• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Inwentaryzacja majątku i źródeł finansowania w państwowych i samorządowych instytucjach kultury

Miejsce
Internet
Termin
19 listopada 2024
Czas trwania
09:00 - 14:00
Cena
449 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Przy zgłoszeniach do 5 listopada 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os.

Serdecznie zapraszamy Państwa na szkolenie dotyczące prawidłowego przeprowadzenia, rozliczenia i dokumentowanie inwentaryzacji w instytucjach kultury.

Ważne informacje o szkoleniu

Bardzo ważnym zagadnieniem, z którym na co dzień borykają się pracownicy zarówno działów księgowości jak i pracownicy, którym powierzono gospodarowanie mieniem, jest prowadzenie właściwych ewidencji,  prawidłowa klasyfikacja majątku i ich  przyporządkowanie, ulepszenia, remonty, wycofanie składników z ewidencji, likwidacja oraz inwentaryzacja. Błędy, które wynikają z niewłaściwego przyporządkowania oraz uchybienia w zakresie rachunkowości środków trwałych,  wartości niematerialnych i prawnych, inwestycji dość często wynikają z niedostosowania przepisów wewnętrznych do obowiązujących regulacji ustawowych – ustawy o finansach publicznych, ustawy o rachunkowości, KSR Nr-2, KSR Nr-11, KŚT 2016, rozporządzeń. Udział w szkoleniu pozwoli przygotować się do prawidłowego i rzetelnego  przeprowadzenia inwentaryzacji w instytucjach kultury – muzeach, bibliotekach i pozostałych instytucjach kultury, zgodnie ze standardami kontroli zarządczej, w sposób nie naruszający zasady dyscypliny finansów publicznych. Prowadząca omówi niezbędną dokumentację (zarządzenia, instrukcje, protokoły w sprawie ustalenia wyników) oraz wskaże jak dokonać prawidłowego ustalenia wyniku i rozliczenia oraz ujęcia wyników we właściwym terminie w księgach rachunkowych. Szkolenie przybliży Państwu obowiązujące uregulowania prawne po zmianach  przepisów, a tym samym pomoże w praktycznym ich stosowaniu. Poznają Państwo także przykłady najczęstszych nieprawidłowości w obszarze realizacji obowiązku inwentaryzacji.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Ugruntowanie praktycznej wiedzy w zakresie aktualnej problematyki inwentaryzacji – w aspekcie organizacyjnym, bilansowym i podatkowym z  uwzględnieniem zmian i nowości wynikających z regulacji ustawowych oraz Krajowych Standardów Rachunkowości. 
• Zdobycie wiedzy niezbędnej do podejmowanie właściwych decyzji dotyczących gospodarowania, zabezpieczenia i ewidencjonowania zasobów instytucji, w tym:  zasobów muzealnych, zabytków oraz zbiorów bibliotecznych. 
• Wskazanie i omówienie metod, dozwolonych uproszczeń w rachunkowości oraz ryzyka naruszenia dyscypliny finansów publicznych w obszarze ewidencji i inwentaryzacji przez instytucje kultury ( w tym: muzealiów – stanowiących i niestanowiących zabytki w rozumieniu ustawy o zabytkach). 
• Poznanie tzw. specyficznej formy inwentaryzacji zbiorów bibliotecznych metodą corocznego uzgadniania stanów oraz zasad i techniki przeprowadzania skontrum.
• W materiałach szkoleniowych otrzymają Państwo pakiet wzorcowej dokumentacji związanej z inwentaryzacją, w tym: zarządzenia dotyczące gospodarki majątkiem, instrukcję inwentaryzacyjną, protokoły, zestawienia, oświadczenia oraz praktyczne wskazówki jej wykorzystania.

zwiń
rozwiń
Program

I. Wprowadzenie do tematu szkolenia.
1. Przekazanie majątku jednostkom organizacyjnym sektora finansów publicznych – po zmianach, błędy w przekazywaniu majątku.
2. Środki trwałe wysoko i nisko cenne, wartości niematerialne i prawne, inwestycje  – źródła ich finansowania oraz ujęcie i ich ewidencja – po zmianach przepisów – problemy.
3. Klasyfikacja i ewidencja środków trwałych i pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, materiałów.
II. Inwentaryzacja środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych – rodzaje , terminy, metody, organizacja i dokumentacja,  z uwzględnieniem KŚT 2016, KSR nr 2 i KSR nr 11:
1. Cele i przedmiot inwentaryzacji.
2. Terminy i częstotliwość inwentaryzacji.
3. Metody inwentaryzacji (spis z natury, potwierdzenie sald, weryfikacja).
4. Przygotowanie obszarów inwentaryzacji.
5. Podział obowiązków oraz kompetencje w zakresie inwentaryzacji (kierownika jednostki, głównego księgowego, członków komisji inwentaryzacyjnej, członków zespołów spisowych). 
6. Etapy prac inwentaryzacyjnych.
7. Dokumentacja inwentaryzacyjna (instrukcja inwentaryzacyjna, zarządzenie kierownika jednostki, arkusze spisu z natury, skontrum zbiorów bibliotecznych, oświadczenia o odpowiedzialności materialnej, sprawozdanie z przebiegu spisu z natury, protokoły, zestawienia itp.).
8. Skontrum w bibliotece.
9. Inwentaryzacja w muzeum.
10. Różnice  inwentaryzacyjne.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Do udziału w szkoleniu zapraszamy kadrę kierowniczą instytucji kultury, głównych księgowych, pracowników bibliotek odpowiedzialnych za stan i ewidencję zbiorów bibliotecznych, pracowników  muzeów odpowiedzialnych za prowadzenie inwentarza zbiorów, zabytków, muzealiów, przewodniczących komisji inwentaryzacyjnej, pracowników powołanych do zespołów spisowych, weryfikacyjnych, kontrolerów spisowych, osoby materialnie odpowiedzialnych i inne uczestniczące w procesie inwentaryzacji w państwowych i  samorządowych instytucji kultury.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Ekspert z zakresu tematyki podatkowej, finansów publicznych i rachunkowości, wykładowca wyższych uczelni, wieloletni praktyk administracji skarbowej w tym Naczelnik Urzędu Skarbowego, dyplomowana główna księgowa z kilkunastoletnim doświadczeniem na stanowisku głównego księgowego jednostek sektora finansów publicznych i spółek, autorka i współautorka wielu pozycji książkowych oraz publikacji o tematyce rachunkowej, podatkowej, finansów publicznych. Prowadząca jest znanym i cenionym szkoleniowcem, nawiązuje doskonały kontakt z uczestnikami.

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Agnieszka Osman
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępca Dyrektora FRDL Centrum Szkoleniowego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 449 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 5 listopada 2024 r. cena wynosi 399 PLN netto/os.
Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 12 listopada 2024 r.