• * Na Maku zamiast klawisza Alt używaj Ctrl+Option(⌥)

Zarządzanie kryzysowe w Polsce - zadania organów

online
Miejsce
Internet
Termin
04 kwietnia 2025
Czas trwania
09:00 - 13:00
Cena
549/509 zł
Zapisz się na szkolenie
Program i karta zgłoszenia

Cena: 549 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 19 marca 2025 r. cena wynosi: 509 PLN netto/os.

Zapraszamy Państwa na szkolenie, przedmiotem którego będzie przedstawienie systemu zarządzania kryzysowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem zadań organów administracji publicznej na różnych szczeblach. Uczestnicy poznają prawne i organizacyjne aspekty zarządzania sytuacjami kryzysowymi, procedury reagowania oraz sposoby koordynacji działań w sytuacjach zagrożenia.

Ważne informacje o szkoleniu

Przedmiotem proponowanych zajęć będą uwarunkowania w zakresie zarządzania kryzysowego w Polsce.
• Przedstawimy aktualne wymagania w tym zakresie wynikające z regulacji prawnych, w tym przede wszystkim z ustawy z 26.04.2007 r. o zarządzaniu kryzysowym i ustawy z dnia 5.12.2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.
• Przeanalizujemy zadania, jakie w świetle przepisów muszą realizować struktury zarządzania kryzysowego w Polsce na wypadek sytuacji kryzysowych. Omówiona będzie struktura systemu zarządzania kryzysowego, obowiązujące przepisy prawne oraz praktyczne metody reagowania na sytuacje nadzwyczajne.
• Zajęcia poprowadzi doktor nauk o bezpieczeństwie specjalizujący się stricte w systemach ochrony ludności, dodatkowo łącząc ten fakt z doświadczeniem związanym z pracą (na rzecz ochrony życia i zdrowia ludzi na wypadek sytuacji kryzysowych) w jednostce samorządu terytorialnego.

zwiń
rozwiń
Cele i korzyści

• Zdobędziesz wiedzę na temat aktualnych zagadnień z zakresu zarządzania kryzysowego.
• Uzyskasz informacje na temat wymagań prawnych w stosunku do poszczególnych struktur zarządzania kryzysowego oraz o stanie realizacji zadań w ich kontekście.
• Poznasz aktualny stan (a także potrzeby i możliwości doskonalenia) realizacji zadań na wypadek urzeczywistniania się konkretnych sytuacji kryzysowych jak pandemia, powódź i silne wiatry.
• Zapoznasz się z nowoczesnymi technologiami (np. wykorzystaniem bezzałogowych statków powietrznych) dla których otwiera się możliwość zastosowania i usprawnienia zarządzania kryzysowego w Polsce.
• Dowiesz się, jaki jest wpływ ustawy z dnia 5.12.2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej na system zarządzania kryzysowego.
• Zdobędziesz wiedzę z zakresu: struktur, zasobów, planowania, oceny zagrożeń, realizacji zadań na wypadek konkretnych sytuacji kryzysowych, finansowania.
• Poznasz odpowiedzi m.in. na pytania:
- Jakie są wymagania prawne w stosunku do zarządzania kryzysowego w Polsce?
- W jakim zakresie aktualny stan realizacji zadań i zasobów zarządzania kryzysowego w Polsce?
- Jakie są potrzeby i możliwości doskonalenia zarządzania kryzysowego w Polsce?

zwiń
rozwiń
Program

1. Najważniejsze źródła sytuacji kryzysowych w Polsce po 2007 r.:
• Podział zagrożeń.
• Prawdopodobieństwo wystąpienia i negatywność skutków.
• Wyzwania, perspektywy w stosunku do zagrożeń mogących generować sytuacje kryzysowe.
2. Pojęcie prawne i pojęcia teoretycznymi zarządzania kryzysowego.
3. Wymagania wynikające z przepisów prawa w stosunku do systemu zarządzania kryzysowego w Polsce z ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym w stosunku do:

