1. Zasady prowadzenia księgowości projektu:
• beneficjenci, prowadzący pełną księgowość,
• uproszczone formy ewidencji,
• wymagania przewidziane w RPO.
2. Zakładowy plan kont.
3. Dostosowanie polityki rachunkowości:
• zasady, wynikające z uregulowań o rachunkowości, wytycznych oraz zawartych umów,
• w związku z realizacją projektów współfinansowanych z funduszy europejskich,
• wyodrębniona ewidencja środków trwałych oraz ich umorzenie,
• wyodrębniona ewidencja środków pieniężnych,
• wyodrębniona ewidencja rozrachunków,
• wyodrębniona ewidencja kosztów,
• wyodrębniona ewidencja przychodów,
• zasady (metody) księgowania dotacji, przychodów projektu oraz zwrotów niewykorzystanych środków,
• ewidencja pomocnicza pozabilansowa oraz w arkuszu kalkulacyjnym – przykłady zastosowań,
• prezentacja dotacji w sprawozdaniu finansowym jednostki oraz jej wpływ na ocenę działalności jednostki w danym okresie sprawozdawczym.
4. Zasady dokumentowania i ewidencjonowania kosztów w projekcie.
5. Instrukcja obiegu i archiwizowania dokumentów księgowych, związanych z realizacją projektów unijnych:
• dokumenty finansowo-księgowe,
• dokumenty merytoryczne,
• kontrola wewnętrzna i zewnętrzna projektu,
• kontrola merytoryczna,
• kontrola formalna,
• kontrola rachunkowa,
• przykłady nieprawidłowości i nadużyć w trakcie realizacji i dokumentacji rozliczeniowej projektów.
6. Koszty bezpośrednie i pośrednie.
7. Personel projektu.
8. Rozliczanie delegacji personelu projektu.
9. Księgowanie zaliczek, kosztów umów cywilno- prawnych personelu projektu, wydatków refakturowanych.
10. Wspólne warunki kwalifikowalności wydatków w odniesieniu do przykładowych kategorii wydatków kwalifikowanych:
• kwalifikowalność podatku VAT,
• wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w realizację PO,
• zakup środków trwałych,
• zakup używanych środków trwałych,
• zakup gruntu lub nieruchomości zabudowanej,
• wartości niematerialne i prawne,
• wkład niepieniężny,
• opłaty finansowe,
• koszty przygotowania projektu,
• leasing,
• amortyzacja.
11. Poprawność kwalifikowania w projekcie podatku VAT:
• m. in. na podstawie statusu podatnika,
• możliwości odzyskania podatku VAT,
• sporządzanej dokumentacji w zakresie podatku VAT.
Fundusze europejskie i pomoc publiczna