• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Skargi, wnioski i petycje w działalności organów samorządowych ze szczególnym uwzględnieniem rady gminy (powiatu) i jej komisji skarg, wniosków i petycji

Program i karta zgłoszenia

Szkolenie stacjonarne w centrum Lubina

 

Zapraszamy Państwa na dedykowane radnym szkolenie, którego przedmiotem będą skargi, wnioski oraz petycje.

Ważne informacje o szkoleniu

Problematyka petycji, skarg i wniosków wzbudza duże zainteresowanie spowodowane wieloma niejasnościami przepisów w tym zakresie oraz zwiększającą się liczbą składanych do urzędu tego typu pism. Dodatkowo powołanie w komisji skarg, wniosków i petycji w organach stanowiących wpłynęło na modyfikację sposobu procedowania w tego typu przedmiotowych sprawach. Proponujemy Państwu udział w szkoleniu, które ze względu na stacjonarną formułę i wykładowo-warsztatowy charakter umożliwi rozwiązanie pojawiających się w praktyce postępowania ze skargami, wnioskami i petycjami problemów i uniknięcie nieprawidłowości wskazywanych w postępowaniach kontrolnych urzędów wojewódzkich.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Przedstawienie zasad rozpatrywania skarg, wniosków i petycji oraz obowiązków organów samorządowych w tym zakresie.
• Zdobyciem, uzupełnienie i uporządkowanie niezbędnej wiedzy do zgodnego z prawem procedowania w zakresie skarg i wniosków i petycji zgłaszanych przez mieszkańców.
• Poznanie najczęściej występujących błędów i sposobów unikania nieprawidłowości proceduralnych i merytorycznych w prowadzonych sprawach.
• Udział w dyskusji i omówieniu najczęściej pojawiających się wątpliwości.
• Poznanie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

zwiń
rozwiń
Program

I. Skargi i wnioski w działalności rady.
• Podstawy prawne instytucji skarg i wniosków.
• Pojęcie skargi i wniosku.
• Podmioty uprawnione do składania skarg i wniosków.
• Tryb i forma składania skarg.
• Problem skargi „elektronicznej”.
• Skarga a interpelacja i zapytanie oraz krytyka prasowa.
• Właściwość rady gminy (powiatu) do załatwienia skarg i wniosków.
• Właściwość organu wykonawczego i kierowników jednostek organizacyjnych do załatwienia skarg i wniosków.
• Postępowanie w przypadku stwierdzenia niewłaściwości do rozpoznania skargi i wniosku.
• Procedura postępowania ze skargami wpływającymi do rady.
• Procedura postępowania ze skargami wpływającymi do organu wykonawczego i kierowników jednostek organizacyjnych
• Skargi a ochrona danych osobowych.
• Terminy na rozpoznanie skarg i wniosków.
• Stwierdzenie zasadności lub niezasadności złożonej skargi.
• Informowanie skarżącego o sposobie załatwienia sprawy.
• Co zrobić z kolejną skargą w tej samej sprawie?
• Skutki stwierdzenia zasadności złożonej skargi.
• Postępowanie z wnioskami wpływającymi do rady oraz organu wykonawczego i kierowników jednostek organizacyjnych
• Dokumentowanie skarg i wniosków wpływających do rady gminy (powiatu).
II. Petycje w działalności rady.
• Rozróżnienie pojęci petycji, skargi i wniosku oraz ustalenie właściwego trybu postępowania.
• Obowiązki organów samorządowych w związku z ustawą o petycjach.
• Podmioty uprawnione do składania petycji.
• Tryb i forma składania petycji, problem petycji „elektronicznej”.
• Petycja wielokrotna i zbiorowa.
• Właściwość rady gminy (powiatu) do załatwienia petycji.
• Właściwość organu wykonawczego i kierowników jednostek organizacyjnych do załatwienia petycji.
• Tryb procedowania w sprawach petycji.
III. Komisja skarg, wniosków i petycji. Jak sprawnie procedować?:
• Komisja skarg, wniosków i petycji jako nowy podmiot w strukturze rady gminy (powiatu).
• Skład komisji skarg, wniosków i petycji.
• Zakres działania komisji skarg, wniosków i petycji.
• Statutowa regulacja komisji.
• Plan pracy komisji.
• Procedura rozpatrywania skarg wniosków i petycji przez komisję.
• Dokumentowanie pracy komisji.
• Pytania i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Przewodniczący rad, przewodniczący i członkowie komisji skarg, wniosków i petycji, sekretarze gmin i powiatów, kierownicy jednostek organizacyjnych, pracownicy zajmujący się przyjmowaniem oraz rozpatrywaniem petycji, skarg i wniosków w tym: pracownicy biur rady, wydziałów spraw obywatelskich, wydziałów organizacyjnych, inne osoby zainteresowane tematem.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor nauk prawnych, adiunkt w Zakładzie Prawa Samorządu Terytorialnego Katedry Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego; specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa urzędniczego, etyki pracownika samorządowego, zakładów opieki zdrowotnej i ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

MIEJSCE: Regionalny Ośrodek Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej w Lublinie; ul. 1-go Maja 13/4; 20-410 Lublin
Cena 509,00 zł netto PLN. W przypadku zgłoszenia do 1 września cena wynosi 459,00 PLN netto. Rabat 10 % dla drugiej osoby z tej samej Instytucji.
Cena obejmuje: Udział w profesjonalnym szkoleniu w wskazanej sali szkoleniowej która spełnia wszystkie wymogi w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa sanitarnego, materiały szkoleniowe w wersji papierowej, certyfikat ukończenia szkolenia, możliwość konsultacji z trenerem, przerwy kawowe i lunch.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 8 września 2022 r.