Część II Likwidacja zaległości w należnościach jednostek samorządu terytorialnego w dobie COVID-19.
10.40 - 14.00
1. Omówienie ustawy z 19 lipca 2019r. o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia zatorów płatniczych oraz wybranych zagadnień z ustawy z 4 lipca 2019r. o zmianie ustawy Kodeks postępowania cywilnego oraz zmian w ustawie o finansach publicznych w kontekście likwidacji zaległości w dochodach cywilnoprawnych jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych (jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych i instytucji kultury).
2. Stosowanie różnych odsetek w zależności od charakteru dłużnika:
- naliczanie odsetek wobec dłużników będących podmiotami publicznymi, gdzie stronami umów cywilnoprawnych są wyłącznie podmioty publiczne,
- naliczanie odsetek wobec dłużników prowadzących działalność gospodarczą będących kontrahentami podmiotów sektora finansów publicznych,
- naliczanie odsetek wobec dłużników (osób fizycznych) nieprowadzących działalności gospodarczej,
- podwyższona od 2020r. stopa odsetek za opóźnienie w transakcjach handlowych,
- odsetki ustawowe i odsetki ustawowe za opóźnienie (różnice),
- czy można żądać odsetek od odsetek?
- odpowiedzialność pracowników jednostek sektora finansów publicznych za ustalenie nieprawidłowych odsetek w umowach zawieranych z kontrahentami j.s.f.p.
3. Zmiany przepisów w zakresie żądania zryczałtowanej rekompensaty za dochodzenie należności
w transakcjach handlowych:
- 40, 70 lub 100 EURO za koszty odzyskiwania należności w przypadku opóźnień w zapłacie wynikających z transakcji handlowych, w zależności od wartości świadczenia,
- zmiany w ustawie o finansach publicznych umożliwiające stosowania ulgi w formie odstąpienia od dochodzenia rekompensaty (obligatoryjna uchwała rady gminy/miasta),
- wg jakiego kursu Euro wyliczyć rekompensatę?
- czy od rekompensaty (40, 70 lub 100 Euro) należą się odsetki za zwłokę?
- kiedy i w jaki sposób wzywać do zapłaty rekompensaty?
- czy mimo braku wezwania do zapłaty można objąć pozwem również kwotę rekompensaty?
- omówienie wybranych stanowisk organów kontroli w zakresie żądania od kontrahentów j.s.f.p. rekompensaty za koszty odzyskiwania należności w przypadku opóźnień płatności w transakcjach handlowych.
4. Omówienie ostatnich zmian przepisów Kodeksu cywilnego w tym dotyczących terminów przedawnienia roszczeń:
- skrócenie podstawowych terminów przedawnienia roszczeń przysługujących od konsumentów,
- zmiany przepisów Kodeksu cywilnego w zakresie ustalania końcowego terminu przedawnienia,
- nowy obowiązek sądu badania z urzędu czy upłynął termin przedawnienia i oddalenia powództwa w razie potwierdzenia tego faktu,
- czy można/należy w aktualnym stanie prawnym kierować do sądu sprawy o zapłatę po upływie terminu przedawnienia roszczenia?
- jak liczyć "nowy" termin przedawnienia?
- czy stosować "stare" czy "nowe" przepisy?
- jakie działania podjąć aby nie dopuścić do przedawnienia należności powstałych przed wejściem w życie zmienionych przepisów Kodeksu cywilnego?
5. Wpływ zmienionych przepisów Kodeksu postępowania cywilnego na dochodzenie należności cywilnoprawnych j.s.f.p. (omówienie wybranych przepisów):
- likwidacja tzw. fikcji doręczenia pism sądowych konsumentom – nowe obowiązki wierzyciela doręczania pism przez komorników sądowych,
- koszty doręczenia pism przez komorników sądowych,
- omówienie wybranych zmian przepisów w zakresie opłat sądowych,
- czy od niezapłaconych w terminie zasądzonych kosztów sądowych pobiera się odsetki? – zmiany przepisów w tym zakresie.
