Dzień I
Temat: Dostęp do informacji publicznej – zakres, procedury, dokumenty
PROGRAM:
Dostęp do informacji publicznej – zakres, procedury, dokumenty
1. Konstytucyjne i ustawowe podstawy dostępu do informacji publicznej.
2. Pojęcie informacji publicznej a zakres dostępu.
3. Zakres informacji podlegających udostępnianych:
a. szeroka interpretacja zakresu dostępu w praktyce i orzecznictwie orzecznictwie.,
b. dokument urzędowy jako przedmiot dostępu,
c. katalog danych i informacji egzemplifikowanych przez ustawę jako informacja publiczna.
4. Udostępnienie informacji publicznej na wniosek:
a. terminy do udostępnienia informacji publicznej.
b. formy udostępnienia jako prawo wnioskodawcy.
c. informacja przetworzona a szczególny interes publiczny.
5. Odmowa udostępnienia informacji publicznej:
a. decyzja administracyjna jako forma odmowy udostępnienia informacji publicznej i skutki jej niewydania,
b. ochrona danych osobowych i tajemnice prawnie chronione jako przesłanki odmowy udostępnienia informacji publicznej:
6. Pobieranie opłat za udostępnienie informacji publicznej:
a. organy uprawnione do określania opłaty,
b. sposoby naliczania opłaty.
7. Informacja publiczna a uprawnienia kontrolne radnego – różnice zakresu, trybu i skutków prawnych nieudzielenia informacji.
8. Udostępnianie informacji o osobach pełniących funkcje publiczne – problemy kogo dotyczy
i w jakim zakresie.
9. Wstęp na posiedzenia rady gminy i komisji rady udostępnianie materiałów dokumentujących te posiedzenia.
Dzień II
Temat: Zarządzanie stresem i przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu
PROGRAM:
Moduł 1. SYNDROM WYPALENIA ZAWODOWEGO
Cel: Uświadomienie uczestnikom czym jest wypalenie zawodowe, jakie są jego przyczyny i objawy.
- Przyczyny wypalenia zawodowego:
- wysoki poziom stresu zawodowego,
- konflikty interpersonalne w miejscu pracy,
- brak wsparcia społecznego w pracy,
- zbyt duże obciążenie pracą,
- zbyt długie godziny pracy,
- brak równowagi pomiędzy wysiłkiem wkładanym w pracę a oczekiwanymi za pracę nagrodami finansowymi i niefinansowymi – szacunek, prestiż, docenienie pracy,
- niski poziom autonomii zawodowej,
- poczucie niesprawiedliwego traktowania,
- duży rozdźwięk pomiędzy pracą, którą pracownik chciałby wykonywać a pracą, którą musi wykonywać w rzeczywistości.
- Objawy wypalenia zawodowego - trzy wymiary:
- wyczerpanie lub brak energii,
- cynizm, negatywizm i zdystansowanie się wobec pracy,
- zmniejszone poczucie własnej skuteczności.
Moduł 2. STRES – JEDEN Z CZYNNIKÓW WYPALENIA ZAWODOWEGO
Cel: Uświadomienie uczestnikom wewnętrznych i zewnętrznych czynników stresowych, przypomnienie doświadczeń w zakresie odczuwania stresu i jego wpływu na funkcjonowanie ciała i mózgu.
• Czym jest stres; rodzaje stresu (eustres, dystres).
• Czy każdy stres jest zły? Proporcja poziomu stresu do wykonywanego zadania – Prawo Yarkesa i Dodsona.
• Przyczyny chronicznego stresu.
• Objawy stresu – objawy dostrzegalne w zachowaniu.
• Neurofizjologia reakcji stresowej – co się dzieje w moim mózg, kiedy się denerwuję?
• Fizjologiczne przejawy reakcji stresowej – objawy dostrzegalne w funkcjonowaniu ciała.
• Psychologiczne przejawy reakcji stresowej – objawy dostrzegalne w zachowaniu.
• Fazy stresu – od „uciekać czy bić się” do „udawać martwego”,
• Następstwa chronicznego stresu – frustracja, problemy z zapamiętywaniem i koncentracją, choroby stresowe, kłopoty ze snem, chroniczne zmęczenie, depresja, syndrom wypalenia, bezpłodność.
• Test Martinetta – badanie wieku serca.
Moduł 3. UWARUNKOWANIA OSOBNICZE WPŁYWAJĄCE NA WYPALENIE ZAWODOWE (AUTODIAGNOZA)
Cel: Pogłębienie samoświadomości uczestnika na temat własnych sposobów reagowania na sytuacje trudne i radzenia sobie z nim; uświadomienie uczestnikom, co buduje ich wewnętrzną siłę.
• Jakie sytuacje są dla mnie trudne? – typologia indywidualna.
• Jak reaguję na sytuacje trudne? – schematy, nawyki działania.
• Znaczenie inteligencji emocjonalnej dla skuteczności radzenia sobie ze stresem.
• „Koło życia” wg Aleksandra Lowena – co blokuje dostęp do naszych mocnych stron?
• Moja lista życiowych sukcesów, czyli jak nauczyć się doceniać siebie.
• Pewność siebie - jak zasilać swoje korzenie?
• Myśli - afirmacja i jej znaczenie w budowaniu pewności siebie.
• Wdzięczność – metoda czyszczenia mózgu z „chwastów”.
Moduł 4. W POSZUKIWANIU RÓWNOWAGI ŻYCIA, TECHNIKI REDUKCJI STRESU, TRENING KONTROLI EMOCJI
Cel: Pogłębienie samoświadomości uczestnika na temat stylu życia i jego wpływu na przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu, wyposażenie uczestnika w praktyczne techniki obniżające poziom stresu, wprowadzenie do budowania „antystresowej osobowości” na co dzień.
• Ćwiczenia oddechowe:
- oddychanie naturalne,
- oddychanie „na 16”,
- oddychanie 4 : 7 : 8.
• Świadoma kontrola tętna.
• „Trening MASEK” – warunkowanie obniżonego tętna.
• Rozluźnianie mięśni.
• Trening relaksacji neuromięśniowej.
• Techniki umysłowe - wizualizacje, afirmację.
• Gimnastyka mózgu - ćwiczenia synchronizujące półkule mózgowe.
• Office aerobik – ćwiczenia fizyczne poprawiające sprawność umysłową.
• Ćwiczenia i zabawy ruchowe - ćwiczenia Dennisona, technika Jacobsona.
• Jak odzyskać wewnętrzną energię:
- efektywne radzenie sobie z przeciążeniem zadaniami,
- odpoczynek i sen,
- ćwiczenia fizyczne,
- energetyzująca dieta,
- muzyka relaksacyjna.
Radni, biuro rady