DZIEŃ I – 11 czerwca 2025 r.
Sprawdzenie, weryfikacja i kontrola postępowań o wartości poniżej 130 000 zł, w tym także procedur realizowanych z funduszy unijnych (nowe Wytyczne dotyczące kwalifikowalności wydatków 2021-2027).
Pierwszy dzień kursu to zapoznanie się z wymaganiami i przepisami regulującymi system zamówień publicznych. To także analiza ustawy pzp, aktów wykonawczych, ustaw i rozporządzeń istotnych do sprawnego przygotowania i prowadzenia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego o wartości zamówienia poniżej 130 000 zł. Omówimy również zagadnienia dotyczące nieprawidłowości w sposobie opisu przedmiotu zamówienia, warunków i wykluczenia, regulaminów wewnętrznych oraz innych obejmujących procedury o wartości zamówienia poniżej 130 000 zł. Zostanie podany praktyczny przykład weryfikacji – kontroli samego regulaminu postępowań nie objętych trybami zamówień publicznych w połączeniu z nieprawidłowościami, które generują dane rozwiązania w tym regulaminie. Zostaną przedstawione propozycje kontroli i sprawdzenia postępowań realizowanych w oparciu o nowe Wytyczne kwalifikowalności wydatków 2021-2027 obejmujące zamówienia o wartości powyżej 80 000 zł.
1. Zestawienie regulacji prawnych związanych z systemem zamówień publicznych, w tym ustawy Prawo zamówień publicznych i aktów wykonawczych.
2. Analiza podstawowych pojęć i definicji. Informacje praktyczne.
3. System zamówień publicznych z podziałem na rodzaje.
4. Schemat kontroli i sprawdzenia ustalenia wartości zamówienia – obliczenie / schemat i wpływ na obowiązki wynikające z ustawy pzp.
5. Rodzaj przedmiotu zamówienia – kontrola i sprawdzenie opisu w postępowaniach poniżej 130 000 zł.
6. Warunki udziału, wykluczenia w procedurach zamówień publicznych w oparciu o regulamin udzielania zamówień o wartości poniżej 130 000 zł.
7. Analiza rozwiązania organizacyjnego - wymagania i obowiązki. Jak sprawdzić regulamin wewnętrzny? Wnioski w zakresie praktycznej realizacji.
8. Zestawienie regulacji prawnych związanych z omawianym zakresem tematycznym.
9. Lista sprawdzająca (efektywna) zamówień o wartości poniżej 130 000 zł – system zamówień publicznych.
10. Zamówienia finansowane – wytyczne, umowy o dofinansowanie z funduszy europejskich. Sprawdzenie wymagań w oparciu o Wytyczne kwalifikowalności wydatków 2021-2027. Punkty kluczowe. Analiza przykładowych ogłoszeń - zapytań ofertowych w BK2021.
11. Lista sprawdzająca (efektywna) zamówień o wartości powyżej 80 000 zł wg Wytycznych kwalifikowalności wydatków 2021-2027.
12. Zestawienie wyroków i orzeczeń dotyczących zarzutów stawianych przy kontroli postępowań o wartości poniżej 130 000 zł.
13. Analiza przypadku – ćwiczenia. Możliwość kontroli dokumentacji dostarczonej przez uczestnika szkolenia.
DZIEŃ II – 12 czerwca 2025 r.
Sprawdzenie, kontrola procedur i postępowań o wartości równej lub powyżej 130 000 zł.
Podczas drugiego dnia kursu zostanie omówiony etap przygotowania, prowadzenia postepowań i realizacji umowy w postępowaniach o wartości równej lub powyżej 130 000 zł, ale poniżej progów unijnych. Na przykładzie omówimy i przećwiczymy: procedurę kontroli postępowania w trybie podstawowym (art. 275 pkt 1), trybie zamówienia z wolnej ręki wraz z analizą możliwych błędów i nieprawidłowości, które często występują w tego typu procedurach. Lista sprawdzająca (wersja edytowalna) przed wszczęciem postępowania pozwoli zweryfikować prawidłowe przygotowanie postępowania. Właściwa kontrola i nadzór nad prowadzonymi postępowaniami pozwala uzyskać oczekiwany efekt.
1. Schemat czynności w trybie podstawowym art. 275 pkt 1 – punkty kontrolne/nieprawidłowości.
2. Schemat czynności w trybie zamówienia z wolnej ręki – punkty kontrolne/nieprawidłowości.
3. Nadzór nad przygotowaniem do postępowania w procedurach o wartości poniżej progów unijnych – możliwe nieprawidłowości.
4. Nadzór nad prowadzeniem postępowania od wszczęcia do terminu składania ofert – możliwe nieprawidłowości.
5. Nadzór nad procedurą badania i oceną ofert do momentu zawarcia umowy lub unieważnienia postępowania – możliwe nieprawidłowości.