6. Najnowsze zmiany przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji:
- wierzyciel jako podmiot inicjujący postępowanie egzekucyjne – prawa i obowiązki wierzyciela,
- przepisy prawne regulujące prawa i obowiązki wierzyciela (m.in. ustawa o finansach publicznych, ustawa o postepowaniu egzekucyjnym w administracji, ordynacja podatkowa, przepisy merytoryczne dot. należności publicznoprawnych).
7. Działania przedegzekucyjne podejmowane przez wierzycieli należności z podlegających egzekucji administracyjnej:
- działania informacyjne wierzyciela wobec zobowiązanego (formy, terminy, dokumentowanie, cel dokumentowania działań informacyjnych),
- wprowadzenie nowej instytucji – skierowanie przez wierzyciela do zobowiązanego wezwania o wyjawienie majątku,
- wystawianie upomnień na zaległości publicznoprawne (doręczenie upomnienia, terminy, kwoty – nowe obligatoryjne elementy upomnienia, czy upomnienie musi być podpisane?),
- obciążenie zobowiązanego kosztami upomnienia (np. zapłata zaległości po wysłaniu upomnienia ale przed jego doręczeniem).
8. Przedawnienie kosztów upomnienia - nowe zasady wynikające ze zmienionej ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
9. Wystawianie i kierowanie do egzekucji administracyjnej tytułu wykonawczego (termin wystawienia tytułu wykonawczego):
- omówienie aktualnego wzoru i prawidłowego wypełnienia tytułu wykonawczego (forma przesłania do organu egzekucyjnego – elektroniczny tytuł wykonawczy),
- omówienie najczęściej występujących błędów w sporządzaniu tytułów wykonawczych,
- wystawienie tytułu wykonawczego na małżonków (kiedy wystawić tytuł wykonawczy na małżonków, jak rozumieć domniemanie ustawowej współwłasności małżeńskiej w kontekście wystawienia upomnienia i tytułu wykonawczego),
10. Nowe obowiązki wierzyciela w zakresie stosowania środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
11. Moment wszczęcia postępowania egzekucyjnego – zmiana przepisów.
12. Obowiązki wierzyciela w zakresie współdziałania z organem egzekucyjnym:
- W jakich sprawach wierzyciel musi niezwłocznie informować organ egzekucyjny i w jakiej formie? Dodatkowe obowiązki wierzyciela w związku ze zmianami przepisów w zakresie opłaty egzekucyjnej,
- Jakie mogą być konsekwencje nieterminowego poinformowania organu egzekucyjnego np. o wpłacie należności objętej tytułem wykonawczym do wierzyciela?
- Czy wyegzekwowaną przez organ egzekucyjny należność po uprzedniej wpłacie należności objętej tytułem wykonawczym do wierzyciela uznać można za nadpłatę?
- Kto – organ egzekucyjny czy wierzyciel – zwraca podwójnie ściągniętą należność objętą tytułem wykonawczym?
13. Zmiana przepisów ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji w zakresie kosztów egzekucyjnych. Istotny wzrost kosztów egzekucyjnych:
- Kiedy koszty egzekucyjne pokrywa wierzyciel?
- Czy i na jakich zasadach koszty egzekucyjne należne od wierzyciela mogą być umorzone?
14. Zmienione zasady ponownego wszczęcia postępowania egzekucyjnego:
- Formy wszczęcia ponownego postepowania egzekucyjnego ( czy ponowne wszczęcie powinno nastąpić w oparciu o dotychczasowy czy dalszy tytuł wykonawczy?),
- Obowiązek wskazania przez wierzyciela majątku lub źródła dochodu zobowiązanego, z których jest możliwe wyegzekwowanie środków pieniężnych przewyższających koszty egzekucyjne,
- Zawiadomienie organu egzekucyjnego o ponownym wszczęciu egzekucji administracyjnej (dochodzenie kosztów egzekucyjnych powstałych w umorzonym postępowaniu egzekucyjnym w toku ponownie wszczętej egzekucji).
Finanse, rachunkowość, podatki