• Zadania z zakresu planowania cywilnego.
• Proces tworzenia Krajowego Planu Zarządzania Kryzysowego i planów niższych szczebli podziału terytorialnego kraju.
• Zadania z zakresu ochrony infrastruktury krytycznej.
• Zadania prezesa Rady Ministrów i Rządowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego.
• Zadania Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.
• Zadania dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast), starostów i wojewodów (gminne, powiatowe i wojewódzkie plany, centra i zespoły zarządzania kryzysowego).
• Źródła finansowania zarządzania kryzysowego w Polsce.
4. Wymagania wynikające z przepisów prawa w stosunku do systemu zarządzania kryzysowego w Polsce z ustawy z dnia 5.12.2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej:
• Ochrona ludności na wypadek sytuacji kryzysowych.
• Plany ewakuacji i pozostałe niezbędne elementy planów zarządzania kryzysowego.
• Struktury zarządzania kryzysowego przez wzgląd na realizację zadań obrony cywilnej.
5. Realizacja zadań w poszczególnych fazach zarządzania kryzysowego:
• Zapobieganie sytuacjom kryzysowym.
• Przygotowanie do przejmowania nad nimi kontroli.
• Reagowanie w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowych.
• Usuwanie skutków oraz odtwarzanie zasobów i infrastruktury krytycznej.
6. Aktualny stan realizacji zadań (także z organizacją zasobów i finansowania) zarządzania kryzysowego w Polsce. W tym realizacja zadań (ich analiza) na przykładach wystąpienia konkretnych sytuacji kryzysowych: powodzi, silnych wiatrów i pandemii.
7. Potrzeby i możliwości doskonalenia zarządzania kryzysowego w Polsce przez wzgląd na realizację zadań oraz organizację zasobów i finansowania.

• Ogólne potrzeby i możliwości doskonalenia realizacji zadań oraz zasobów i finansowania zarządzania kryzysowego w Polsce.
• Potrzeby i możliwości doskonalenia realizacji zadań na wypadek pandemii, powodzi i silnych wiatrów.
• Potrzeby i możliwości wykorzystywania nowoczesnych technologii w zarządzaniu kryzysowym w tym m.in. korzyści z używania bezzałogowych statków powietrznych.

zwiń
rozwiń
Adresaci

Pracownicy jednostek samorządu terytorialnego (szczebla gminnego, powiatowego, wojewódzkiego i centralnego) realizujący zadania na rzecz ochrony życia i zdrowia i mienia ludzi na wypadek sytuacji kryzysowych. Szkolenie skierowane jest także do pracowników Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej odpowiedzialnych za użycie sił na wypadek sytuacji kryzysowej oraz do członków Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego - wykonawczego w zarządzaniu kryzysowym w Polsce.

zwiń
rozwiń
Informacje o prowadzącym

Doktor w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie nauki o bezpieczeństwie. Rozprawa doktorska na temat ,,Ochrona ludności w Polsce w czasie pokoju po 2007 r.” (w której w różnych aspektach badano systemy zarządzania kryzysowego, obrony cywilnej i ratownicze). Autor publikacji naukowych z zakresu zarządzania kryzysowego w Polsce. Prowadzący szkolenia na zlecenia firm prywatnych z obszarów ochrony ludności i zarządzania kryzysowego. Zawodowo Inspektor do spraw ochrony ludności oraz Pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych w Urzędzie Miasta i Gminy Lipsko. Sekretarz Stowarzyszenia Rozwoju Gminy Lipsko. Zainteresowanie badawcze dotyczą systemu bezpieczeństwa narodowego Rzeczypospolitej Polskiej, podsystemu operacyjnego ochronnego. Specjalizuje się przede wszystkim w systemach ochrony ludności i obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego, krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, Państwowego Ratownictwa Medycznego i powiadamiania alarmowego. Od szczebla gminnego i powiatowego, przez wojewódzki po centralny (krajowy).

zwiń
rozwiń
Lokalizacja
Internet

Szkolenia w formule on-line realizowane na żywo za pomocą platformy, która umożliwia obustronną komunikację między prowadzącym szkolenie a uczestnikami.

Koordynatorzy
Piotr Kubiak
Specjalista ds. szkoleń
tel. +48 533 849 116
piotr.kubiak@frdl.org.pl
Katarzyna Marciniak-Mordel
Zastępczyni Dyrektora ośrodka regionalnego Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej im. Jerzego Regulskiego w Łodzi
tel. + 48 605 909 355
katarzyna.marciniak@frdl.org.pl
Informacje dodatkowe

Cena: 549 PLN netto/os. Przy zgłoszeniach do 19 marca 2025 r. cena wynosi: 509 PLN netto/os. Udział w szkoleniu zwolniony z VAT w przypadku finansowania szkolenia ze środków publicznych.

Zgłoszenia prosimy przesyłać do 30 marca 2025 r.