• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Rola i zadania koordynatora dostępności w urzędzie

online
Miejsce
Internet
Termin
10 lutego 2025
Czas trwania
10:00 - 14:00
Cena
409/449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 27 stycznia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, którego przedmiotem będzie omówienie obowiązków urzędów w zakresie realizacja przepisów o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Podczas zajęć skupimy się na roli koordynatora ds. dostępności

Ważne informacje o szkoleniu

• Czy wiesz w jaki sposób tworzyć, wdrażać i monitorować plan na rzecz podniesienia dostępności urzędu?
• Czy wiesz, że marzec 2025 r. to ostateczny termin na złożenie aktualnego raportu o stanie dostępności Twojej instytucji?
• Czy wiesz, w jaki sposób organizować własną pracę koordynatora dostępności i angażować w działania pozostałe osoby w urzędzie?
Podczas proponowanego szkolenia, krok po kroku, przeanalizujemy rolę i funkcję koordynatora do spraw dostępności w urzędzie. Zwrócimy uwagę na najważniejsze kwestie w zakresie minimalnych wymagań ustawy z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Wskażemy najważniejsze terminy w działaniach koordynatora, m.in. daty złożenia raportu o stanie zapewniania dostępności urzędu, weryfikacja deklaracji dostępności, sporządzenia planu zapewniania dostępności. Omówimy przepisy i wytyczne dotyczące między innymi procedury skargowej, wniosków o zapewnienie dostępności, czy zapisów o dostępności w zamówieniach publicznych. Podpowiemy, skąd i w jakim trybie pozyskiwać środki w 2025 r. na dofinansowania na wdrażanie dostępności w instytucji.
Szkolenie będzie miało charakter praktyczny i warsztatowy. Istotnym elementem będzie warsztat dotyczący samodzielnego prowadzenia audytów dostępności w urzędzie, co może być pomocne w dokładanej analizie realizacji obowiązku wdrożenia dostępności w jednostce i przy sporządzeniu raportu o zapewnieniu dostępności.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Doskonalenie kompetencji przydatnych w pełnieniu funkcji koordynatora do spraw dostępności w urzędzie.
• Zdobycie wiedzy w tematyce dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej w świetle przepisów ustawy z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami oraz innych obowiązujących aktów prawnych.
• Poznanie praktycznych rozwiązań, zapewniających minimalne wymagania w zakresie dostępności urzędu.
• Nabycie umiejętności identyfikacji barier w dostępie do urzędu oraz specyfiki funkcjonowania osób ze szczególnymi potrzebami.
• Zdobycie informacji dotyczących skutecznych metod współpracy z zespołem i pozyskiwania środków na działania związane z dostępnością.
• Nabycie umiejętności samodzielnego audytowania dostępności w instytucji.
• Zdobycie wiedzy pomocnej do właściwego przygotowania do złożenia raportu o stanie dostępności instytucji (wymóg do 31.03.2025).

zwiń
rozwiń
Program

1. Rola i zadania koordynatora dostępności w instytucji:
• Minimalne wymagania ustawy o dostępności – jak wdrożyć je w warunkach urzędu?
• Dostępność architektoniczna, informacyjno-komunikacyjna, cyfrowa.
• Monitoring i wdrażanie dostępności w urzędzie.
• Wnioski o zapewnienie dostępności, procedura skargowa. Jak się do nich przygotować?
• Jak tworzyć dobry plan podnoszenia dostępności?
• Współpraca koordynatora dostępności z innymi osobami w urzędzie.
• Dostępność w zamówieniach publicznych.
• Dobre praktyki w urzędach i instytucjach – przykłady praktycznego wdrażania dostępności w urzędach z na podstawie doświadczeń oraz materiałów trenera, opracowanych i zdobytych podczas przeprowadzanych licznych audytów w instytucjach.
2. Przeprowadzanie audytów dostępności:
• Metodyka samodzielnego badania stanu dostępności architektonicznej oraz informacyjno-komunikacyjnej.
• Narzędzia potrzebne do przeprowadzenia audytów, sposoby prowadzenia pomiarów.
• Sporządzanie raportu z audytu wraz z rekomendacjami.
• Audytowanie przestrzeni – ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem wirtualnych materiałów.
3. Organizacja pracy własnej koordynatora dostępności:
• Współpraca koordynatora dostępności z innymi osobami w urzędzie.
• Przygotowanie do złożenia raportu o stanie zapewniania dostępności w urzędzie - wymóg do 31.03.2025 r.
• Finansowanie dostępności – skąd pozyskiwać środki w 2025 r.?
4. Odpowiedzi na pytania uczestników, analiza indywidualnych przypadków.

zwiń
rozwiń
Adresaci

• Koordynatorzy dostępności.
• Osoby, wspierające koordynatorów dostępności w urzędzie.
Szkolenie skierowane jest do osób już pełniących funkcję koordynatora, ale również osób nowych, dopiero rozpoczynających działania z tego obszaru lub chcących podjąć pracę jako koordynator ds. dostępności.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekspert ds. dostępności, trener, audytor. Długoletni Członek Zarządu i Dyrektor Agencji Zatrudnienia Fundacji Aktywizacja. Posiada 18-letnie doświadczenie w pracy w organizacjach pozarządowych, zajmujących się aktywizacją osób z niepełnosprawnościami. Prowadzi szkolenia dla koordynatorów dostępności w instytucjach publicznych, przeprowadza audyty dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. Posiada doświadczenie w prowadzeniu szkoleń oraz warsztatów dla różnych grup odbiorców (osób z niepełnosprawnościami, pracowników administracji publicznej, organizacji pozarządowych oraz środowiska biznesowego). Współpracuje z pracodawcami w zakresie realizacji projektów rekrutacyjnych, wdrażania systemów zatrudnienia, adaptacji i przystosowywania miejsc pracy, zarządzania różnorodnością. Jest autorem publikacji, artykułów dot. rynku pracy, niepełnosprawności, dostępności.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Katarzyna Siwierska
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępczyni Dyrektora ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 27 stycznia 2025 r. cena wynosi: 409 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 5 lutego 2025 r.