Najbliższe sesje szkoleniowe Forum Kadr
Październikowa sesja konsultacyjno-szkoleniowa
Obowiązki pracodawcy dotyczące ustawy o ochronie sygnalistów
7 października 2024 r. 10:00-14:30
Przedmiot sesji Forum:
Podczas zajęć przeanalizujemy najważniejsze obowiązki pracodawcy związane z wdrożeniem ustawy o ochronie sygnalistów. Zaprezentujemy jakie działania ma podjąć pracodawca w związku z wejściem w życie ustawy. Wskażemy jakie rodzaje naruszeń przepisów są objęte ustawą o ochronie sygnalistów. Doprecyzujemy co konkretnie powinna zawierać procedura zgłoszeń wewnętrznych. Rozstrzygniemy wątpliwości odnośnie terminów obowiązywania poszczególnych regulacji wynikających z ustawy. Zwrócimy uwagę na to z kim należy konsultować wdrożenie procedury zgłoszeń wewnętrznych. Podpowiemy jaki jest zakres ochrony sygnalistów, zwłaszcza pod kątem praktycznych aspektów zakazu działań odwetowych. Przyjrzymy się też wszelkim nietypowym zagadnieniom dotyczącym ustawy o ochronie sygnalistów (np. skutki prawne przekazania nieprawdziwego zgłoszenia przez sygnalistę).
Cele i korzyści sesji Forum:
• Ułatwienie wykonywania obowiązków służbowych wynikających z ustawy o ochronie sygnalistów.
• Poznanie zakresu odpowiedzialności pracodawcy w razie naruszenia nowych regulacji.
• Zdobycie wiedzy na temat możliwości działania pracodawcy w sytuacjach zgłoszenia wewnętrznego w związku z ustawą o ochronie sygnalistów,
• Lepsze przygotowanie się do ewentualnego postępowania kontrolnego.
• Uniknięcie potencjalnych sytuacji konfliktowych na linii przełożeni - podwładni dotyczących zgłoszenia nieprawidłowości zarówno tych objętych ustawą o ochronie sygnalistów, jak i innych informacji przekazanych w tym trybie.
• Poznanie odpowiedzi na kluczowe pytania:
- Jakie są najważniejsze obowiązki pracodawcy wynikające z ustawy o ochronie sygnalistów?
- Kiedy ustawa o ochronie sygnalistów zacznie obowiązywać względem jednostek samorządu terytorialnego?
- Jakie rodzaje zgłoszeń będą objęte ustawą o ochronie sygnalistów?
Program sesji Forum:
1. Kiedy zacznie obowiązywać ustawa o ochronie sygnalistów? Jakie regulacje prawne wchodzą w życie od 25 września 2024 r., które przepisy zaczynają obowiązywać dopiero 25 grudnia 2024 r., a w jakim kontekście warto brać pod uwagę dzień 1 stycznia 2025 r.?
2. Jakie są najważniejsze obowiązki pracodawcy wynikające z ustawy o ochronie sygnalistów? Co należy zrobić w kwestii informowania pracowników o możliwości dokonywania zgłoszeń? Jak prawidłowo przyjmować zgłoszenia od pracowników? Jakie procedury warto wdrożyć w kontekście wyjaśniania zgłoszeń? Jak długo należy przechowywać takie zgłoszenia? Jak traktować zgłoszenia pracowników w kontekście obowiązku ochrony danych osobowych?
3. Czy pracodawca musi uzyskać zgodę związków zawodowych lub przedstawicieli załogi w kwestii zmiany przepisów wewnątrzzakładowych związanych z ustawą o ochronie sygnalistów?
4. Jakie rodzaje zgłoszeń są objęte ustawą o ochronie sygnalistów? Jak powinien zachować się pracodawca w sytuacji, w której otrzyma zgłoszenie nieobjęte przepisami ustawy?
5. Co musi określać procedura zgłoszeń wewnętrznych? W jaki sposób można przekazać zgłoszenie wewnętrzne? Kto powinien zajmować się takimi zgłoszeniami? Jak postępować ze zgłoszeniami przekazanymi anonimowo? W jakim terminie przekazać sygnaliście informację o przyjęciu zgłoszenia oraz podjętych działaniach przez pracodawcę?
6. Czym jest rejestr zgłoszeń wewnętrznych? Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby takiego rejestru nie prowadził pracodawca, lecz podmiot zewnętrzny?
7. Z kim należy konsultować wdrożenie procedury zgłoszeń wewnętrznych? Na co musi zwrócić uwagę podmiot zatrudniający nie tylko pracowników, ale również osoby na innej podstawie niż stosunek pracy (np. umowy cywilnoprawne)?
8. Jak krok po kroku należy wdrażać poszczególne procedury dotyczące obowiązków wynikających z ustawy o ochronie sygnalistów?
9. Kto będzie kontrolować obowiązki wynikające z wdrożenia ustawy.
10. Podsumowanie. Pytania i odpowiedzi.
Ekspertem prowadzącym spotkanie będzie:
Ekspert w zakresie prawa pracy. Wieloletni pracownik Okręgowego Inspektoratu Pracy w Katowicach. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, studiów podyplomowych z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi w Szkole Zarządzania Uniwersytetu Śląskiego w Chorzowie, a także studiów podyplomowych z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy na Politechnice Śląskiej w Gliwicach. Ma doświadczenie zawodowe w charakterze rzecznika prasowego oraz w pracy w dziale kadr. Od wielu lat prowadzi szkolenia z zakresu prawa pracy dla różnych grup odbiorców (m.in. osoby kierujące pracownikami, pracownicy działów kadr, społeczni inspektorzy pracy, studenci).
Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w organizowanych wydarzeniach. Zaproszenie poniżej.