• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Rejestr umów jako nowy obowiązek dla jednostek sektora finansów publicznych. Nowe wyzwania dla organizacji i walka z nadużyciami w sektorze publicznym

Program i karta zgłoszenia

Szkolenie on-line: wirtualne szkolenie prowadzone i realizowane za pomocą platformy, która umożliwi obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie rejestr umów zawieranych przez JST.

Ważne informacje o szkoleniu

W 2020 roku CBA opublikowało wytyczne w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym oraz wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiązań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników, podkreślając po raz kolejny nacisk kładziony na promowanie zasad antykorupcyjnych i postaw etycznych w urzędach. Jednym z narzędzi walki z nadużyciami jest w szczególności tzw. rejestr umów. 15 listopada 2021 r. opublikowano ustawę o zmianie ustawy Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza m.in. zmiany w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych dotyczące wprowadzenia rejestru umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych, w tym umów z zakresu zamówień publicznych. Celem szkolenia jest kompleksowe zapoznanie Państwa z nowymi przepisami, standardami i wymogami w ww. zakresie.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści
  • Uzyskanie wiedzy na temat nowych obowiązków i rekomendacji, w tym wytycznych CBA, w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym oraz wytycznych antykorupcyjnych.
  • Kompleksowe zapoznanie się z nowymi przepisami, standardami i wymogami w zakresie prowadzenia tzw. rejestru umów, w tym poszczególnych reguł wprowadzania umów do rejestru.
  • Omówienie częstych nieprawidłowości związanych z powyższym zakresem.
  • Atutem szkolenia jest kompleksowe przedstawienie zagadnień problematycznych i niejasnych, o których mowa w analizowanych przepisach i dokumentach.
zwiń
rozwiń
Program

Panel I: Obowiązkowy rejestr umów – nowe wyzwanie dla organizacji:

  1. Podstawa prawna - ustawa z 14 października 2021 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw.
  2. Uzasadnienie i cel nowelizacji – prawo dostępu do informacji publicznej.
  3. Obowiązek prowadzenia rejestru umów – rola Ministra Finansów.
  4. Podmioty zobowiązane do wprowadzania umów do rejestru oraz podmioty wyłączone z obowiązku wprowadzania umów do rejestru.
  5. Definicja umowy – problemy interpretacyjne.
  6. Umowy podlegające obowiązkowi wprowadzenia do rejestru oraz umowy wyłączone z obowiązku wprowadzenia do rejestru.
  7. Progi kwotowe.
  8. Od kiedy prowadzony jest rejestr?
  9. Zakres danych podlegających obowiązkowi udostępnienia w rejestrze.
  10. Informacje, które nie powinny być umieszczane w rejestrze.
  11. Dostęp do rejestru umów w kontekście ochrony prywatności oraz ochrony danych osobowych.
  12. Forma umowy:
    1. forma pisemna,
    2. forma dokumentowa,
    3. forma elektroniczna,
    4. forma szczególna,
    5. forma ustna?
  13. Poszczególne rodzaje umów (umowa o pracę, umowa zlecenia, umowa sprzedaży etc.).
  14. Umowa a faktura.
  15. Terminy na wprowadzenie danych do rejestru.
  16. Obowiązki kierowników jednostek sektora finansów publicznych.
  17. Kto ma dostęp do informacji zamieszczonych w rejestrze?
  18. Odpowiedzialność za zamieszczanie danych w rejestrze.
  19. Sankcje za naruszenie obowiązku rzetelnego prowadzenia rejestru.
  20. Jak sprawnie i skutecznie wprowadzić system rejestru umów w organizacji.


Panel II: Jak wykazać staranność w walce z korupcją?

