PROGRAM SPOTKANIA
Moduł I Zmiany i bieżące zagadnienia prawa pracy w 2021 r.
W okresie stanu epidemii wprowadzono wiele regulacji prawnych, które mają na celu z jednej strony skuteczne przeciwdziałać rozprzestrzenianiu się wirusa SARS-CoV-2, z drugiej strony ułatwić funkcjonowanie zakładów pracy w tym trudnym dla pracodawców okresie. W ostatnim czasie zniesiono częściowo obostrzenia lub je znacznie ograniczono co spowodowało, że przed pracodawcami pojawiły się nowe wyzwania w zakresie stosowania przepisów prawa pracy. Z jednej strony bowiem pracodawcy cały czas działają w obostrzeniach „antycovidowych”, z drugiej jednak strony częściowo wracają do pracy w trybie sprzed pandemii. Podczas spotkania podzielonego na dwie części omówimy:
• W pierwszej części szkolenia omówione zostaną bieżące zmiany oraz stanowiska urzędów, które każdy praktyk z obszaru prawa pracy powinien poznać i wdrożyć. Szczególna uwaga zostanie poświęcona profilaktycznym badaniom lekarskim oraz szkoleniom w dziedzinie bhp.
• W drugiej części szkolenia trener zasygnalizuje planowane zmiany w zakresie pracy zdalnej, którą pracodawcy będą zobowiązani wdrożyć, a także zmiany w zakresie kontroli trzeźwości w miejscu pracy oraz nowe uprawnienia PIP w zakresie kontroli umów cywilnoprawych.
Podczas tej części spotkania skoncentrujemy nasze rozważania na następujących zagadnieniach:
I. Zmiany w prawie pracy 2020/2021 r.
• Zagadnienia prawa pracy objęte szczególną kontrolą Państwowej Inspekcji Pracy w 2021 r.
• Problematyka świadczenia pracy przez pracownika w okresie izolacji w warunkach domowych oraz kwarantanny – dokumentowanie, dopuszczalność udzielenia urlopu wypoczynkowego, badania kontrolne.
• Rozszerzenie uprawnień dla pracowników socjalnych – zmiany w dodatku z tyt. pracy w terenie, dodatkowym urlopie wypoczynkowym.
• Prawidłowe oznaczenie zleceniodawcy jako strony umowy zlecenia realizowanej na rzecz urzędu/jednostki organizacyjnej.
• Przedłużenie ważności orzeczeń o stopniu niepełnosprawności.
• Sporządzanie umowy na zastępstwo w świetle wyjaśnień UODO z 10.09.2020 r. w sprawie podawania nazwiska pracownika zastępowanego w umowie na zastępstwo.
• Zmiany zasad udzielania pracownikowi zwolnienia w związku z oddaniem krwi lub jej składników.
• Pracodawca wobec powszechnych szczepień przeciwko SARS-CoV-2 – przetwarzanie informacji o fakcie zaszczepienia się pracownika, dopuszczalność różnicowania uprawnień pracowniczych w zależności od tego, czy pracownicy poddali się szczepieniu.
• Zawieszenie tzw. domniemania doręczenia w prawie pracy.
• Zmiany w rozporządzeniu w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
• Dopuszczalność kierowania pracowników na badania lekarskie okresowe w kontekście zawieszenia tego obowiązku pracodawcy.
• Zmiana od 16.12.2020 r. w zasadach przeprowadzania badań profilaktycznych pracowników.
• Ograniczone stosowanie przepisów dot. obowiązku wykonywania badań lekarskich wstępnych oraz kontrolnych.
• Zmiany w zakresie szkoleń w dziedzinie bhp – okresowe, instruktaż ogólny i stanowiskowy - również online.
• Ustawowe przedłużenie okresu ważności profilaktycznych badań lekarskich.
II. Planowane zmiany w zakresie:
• Pracy zdalnej.
• Nowych uprawnień Państwowej Inspekcji Pracy w zakresie weryfikowania umów zleceń.
