• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Dodatki mieszkaniowe - aspekty prawne i praktyczne

online
Miejsce
Internet
Termin
02 kwietnia 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 19 marca 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie dedykowane przede wszystkim pracownikom jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, którego przedmiotem będą dodatki mieszkaniowe i ostatnie zmiany w tym zakresie.

Ważne informacje o szkoleniu

• Przedmiotem proponowanego szkolenia jest kompleksowe przeanalizowanie zagadnień z zakresu dodatków mieszkaniowych. Omówimy kluczowe aspekty prawne oraz praktyczne zastosowanie przepisów. Szczegółowo prześledzimy kwestie związane z postępowaniem administracyjnym, kryteria przyznawania dodatku oraz obowiązki zarządców budynków i osób uprawnionych do pobierania należności za lokal mieszkaniowy.
• Zagadnienia omawiać będziemy w oparciu o aktualny stan prawny przepisów dotyczących dodatków mieszkaniowych. Oprócz teorii wskażemy analizę przypadków i omówienie rzeczywistych problemów występujących w praktyce administracyjnej. Zaprezentujemy interpretacje złożonych sytuacji związanych z dodatkami mieszkaniowymi, np. zmiany w tytule prawnym do lokalu, zaległości czynszowe, czy weryfikacja dochodów wnioskodawców.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobędziesz, uzupełnisz i uporządkujesz wiedzę na temat dodatków mieszkaniowych w świetle aktualnych regulacji prawnych.
• Nabędziesz umiejętność prawidłowego stosowania przepisów ustawy o dodatkach mieszkaniowych oraz ustawy o ochronie praw lokatorów.
• Poznasz zasady prowadzenia postępowania administracyjnego w sprawie dodatku mieszkaniowego.
• Uzyskasz praktyczne wskazówki dotyczące przeprowadzania wywiadu środowiskowego.
• Poznasz konsekwencje naruszeń obowiązków przez zarządcę budynku oraz procedury dochodzenia zwrotu nienależnie wypłaconych świadczeń.
• Nauczysz się interpretować i stosować w praktyce kluczowe przepisy prawa dotyczące dodatków mieszkaniowych.
• Nabędziesz umiejętność oceny sytuacji mieszkaniowej i dochodowej wnioskodawców w kontekście przyznawania świadczeń.
• Poznasz najczęściej popełniane błędy i nieprawidłowości w procesie przyznawania dodatków mieszkaniowych.
• Uzyskasz odpowiedzi na pytania i wyjaśnisz pojawiające się wątpliwości związane z procedurą przyznawania dodatków mieszkaniowych.
• Dowiesz się:
- Jakie kryteria dochodowe obowiązują oraz jakie dokumenty są wymagane w postępowaniu?
- Jakie są podstawy prawne przyznawania dodatków mieszkaniowych?
- Jakie kryteria dochodowe i metrażowe muszą być spełnione, aby otrzymać dodatek?
- Jakie dokumenty są wymagane w procesie przyznawania dodatku mieszkaniowego?
- Jak przeprowadzić prawidłowe postępowanie administracyjne?
- Jakie obowiązki ciążą na zarządcach budynków w kontekście dodatków mieszkaniowych?
- Jakie są konsekwencje prawne przyznania dodatku na podstawie nieprawdziwych danych zawartych we wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego i deklaracji o dochodach gospodarstwa domowego?
• Otrzymasz obszerne materiały szkoleniowe, w tym prezentację obejmującą omawiane zagadnienia, aktualne przepisy i praktyczne przykłady, orzecznictwo administracyjne w sprawach dodatku mieszkaniowego, przykłady dokumentów np. decyzje administracyjne o przyznaniu i odmowie przyznania dodatku mieszkaniowego, wstrzymaniu wypłaty, zestawienie dochodów podlegających i niepodlegających wliczeniu.

zwiń
rozwiń
Program

1. Podstawy prawne dodatków mieszkaniowych:
• Ustawa o dodatkach mieszkaniowych – najważniejsze regulacje.
• Ustawa o ochronie praw lokatorów a dodatki mieszkaniowe.
2. Kryteria przyznawania dodatku mieszkaniowego:
• Dochód gospodarstwa domowego – co się wlicza, a co nie?
• Normatywna powierzchnia lokalu a dodatek mieszkaniowy.
• Przekroczenie normatywnej powierzchni i możliwe wyjątki.
• Warunek zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym, którego dotyczy wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego i jego interpretacja.
3. Zasady ustalania dochodu w sprawach dodatków mieszkaniowych:
• Definicja dochodu.
• Rodzaje dochodów uwzględnianych i nieuwzględnianych przy ustalaniu prawa do dodatku.
• Dochód opodatkowany i nieopodatkowany – zasady wyliczania.
• Ustalanie dochodu z działalności gospodarczej oraz gospodarstwa rolnego.
• Dokumentowanie dochodu – jakie zaświadczenia i oświadczenia są wymagane.
4. Zasady ustalania składu gospodarstwa domowego i ryczałtu na zakup opału:
• Definicja gospodarstwa domowego – jakie osoby są wliczane do wspólnego gospodarstwa domowego?
• Weryfikacja składu gospodarstwa domowego na potrzeby dodatku mieszkaniowego.
• Kryteria przyznawania ryczałtu na zakup opału dla lokali bez CO, CW i gazu przewodowego z zewnętrznego źródła.
• Czynniki wpływające na wysokość ryczałtu (cena 1 kWh energii elektrycznej, liczba osób, metraż).
• Zasady obliczania wysokości ryczałtu na zakup opału.
5. Postępowanie administracyjne w sprawie dodatku mieszkaniowego:
• Wniosek o przyznanie dodatku i wymagane załączniki.
• Przeprowadzanie wywiadu środowiskowego – zasady i procedura.
• Decyzja administracyjna w sprawie dodatku – przyznanie, odmowa, wstrzymanie wypłaty.
6. Obowiązki zarządców budynków i innych podmiotów:
• Obowiązki informacyjne wobec organu wypłacającego dodatek.
• Sankcje za brak przekazania wymaganych informacji.
• Postępowanie w przypadku zaległości w opłatach za lokal mieszkalny.
7. Nienależnie wypłacone dodatki mieszkaniowe:
• Ustalanie i dochodzenie zwrotu świadczeń.
• Konsekwencje prawne dla wnioskodawców i zarządców.
8. Dyskusja i omówienie problemów praktycznych zgłaszanych przez uczestników.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy urzędów miast i gmin, ośrodków pomocy społecznej, centów usług społecznych i innych jednostek, którzy zajmują się realizacją dodatków mieszkaniowych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Absolwentka studiów doktoranckich z zakresu socjologii, praktyk z ponad 20 - letnim stażem zawodowym w pomocy społecznej oraz administracji publicznej. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy na stanowisku nauczyciela Kolegium Pracowników Służb Społecznych. Od ponad 12 lat prowadzi kursy i szkolenia dla kadr pomocy społecznej. Stale podnosi swoje kwalifikacje i kompetencje zawodowe. Ekspertka funduszy unijnych w obszarze włączenia społecznego. Autorka ogólnopolskich publikacji dedykowanych pracownikom samorządowym, w szczególności pomocy społecznej. Udzieliła ponad 4500 odpowiedzi w serwisie informacji prawnej. Konsultantka merytoryczna wybranych ośrodków pomocy społecznej i jednostek samorządowych. 

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Katarzyna Siwierska
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępczyni Dyrektora ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 19 marca 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 27 marca 2025 r.