wydziału Kontroli RIO, obecnie Zastępca Burmistrza, autor artykułów, wykładowca i praktyk, specjalista z zakresu kontroli, finansów publicznych, budżetu zadaniowego i zamówień publicznych. Wykładowca Uniwersytecki, stale współpracuje z FRDL.
Moduł II Polityka rachunkowości dla JST
Celem sesji jest uporządkowanie wiedzy w zakresie istoty polityki rachunkowości, jako jednego z podstawowych i najważniejszych dokumentów każdej jednostki i zakładu budżetowego oraz wskazanie na najważniejsze zagadnienia na które należy zwrócić uwagę przy opracowywaniu optymalnej polityki rachunkowości.
Program:
I. Polityka rachunkowości – podstawy prawne.
II. Zasady opracowania polityki rachunkowości - część obligatoryjna i nieobligatoryjna:
1. Praktyczne aspekty - układ polityki rachunkowości i inne ważne wskazówki praktyczne.
2. Określenie roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych.
3. Zasady wyceny aktywów i pasywów.
4. Zasady ustalania wyniku finansowego.
5. Wykaz kont księgi głównej - ewidencji syntetycznej.
6. Przyjęte zasady księgowania operacji gospodarczych na kontach księgi głównej, osobno dla urzędu i ewidencji budżetu JST.
7. Zasady prowadzenia kont ksiąg pomocniczych - ewidencji analitycznej i powiązanie kont analitycznych z kontami księgi głównej.
8. Wykaz przyjętych uproszczeń.
9. Przyjęte zasady ewidencji, rozliczania, kalkulacji i korekty kosztów w ramach rozwiązań dopuszczonych ustawą.
10. Rozliczenia międzyokresowe.
11. Ewidencja należności i odsetek od należności, odpisy aktualizujące należności.
12. Ewidencja wydatków.
13. Zasady dotyczące gospodarowania majątkiem trwałym w tym m.in. definicje, metody ustalania wartości początkowej, ulepszenia, inwestycje, remonty, prowadzenie ksiąg inwentarzowych, amortyzacja, likwidacja majątku, porządkowanie środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wyposażenia.
14. Opis systemu przetwarzania danych.
15. Zasady ochrony danych.
16. Część nieobligatoryjna polityki rachunkowości: instrukcja kasowa, instrukcja obiegu i kontroli dokumentów, instrukcja inwentaryzacyjna i inne możliwe.
17. Zasada ujęcia całości merytorycznej – sprawdzenie.
III. Część polityki rachunkowości obejmująca uwspólnione zasady dla jednostek podległych m.in. likwidacji majątku, centralizacji VAT, zwrotu wydatków w ciągu roku, nadpłat itp.
IV. Odpowiedzialność kierownika jednostki i głównego księgowego za politykę rachunkowości.
V. Najczęściej spotykane nieprawidłowości w politykach rachunkowości.
VI. Przykłady i odpowiedzi na pytania.
Prowadzący:
Wieloletnia skarbnik w jednostce samorządowej, wcześniej główna księgowa. Od 2007 r. trener dla jednostek administracji publicznej. Posiada wieloletnie doświadczenie trenerskie w zakresie: budżetu jst, budżetu zadaniowego jst, rachunkowości projektów finansowanych ze środków UE oraz innych źródeł zagranicznych, dochodów i wydatków jst, współpracy jst z organizacjami pozarządowymi, współpracy gmin z sołectwami, budżetowania oraz ewaluacji i wprowadzania zmian w organizacji.
FORA SAMORZĄDOWE