  1. Etyka i kultura etyczna organizacji jako narzędzie walki z korupcją i nadużyciami.
  2. Najnowsze standardy antykorupcyjne - wytyczne CBA z 2020 r. w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym.
  3. Wytyczne antykorupcyjne dla administracji publicznej w zakresie jednolitych rozwiań instytucjonalnych oraz zasad postępowania dla urzędników z 2020 r.
  4. Istota i formy korupcji w sektorze publicznym. Czynniki wpływające na rozwijanie się korupcji:
    1. Osoba pełniąca funkcję publiczną a funkcjonariusz publiczny.
    2. Korzyść majątkowa a osobista, obietnica korzyści.
    3. Płatna protekcja – handel wpływami.
    4. Korzyści o małej wartości – przyjęcie bukietu jako przykład kontratypu zwyczaju.
    5. Podstawowe regulacje antykorupcyjne w Polsce.
    6. Prawne i pozaprawne konsekwencje korupcji.
  5. Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji.
  6. Założenia polityki antykorupcyjnej.
  7. Przeciwdziałanie konfliktowi interesów.
  8. Zapobieganie zdarzeniom korupcyjnym w administracji rządowej. Elementy systemu antykorupcyjnego zgodnie z wytycznymi CBA:
    1. Zaangażowanie kierownictwa i zintegrowanie zgodności z misją, rola instytucji.
    2. Ocena ryzyka korupcyjnego.
    3. Elementy procedury - polityka prezentowa i rejestry korzyści.
    4. Skuteczna samoocena i monitorowanie zagrożeń korupcyjnych.
    5. Misja służby publicznej i budowanie jej etosu.
    6. Zasady zapobiegania zagrożeniu korporacyjnemu.
    7. Kompetencje i zadania pracowników.
    8. Monitorowanie i ocena zgodności.
    9. Promowanie prawidłowych postaw zgodnie z kodeksem etyki i budowanie świadomości – szkolenia.
    10. Skuteczna samoocena i postępowanie w incydentach korupcyjnych, sankcje.
    11. Instytucjonalna kontrola wewnętrzna.
    12. Zarządzanie ryzykiem korupcji na podstawie wytycznych w normie ISO.
    13. Zakres polityki antykorupcyjnej (Kodeksu Antykorupcyjnego) – elementy.
  9. Zachowanie w przypadku wywierania presji korupcyjnej – wytyczne CBA dla urzędników:
    1. Sposób postępowania w przypadku zaistnienia ryzyka korupcji.
    2. Zachowanie podczas próby wręczenia korzyści. O czym koniecznie pamiętać - wytyczne CBA.
    3. Postępowanie z informacją o zdarzaniach korupcyjnych - Informowanie przełożonych o podejrzeniu przestępstwa korupcyjnego.
    4. Kanały zgłaszanie przestępstw korupcyjnych.
    5. Zawiadamianie organów ścigania.
    6. Powody zgłaszania korupcji – kiedy obowiązek społeczny a kiedy prawny, ochrona samego siebie, ochrona współpracowników.
zwiń
rozwiń
Adresaci

Członkowie organów JST, spółek z udziałem JST, sekretarze, skarbnicy, osoby zajmujące się wdrażaniem regulaminów organizacyjnych, osoby, które będą odpowiedzialne za zamieszczanie informacji o umowach w rejestrze umów, kierownicy i pracownicy jednostek sektora finansów publicznych, pracownicy zajmujący się udzielaniem informacji publicznej.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Radca prawny, doktor nauk prawnych i adiunkt w Instytucie Prawa Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, praktyk od 10 lat zajmujący się kompleksową obsługą prawną podmiotów gospodarczych, wdrażaniem procedur sygnalizowania nieprawidłowości, przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz procedur antykorupcyjnych, absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego, autorka wielu publikacji z zakresu prawa gospodarczego, cywilnego oraz compliance zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Ukończyła z wyróżnieniem kurs organizowany przez GIIF w zakresie zasad przeciwdziałania praniu pieniędzy i terroryzmowi. Dysponuje ogromnym doświadczeniem praktycznym popartym rzetelną wiedzą naukową oraz umiejętnościami dydaktycznymi. Od początku kariery zawodowej współpracuje z największymi małopolskimi kancelariami prawnymi.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena regularna: 339 zł netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl-lodz.pl
do 4 maja 2022 r.