• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Dostępność cyfrowa w urzędzie - tworzenie dostępnych dokumentów

online
Miejsce
Internet
Termin
10 grudnia 2024
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 26 listopada 2024 r. cena wynosi 409 PLN netto/os.

Ustawa o dostępności rodzi w samorządach szereg trudności. Dlatego zapraszamy Państwa na szkolenie, które wyjaśni najważniejsze problemy związane z ustawą o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie stron www, dostępności cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej i pomoże w rozwiązaniu najważniejszych problemów związanych z redagowaniem stron urzędowych zgodnie ze standardami WCAG.

Ważne informacje o szkoleniu

Jednym z jej wymogów jest wdrożenie zasad opracowywania dokumentów cyfrowych – zapewnienie ich pełnej czytelności i zrozumiałości dla osób ze szczególnymi potrzebami. Z jednej strony to wymogi techniczne (dobór odpowiedniej czcionki, formatowanie dokumentu, opisy alternatywne), z drugiej strony upraszczanie języka urzędowego, wdrażanie zasad pisania tekstów łatwych do czytania i zrozumienia. Dokumenty tekstowe i tekstowo-graficzne, prezentacje multimedialne i arkusze kalkulacyjne opublikowane, niezbędne do realizowania bieżących zadań także Twojej instytucji czy korzystania z jej usług, muszą więc spełniać wymogi dostępności.
• Na samym początku uczestnicy zapoznają się z teorią nt. dostępności cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej – omówimy m. in. minimalne wymagania ustawy, specyfikę funkcjonowania grup odbiorców z barierami i trudnościami komunikacyjnymi w instytucjach i urzędach. Następnie przejdą do trzech kolejnych modułów praktycznych, które w warsztatowy sposób pozwolą im na nabycie umiejętności w zakresie tworzenia:
- Dostępnych cyfrowo dokumentów.
- Tekstów alternatywnych do grafik i zdjęć.
- Materiałów w języku prostym i ETR.
• Warsztatowy charakter zajęć pozwoli na przełożenie teoretycznej wiedzy na praktykę działań, podejmowanych przez instytucje. W ramach spotkania uczestnicy będą mogli pracować na własnych dokumentach, na bieżąco dokonując ich korekty zgodnie z przekazywanymi treściami. Wiedza oraz umiejętności nabyte w trakcie szkolenia będą przydatne nie tylko do skutecznego wypełniania standardów dostępności opisywanych w ustawie, ale również do innych zadań związanych ze skuteczną komunikacją – tworzeniem treści na social media instytucji, tworzeniem materiałów promocyjnych i reklamowych, czy opracowywaniem wystąpień publicznych.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Poznasz odpowiedź na kluczowe pytanie: Jak zapewniać dostępność cyfrową w podmiotach publicznych, ale równiej informacyjno-komunikacyjną według przepisów ustawy z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
• Dowiesz się, jakie są najczęstsze błędy w zakresie realizacji obowiązku zapewnienia dostępności cyfrowej oraz jakie działania należy podjąć, by ich w przyszłości nie popełnić.
• Poznasz dobre praktyki i liczne przykłady w zakresie wdrożenia dostępności cyfrowej.
• Zdobędziesz wiedzę i praktyczne umiejętności w zakresie tworzenia:
- dostępnych cyfrowo dokumentów,
- poprawnych i skutecznych opisów alternatywnych do zdjęć i grafik,
- tekstów w języku prostym oraz ETR.
• Uzyskasz odpowiedzi na pojawiajcie się pytania i liczne wskazówki dotyczące postępowania przy wdrażaniu dostępności cyfrowej, jak również informacyjno-komunikacyjnej w swojej jednostce.

zwiń
rozwiń
Program

1. Przegląd przepisów regulujących dostępność cyfrową oraz informacyjno-komunikacyjną:
• Wymagania ustawy o dostępności.
• Odbiorcy dostępności cyfrowej oraz informacyjno-komunikacyjnej.
• Sprzęt i technologie wspomagające.
• Wprowadzenie do standardu WCAG – podstawy.
2. Zasady tworzenia dostępnych dokumentów – ćwiczenia praktyczne:
• Dostępne dokumenty w formacie Word.
• Dostępne prezentacje w formacie Power Point.
• Dostępne dokumenty formacie PDF.
• Elementy graficzne w tekstach i dokumentach.
• Sprawdzanie i monitoring dostępności z wykorzystaniem dostępnych narzędzi.
3. Jak tworzyć dobre teksty alternatywne – ćwiczenia praktyczne:
• Zasady dodawania opisów alternatywnych do zdjęć.
• Opisy grafik w social mediach.
4. Skuteczna i prosta komunikacja – ćwiczenia praktyczne:
• ETR – tekst łatwy do czytania i zrozumienia – praktyczne informacje pomocne w przygotowaniu informacji o instytucji.
• Prosty język – zasady komunikacji z osobami ze szczególnymi potrzebami.
• Jak zrobić dobry ETR o zakresie działalności instytucji?
5. Podsumowanie, pytania i odpowiedzi.

zwiń
rozwiń
Adresaci

• Koordynatorzy dostępności w instytucji.
• Osoby zajmujące się komunikacją i promocją w jednostce.
• Redaktorzy treści na strony internetowe i social media.
• Rzecznicy prasowi i osoby odpowiedzialne za kontakty z mediami.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekspert ds. dostępności, trener, audytor. Długoletni Członek Zarządu i Dyrektor Agencji Zatrudnienia Fundacji Aktywizacja. Posiada 17-letnie doświadczenie w pracy w organizacjach pozarządowych zajmujących się aktywizacją osób z niepełnosprawnościami. Prowadzi szkolenia dla koordynatorów dostępności w instytucjach publicznych, przeprowadza audyty dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. Posiada doświadczenie w prowadzeniu szkoleń oraz warsztatów dla różnych grup odbiorców (osób z niepełnosprawnościami, pracowników administracji publicznej, organizacji pozarządowych oraz środowiska biznesowego). Jest autorem publikacji, artykułów dot. rynku pracy, niepełnosprawności, dostępności.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Katarzyna Siwierska
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępczyni Dyrektora ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniu do 26 listopada 2024 r. cena wynosi 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 5 grudnia 2024 r.