• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Koordynator ds. dostępności - poziom zaawansowany

Program i karta zgłoszenia

13 i 16 maja 2022 r. Szkolenie w godzinach 10:00-14:00

Ustawa o dostępności rodzi w samorządach szereg trudności. Dlatego zapraszamy Państwa na trzydniowe szkolenie, które wyjaśni najważniejsze problemy związane z ustawą o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Ważne informacje o szkoleniu

Szkolenie ma charakter praktyczny oraz umożliwi uczestnikom wymianę doświadczeń i inspiracji w zakresie wdrażania dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami w podmiotach publicznych.
Udział w zajęciach pozwoli na:
• Rozwój wiedzy praktycznej w tematyce zapewniania dostępności w podmiotach publicznych w świetle przepisów ustawy z 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (UzD).
• Poznanie rozwiązań w zakresie wdrażania rozwiązań w zapewnianiu dostępności zgodnych z UzD.
• Pogłębienie umiejętności przeprowadzenia we własnym zakresie audytów dostępności dzięki praktycznym ćwiczeniom.
• Weryfikację i modyfikację planów zapewniania dostępności.
• Wdrażanie procedur niezbędnych w celu spełnienia warunków w UzD m.in. procedur ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami, procedur obsługi osób ze szczególnymi potrzebami, procedur obsługi wniosków o zapewnienie dostępności architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej oraz cyfrowej.
• Rozwój wiedzy na temat postępowania skargowego.
• Aktualizację informacji na temat dostępności w zamówieniach publicznych na przykładach zapisów w OPZ.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobycie umiejętności i wiedzy praktycznej z zakresu wdrażania przepisów ustawy o zapewnianiu dostępności na przykładach, podawanych przez ekspertów.
• Pozyskanie wiedzy na temat samodzielnego przeprowadzenia audytu dostępności w podmiocie publicznym – szczególnie ważne w rzetelnym przygotowaniu planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
• Poznanie konkretnych rozwiązań w zakresie wdrażania dostępności pełnej i dostępu alternatywnego w indywidualnych przypadkach.
• Przygotowanie procedury: ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami, obsługi klientów ze szczególnymi potrzebami, reakcji na wniosek, we własnej instytucji, w związku z wejściem w życie mechanizmu skargowego.
• Zdobycie umiejętności przygotowania konkretnych wytycznych, zapisów w umowach stosowanych w zamówieniach publicznych, dotyczących zapewniania dostępności.

Szkolenie oprócz część wykładowej będzie zawierało elementy praktyczne w postaci ćwiczeń, dyskusji, burzy mózgów. Podczas szkolenia będzie możliwość wymiany doświadczeń i inspiracji w zakresie wdrażania dostępności. Ponadto, zostaną omówione case study związane z realizacją przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

zwiń
rozwiń
Program

1. Praktyczne wdrażanie dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami – weryfikacja zmian w podmiotach publicznych od 19 lipca 2019 r.
2. Analiza dostępności – praktyczne zagadnienia jak przeprowadzić audyt dostępności:

• Narzędzia do przeprowadzenia audytu – check-listy.
• Zakres audytu architektonicznego i informacyjno-komunikacyjnego.
• Raport poaudytowy.
3. Poznanie konkretnych rozwiązań w zakresie wdrażania dostępności pełnej i dostępu alternatywnego w indywidualnych przypadkach – dobre praktyki w podmiotach publicznych.
4. Analiza i modyfikacja planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
5. Procedura ewakuacji osób ze szczególnymi potrzebami:

• Analiza szczególnych potrzeb w procesie ewakuacji – rekomendacja rozwiązań.
• Przykład procedury ewakuacji – poznanie jej poszczególnych elementów.
6. Procedura obsługi klientów ze szczególnymi potrzebami:
• Zakres procedury.
• Sposób opisywania procesu obsługi w procedurze.
• Przykłady procedur.
7. Obsługa wniosków o zapewniania dostępności.
8. Procedura skargowa.
9. Dostępność w zamówieniach publicznych:

• Praktyczne zastosowanie art. 4 ust. 3 UzD oraz art. 100 ust. 1 ustawy z 11.09.2019 r. - Prawo zamówień publicznych.
• Przykłady zapisów w OPZ.
10. Podsumowanie szkolenia – sesja pytań do ekspertów.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy instytucji publicznych odpowiedzialni za wdrożenie dostępności w urzędzie, osoby odpowiedzialne za realizację zamówień publicznych w swoich organizacjach, koordynatorzy ds. dostępności w instytucjach publicznych.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzących

Trener 1 – Ekspertka ds. dostępności usług dla osób z niepełnosprawnością, koordynuje przeprowadzanie audytów dostępności, audytorka dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej, trenerka. Współautorka programów szkoleniowych i publikacji związanych z dostępnością dla osób ze szczególnymi potrzebami. Konsultantka merytoryczna w procesie aktualizacji Standardu Dostępności dla POZ dla Ministerstwa Zdrowia. Konsultantka Centralnego Instytutu Ochrony Pracy w realizacji projektu “Ramowe wytyczne - projektowanie obiektów, pomieszczeń oraz przystosowanie stanowisk pracy dla osób niepełnosprawnych”. Współpracuje z urzędami publicznymi w całej Polsce. Wyróżniona jako jedna ze 100 najbardziej wpływowych osób z niepełnosprawnością w Polsce. Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.

Trener 2 – Ekspert ds. rynku pracy, HR Manager. Posiada 13 - letnie doświadczenie w pracy w organizacjach pozarządowych, zajmujących się aktywizacją osób z niepełnosprawnością. Obecnie Członek Zarządu Fundacji Aktywizacja oraz Dyrektor Agencji Zatrudnienia Fundacji Aktywizacja. Wspiera pracodawców w zakresie realizacji projektów rekrutacyjnych i wdrażania systemów zatrudnienia, adaptacji i przystosowywania miejsc pracy. Przeprowadza audyty stanowisk pracy w zakresie dostępności dla osób z niepełnosprawnościami. Prowadzi szkolenia oraz warsztaty z obszaru niepełnosprawności i zarządzania różnorodnością. Pracuje jako coach i doradca. Autor publikacji, artykułów dot. rynku pracy i niepełnosprawności.

zwiń
rozwiń
Informacje dodatkowe

Cena: 549 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Wypełnioną kartę zgłoszenia należy przesłać poprzez formularz zgłoszenia na www.frdl-lodz.pl do 9 maja 2022 r.