• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Nieruchomości w jst a podatek VAT

online
Miejsce
Internet
Termin
25 października 2024
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 11 października 2024 r. cena wynosi 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, przedmiotem którego będzie przedstawienie zagadnień związanych z podatkiem VAT w kontekście transakcji związanych z nieruchomościami, zwłaszcza z punktu widzenia lokalnych samorządów.

Ważne informacje o szkoleniu

• Dostawa nieruchomości (sprzedaż, zamiana, aport,) dokonywana przez jednostkę samorządu terytorialnego to czynność budząca wiele wątpliwości. Działania towarzyszące zbyciu nieruchomości są przyczyną wielu problemów i nieporozumień między komórkami jst. Żeby ich uniknąć, trzeba właściwie określić rolę jaką pełnią poszczególne komórki jednostki w tym procesie i zapewnić odpowiedni przepływ informacji miedzy nimi. Natomiast zastosowanie właściwej stawki VAT (lub zwolnienia od tego podatku), to podstawa dla prawidłowego rozliczenia podatku VAT od tej transakcji. Wątpliwości pojawiają się także przy zarobkowym wykorzystaniu nieruchomości przez jst (dzierżawa, najem). Często problem stanowi również określenie momentu powstania opodatkowania w przypadku refakturowania np. mediów.
• Przedmiotem proponowanego szkolenia jest omówienie zagadnień związanych z zarządzaniem posiadanymi przez jst nieruchomościami. Sprzedaż, aport, najem czy dzierżawa nieruchomości to czynności, w stosunku, do których jst w przeważającej ilości przypadków jest podatnikiem VAT zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT związanego z tymi transakcjami. Dodatkowo wartość nieruchomości będąca przedmiotem transakcji bywa często znaczna, dlatego bardzo ważne dla prawidłowego rozliczenia podatku VAT jest ustalenie, czy dana czynność podlega opodatkowaniu i jeśli tak, to według jakiej stawki.
Podczas zajęć przeanalizujemy (na przykładach) najistotniejsze aspekty rozliczania VAT, w tym przede wszystkim:
- Stawkę podatku VAT.
- Moment powstania obowiązku podatkowego.
- Podstawę opodatkowania.
Omówimy także rolę indywidualnych interpretacji podatkowych w prawidłowym rozliczeniu podatku VAT.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobędziesz, uzupełnisz oraz usystematyzujesz wiedzę z zakresu rozliczeń podatku VAT związanego z transakcjami dotyczącymi nieruchomości: dostawa, aport, najem, dzierżawa.
• Zapoznasz się z aktualnym orzecznictwem i jego wpływem na rozliczenie podatku VAT w czynnościach związanych z nieruchomościami oraz dowiesz się, czy warto występować z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej.
• Poznasz najczęstsze błędy i nieprawidłowości popełniane w związku z transakcjami dotyczącymi nieruchomości.
• Dowiesz się, czy warto zrezygnować ze zwolnienia z VAT przy sprzedaży nieruchomości.
• Zdobędziesz wiedzę na temat czynności, jakie należy podjąć w celu ustalenia właściwego stanu faktycznego w transakcjach związanych z nieruchomościami.
• Uzyskasz cenne wskazówki dotyczące prawidłowego postępowania oraz odpowiedzi na pytania i wątpliwości z zakresu przedmiotu szkolenia.

zwiń
rozwiń
Program

1. Gmina w świetle ustawy o podatku VAT:
• Gmina podatnikiem podatku VAT.
• Czynności podlegające opodatkowaniu.
2. Definicje ustawowe:
• Pierwsze zasiedlenie.
• Teren budowlany.
• Wytworzenie nieruchomości.
• Remont, rozbudowa, przebudowa.
• Lokal mieszkalny.
• Lokal użytkowy.
3. Dostawa nieruchomości:
• Sprzedaż.
• Zamiana.
• Aport.
• Podstawa opodatkowania.
• Wadium, zaliczka.
• Stawka podatku.
• Moment powstania obowiązku podatkowego.
• Rezygnacja ze zwolnienia.
• Udokumentowania transakcji.
4. Korzystanie z nieruchomości - najem, dzierżawa:
• Stawka podatku.
• Moment powstania obowiązku podatkowego.
• Wcześniejsza wpłata.
• Udokumentowanie transakcji.
• Refaktura.
5. Wieczyste użytkowanie – rozliczenie podatku VAT.
6. Ochronna rola indywidualnej interpretacji podatkowej.
7. Podsumowanie. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.

zwiń
rozwiń
Adresaci

• Pracownicy wydziałów finansowych, zajmujący się rozliczeniem podatku VAT.
• Pracownicy wydziałów inwestycji/gospodarki oraz inne osoby, które biorą udział w sprzedaży, wynajmie nieruchomości.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Główny specjalista w jednostce samorządu terytorialnego zajmujący się rozliczeniem podatku od towarów i usług. Były, wieloletni pracownik organów podatkowych, który w ramach obowiązków przeprowadzał szkolenia wewnętrzne związane z tematyką podatku VAT i Ordynacji podatkowej.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Elżbieta Roman
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 732 983 894
elzbieta.roman2@frdl.org.pl
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępca Dyrektora FRDL Centrum Szkoleniowego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 11 października 2024 r. cena wynosi 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 22 października 2024 r.