6. Kontrola postępowań w trybie zamówienia z wolnej ręki – zestawienie błędów i naruszenia przepisów obowiązujących zamawiającego. Uzasadnienie wyboru trybu.
7. Zestawienie konsekwencji naruszenia przepisów prawa w procedurach o wartości poniżej progów unijnych.
8. Zestawienie wyroków, orzeczeń związanych z nieprawidłowościami – schemat praktycznych podpowiedzi.
9. Lista sprawdzająca czynności w trybie podstawowym – art. 275 pkt 1 ustawy pzp przed wszczęciem postępowania. Dokumentacja, czynności.
10. Lista sprawdzająca czynności w trybie zamówienia z wolnej ręki przed wszczęciem postępowania. Dokumentacja, czynności.
11. Analiza przypadku – ćwiczenia. Możliwość kontroli dokumentacji dostarczonej przez uczestnika szkolenia.
DZIEŃ III – 13 czerwca 2025 r.
Sprawdzenie i kontrola procedur i postępowań o wartości równej lub przekraczającej progi unijne. Kontrola realizacji umowy i zmiany w trakcie jej realizacji.
Podczas trzeciego dnia kursu zostanie omówiony etap przygotowania do postępowania w trybie negocjacji bez ogłoszenia, łącznie z omówieniem zaproszenia do negocjacji i załączników. W oparciu o przykładowe rozwiązanie omówimy i przećwiczymy: procedurę postępowania w negocjacji z analizą możliwych błędów i nieprawidłowości, które często występują. Na przykładowych dokumentach zostanie omówiona procedura prowadzenia negocjacji z wykonawcą, unieważnienia postępowania, żądania wyjaśnień czy poprawy/uzupełnienia dokumentów lub oświadczeń. Uczestnicy poznają praktyczne rozwiązania możliwe do zastosowanie po zawarciu umowy, związane z: nadzorowaniem realizacji umowy w zamówieniach publicznych, koniecznością przygotowania raportu z realizacji umowy, ogłoszenia o wykonaniu umowy.
W tej części kursu zostanie omówiona także technika prowadzenia postępowania w trybie pilnym dla przetargu nieograniczonego (wartość zamówienia równa lub powyżej progów unijnych) z terminem składania ofert 16 dni oraz skróconym okresem badania i oceny ofert wraz z dniem zawarcia umowy.
1. Czynności w trybie przetargu nieograniczonego – schemat czynności – punkty kontrolne.
2. Etap przygotowania do postępowania w procedurach o wartości zamówienia równej lub powyżej progów unijnych – gdzie występują nieprawidłowości / konsekwencje.
3. Etap prowadzenia postępowania do terminu składania ofert – gdzie występują nieprawidłowości / konsekwencje.
4. Etap składania ofert, oceny wyboru wykonawcy lub unieważnienia postępowania – gdzie występują nieprawidłowości / konsekwencje.
5. Praca komisji przetargowej w trybie przetargu nieograniczonego – wymagania wynikające z ustawy pzp / lista błędów i nieprawidłowości.
6. Analiza potrzeb i wymagań – kontrola / sprawdzenie dokumentów. Konsekwencje wadliwości dokumentu w trakcie prowadzenia postępowania czy realizacji umowy.
7. Przygotowanie SWZ i załączników – zestawienie błędów i nieprawidłowości.
8. Badanie i ocena ofert – lista sprawdzająca. Kontrola czynności przez kierownika zamawiającego.
9. Unieważnienie postępowania – podstawa prawna / uzasadnienie faktyczne.
10. Zestawienie przykładowych wyroków, orzeczeń związanych z postępowaniem o udzielenie zamówienia - gdzie wskazano błędy, naruszenia przepisów. Dodatkowa argumentacja w raporcie pokontrolnym.
11. Zawarcie umowy i realizacja zamówienia – lista sprawdzająca.
12. Zmiana umowy – aneksy. Zakres możliwości zmian w umowach zaplanowanych i niezaplanowanych. Dokumentacja, przykładowe rozwiązania. Lista sprawdzająca umowę. Ćwiczenia.
13. Wykonanie umowy. Protokół odbioru. Zestawienie nieprawidłowości. Raport z realizacji umowy w świetle art. 446 ust. 1 ustawy pzp – przykład. Zestawienie praktycznych uwag. Ogłoszenie o wykonaniu umowy w BZP. Wypełnienie oraz punkty krytyczne.
14. Sprawozdania z udzielonych zamówień – przykład weryfikacji/kontroli tam wskazanych postępowań. Zestawienie uwag/ćwiczenia.
15. Ćwiczenia – panel warsztatowy. Możliwość kontroli dokumentacji dostarczonej przez uczestnika szkolenia.
16. Podsumowanie kursu.
17. Test sprawdzający wiedzę.