• Kontroli trzeźwości pracownika.
Prowadzący: Radca prawny przy Okręgowej Izbie Radców Prawnych w Krakowie, doświadczony trener, praktyk zajmujący się na co dzień problematyką prawa pracy, pracownik administracji publicznej, absolwent kierunków: prawo i administracja Uniwersytetu Jagiellońskiego, prelegent na konferencjach naukowych oraz autor publikacji z zakresu prawa pracy..
Moduł II Pracownicze plany kapitałowe. Problemy praktyczne i ich rozwiązanie
Przedmiotem wystąpienia jest omówienie aktualnych zagadnień związanych z realizacją zasad dotyczących funkcjonowania Pracowniczych Planów Kapitałowych w jednostce. Przedstawimy praktyczne porady w jaki sposób zarządzać PPK w swojej jednostce, jakich błędów należy i można uniknąć na tym etapie.
Podczas tej części spotkania skoncentrujemy nasze rozważania na następujących zagadnieniach:
1. Uczestnictwo osób zatrudnionych w PPK – aspekty praktyczne.
2. Opodatkowanie PPK.
3. Sankcje związane z nieprawidłowym wdrożeniem PPK.
4. Nowe kompetencje kontrolne PIP w zakresie PPK.
5. Omówienie casusów.
6. Konsultacje z prelegentem.
Prowadząca: Prawnik i ekonomista, ekspert z wieloletnim doświadczeniem. Niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz prawa pracy i ochrony danych osobowych. Zajmuje się doradztwem, weryfikacją i przeglądem stanu dokumentacji prawno-pracowniczej pod kątem zgodności z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, ekspert Wydawnictwa Wiedza i Praktyka, Inspektor Ochrony Danych Osobowych, oraz wdrożeniowiec PPK w kilkunastu dużych i średnich firmach.
Moduł III Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (tzw. Dyrektywa o sygnalistach). Ważne kwestie dla kadr
Polityka Ochrony Sygnalistów to dokument określający środki ochrony dla osób zgłaszających nieprawidłowości oraz sankcje za podejmowanie działań odwetowych wobec sygnalistów. Projekt ustawy o odpowiedzialności podmiotów zbiorowych sugeruje, że również w przypadku ustawy dedykowanej sygnalistom sankcje za podejmowanie działań odwetowych lub niewypełnienie obowiązków związanych z wdrożeniem systemu zgłaszania nieprawidłowości mogą być bardzo dotkliwe. Podczas tej części spotkania wyjaśnimy uczestnikom, jak implementować nową tzw. dyrektywę o ochronie sygnalistów, która musi zostać wdrożona do 17 grudnia 2021 roku, oraz pozna narzędzia umożliwiające sygnalizowanie nieprawidłowości.
Podczas tej części spotkania skoncentrujemy nasze rozważania na następujących zagadnieniach:
1. System zgłaszania nieprawidłowości – niezbędna dokumentacja!
2. Poufność a anonimowość sygnalisty.
3. Konieczność wprowadzenia procedur zapewniających ochronę tożsamości:
4. Nowe obowiązki pracodawców w kontekście ochrony danych osobowych podczas procesu wdrożeniowego.
5. Kary i środki karne za nieprzestrzeganie zasad ochrony sygnalistów.
6. Opracowywanie oraz omawianie dokumentacji.
7. Konsultacje z prelegentem.
Prowadząca: Prawnik i ekonomista, ekspert z wieloletnim doświadczeniem. Niezależny konsultant z dziedziny finansów publicznych oraz prawa pracy i ochrony danych osobowych. Zajmuje się doradztwem, weryfikacją i przeglądem stanu dokumentacji prawno-pracowniczej pod kątem zgodności z przepisami prawa powszechnie obowiązującego, ekspert Wydawnictwa Wiedza i Praktyka, Inspektor Ochrony Danych Osobowych, oraz wdrożeniowiec PPK w kilkunastu dużych i średnich firmach.
Kadry, prawo pracy, płace