1. Wstęp - kontrola zarządcza w świetle unormowań ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, w tym:
a. definicja ustawowa, cel i zakres kontroli zarządczej oraz znaczenie dla jednostki,
b. wymagane uregulowania wewnętrzne,
c. komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (najważniejsze elementy), komunikat Nr 6 Ministra Finansów z dnia 6 grudnia 2012 r. w sprawie szczegółowych wytycznych dla sektora finansów publicznych w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem,
kontrola zarządcza, a zakres odpowiedzialności:
- za sprawy finansowe,
- zamówienia publiczne,
- rachunkowość,
kierownika jednostki, głównego księgowego oraz pracowników (w związku z delegowanymi zadaniami). Przykłady gotowych powierzeń skutkujących odpowiedzialnością pracowników również z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych za powierzone do realizacji zadania,
d. wybrane aspekty odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych kierownika jednostki, głównego księgowego i pozostałych pracowników w tym:
- wybrane czyny,
- wybrane aspekty prowadzonego postepowania o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
2. Dokumenty w kontroli zarządczej:
a. obligatoryjne,
b. zalecane – dobra praktyka,
c. fakultatywne.
3. Monitoring kontroli zarządczej.
4. Nadzór sprawowany w ramach kontroli zarządczej nad jednostkami organizacyjnymi jst.
a. metody bezpośredniego nadzoru,
b. pozostałe mechanizmy kontrolne stosowane w nadzorze,
c. dokumentowanie realizowanego nadzoru nad jednostkami organizacyjnymi.
5. Oświadczenie (zapewnienie) o stanie kontroli zarządczej:
a. gotowe wzory oświadczeń o stanie kontroli zarządczej oraz unormowania rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (w jakim zakresie może mieć ono zastosowanie do jednostek samorządu terytorialnego),
b. jak wypełniamy oświadczenie – co powinno, a co może zawierać,
c. kto musi, a kto może i do kiedy składać oświadczenie o stanie kontroli zarządczej.
6. Podstawa kontroli zarządczej czyli:
a. cele strategiczne i operacyjne,
b. odpowiednie ustalenie zadań – jakie jednostka będzie realizować w danym roku (kto powinien je określać i na jakim stopniu szczegółowości),
c. osób odpowiedzialnych za ich realizację – zakresy czynności.
7. Określanie mierników/wskaźników realizacji celów/zadań w kontroli zarządczej:
różnica między miernikiem, a wskaźnikiem – kiedy je stosujemy, wartości docelowe,
a. główne grupy mierników/wskaźników, w tym: efektywności, skuteczności, wydajności, oszczędności, satysfakcji,
b. kto przygotowuje mierniki/wskaźniki, kto je zatwierdza,
c. zadania z jednym i wieloma miernikami/wskaźnikami,
d. monitorowanie i ocena realizacji wyznaczonych mierników/wskaźników, sprawozdawczość.
8. Proces zarządzania ryzykiem do celów i zadań określonych przez jednostki:
a. definicja ryzyka,
b. zarządzanie ryzykiem – definicja i sposoby realizacji,
c. metody identyfikacji ryzyk,
d. analiza ryzyk oraz wycena ryzyk w zakresie prawdopodobieństwa wystąpienia oraz wpływu/skutku na realizację zadań,
e. właściciele ryzyk,
f. ryzyko nieodłączne i rezydualne,
g. poziom ryzyka akceptowalnego, a poziom ryzyka dopuszczalnego (apetyt na ryzyko),
h. reakcja na ryzyko:
- tworzenie rejestru ryzyka – gotowe rozwiązania.
9. Kontrola zarządcza – planowane zmiany w przepisach.
10. Kontrola kontroli zarządczej przez RIO i NIK – co jest kontrolowane i w jakim zakresie.
Audyt, kontrola, zarządcze