1. Zagadnienia ogólne:
• wyjaśnienie pojęć: „ochrona ludności”, „obrona cywilna”, „organ ochrony ludności”, „podmiot ochrony ludności”,
• odniesienie do definicji obrony cywilnej w prawie międzynarodowym,
• objaśnienie w jakich sytuacjach następuje przekształcenie ochrony ludności w obronę cywilną,
• stan wojenny a stan wojny.
2. Organy ochrony ludności:
• podział tych organów na terytorialne i pozostałe oraz wyjaśnienie tej terminologii,
• omówienie zadań wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i rady gminy, starosty i rady powiatu, marszałka województwa i sejmiku województwa,
• rozgraniczanie zadań między wskazanymi organami,
• w jakim terminie organy powinny przygotować plany zarządzania kryzysowego uwzgledniające elementy z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej?,
• zmiany ustaw samorządowych.
3. Podmioty ochrony ludności:
• wskazanie katalogu podmiotów ochrony ludności zawierającego m.in. PSP, OSP,
• kompetencje organów samorządu terytorialnego w odniesieniu do kwestii podmiotów ochrony ludności (wyznaczenie w jakiej formie ma to nastąpić, porozumienie, decyzja administracyjna),
• właściwość rzeczowa organów samorządowych w tych kwestiach,
• założenia rozporządzenia w sprawie elementów porozumienia o wykonywaniu zadań ochrony ludności lub obrony cywilnej oraz sposobu weryfikacji zdolności podmiotu, z którym ma być zawarte porozumienie, do wykonywania tych zadań.
4. Realizacja zadań ochrony ludności:
• uprawnienia organów samorządu terytorialnego do kierowania i koordynowania realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej,
• organizowanie współpracy pomiędzy podmiotami ochrony ludności,
• nadzorowanie i kontrolowanie wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej,
• wydawanie zaleceń przez organy ochrony ludności (w jakiej formie?),
• wyjaśnianie pojęć z rozdziału 7 ustawy m.in. „koordynacja”, „nadzór”,
• wskazanie na istotne wątpliwości związane z tą regulacją.
5. Obiekty zbiorowej ochrony pod względem formalno-prawnym:
• pojęcie schronu, ukrycia i miejsca doraźnego schronienia,
• uznanie za budowlę ochronną przez organ ochrony ludności (wyznaczenie, porozumienie, decyzja administracyjna), właściwość organów w tym zakresie,
• przypadki organizowania miejsc doraźnego schronienia,
• planowanie liczby i pojemności obiektów zbiorowej ochrony,
• przekazywanie środków finansowych właścicielom i zarządcom obiektu budowlanego,
• Centralna Ewidencja Obiektów Zbiorowej Ochrony (m.in. termin uruchomienia ewidencji i dostęp do niej),
• czy dotychczasowe schrony i ukrycia dalej będą pełnić swoją funkcję?,
• wskazanie terminów: na przekazanie danych o obiektach pełniących funkcje ochronne do wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz na zawiadomienie przez właściciela, użytkownika wieczystego lub zarządcę obiektu budowlanego albo jego części, które pełniły funkcję budowli ochronnej o tym fakcie wójta (burmistrza, prezydenta miasta),
• założenia rozporządzenia w sprawie kryteriów uznawania obiektów budowlanych albo ich części za budowle ochronne.
6. Korpus Obrony Cywilnej:
• Szef Obrony Cywilnej, zadania wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz starosty w zakresie obrony cywilnej na obszarze odpowiednio gminy i powiatu,
• zespoły zarządzania kryzysowego,
• skład Korpusu Obrony Cywilnej (personel obrony cywilnej i krajowa rezerwa obrony cywilnej),
• kompetencje organów samorządu terytorialnego w kwestii przydziału mobilizacyjnego obrony cywilnej,
• czy wójt i zastępca wójta powinni uzyskać przydział mobilizacyjny obrony cywilnej?,
• zadanie zlecone z zakresu administracji rządowej, powołanie do służby w obronie cywilnej,
• rozporządzenie w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania naboru ochotniczego do służby w obronie cywilnej.
7. Finansowanie ochrony ludności i obrony cywilnej:
• finansowanie zadań ochrony ludności i obrony cywilnej na poziomie samorządu gminy, powiatu i województwa,
• Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej (kto opracowuje i w jakim terminie),
• dotacja celowa z budżetu państwa na realizację zadań własnych oraz zadań zleconych (kto przekazuje i w jakiej wysokości);
8. Podsumowanie – wskazanie pewnych ogólnych rekomendacji dla środowiska samorządowego, w związku z wejściem w życie ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej.