Sesja konsultacyjno-szkoleniowa Forum

24 września 2025 r. - sesja szkoleniowa nt.:

Forum Pełnomocników ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi nt.

„Konsultacje z organizacjami pozarządowymi w samorządzie i ciała dialogu. Jak efektywnie współpracować z sektorem obywatelskim”

10:00 – 10:15 Rozpoczęcie sesji Forum Pełnomocników ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi. Katarzyna Marciniak-Mordel, Katarzyna Siwierska -Koordynatorki Forum.

10:15 – 13:45 „Konsultacje z organizacjami pozarządowymi w samorządzie i ciała dialogu. Jak efektywnie współpracować z sektorem obywatelskim”.

Na sesji prowadzonej metodami warsztatowymi przedstawione zostaną podstawowe regulacje prawne dotyczące konsultacji z organizacjami pozarządowymi oraz całego systemu dialogu z sektorem obywatelskim. 


Przedmiot sesji konsultacyjno-szkoleniowej:
Przedstawienie, metodami warsztatowymi, podstawowych regulacji prawnych dotyczących konsultacji z organizacjami pozarządowymi oraz całego systemu dialogu z sektorem obywatelskim.

Program:
1. Wielość pojęć dot. konsultacji i dialogu, czyli o czym mówimy?
2. Konsultacje społeczne a konsultacje z organizacjami pozarządowymi - kiedy, z kim i o czym rozmawiamy.
3. Prawo dot. partycypacji społecznej i udziału organizacji pozarządowych w procesie decyzyjnym - prezentacja.
4. Ciała dialogu w samorządzie.
5. Efektywna organizacja pracy lokalnej Rady Działalności Pożytku Publicznego.
6. Metody mierzenia rezultatów w procesie dialogu i konsultacji.

Prowadzący:
Od 2011 r. pracownik Urzędu Miasta Lublin, Dyrektor Biura Partycypacji Społecznej. Przed pracą w administracji samorządowej związany z trzecim sektorem oraz instytucjami kultury. Od 2004 roku do 2011 członek zarządu lubelskiego Stowarzyszenia Homo Faber a w latach 2004 - 2006 członek zarządu Stowarzyszenia Amnesty International. Współpracował z organizacjami pozarządowymi zajmującymi się tematyką współpracy administracji publicznej z trzecim sektorem, m.in. Siecią SPLOT, Fundacją im. St. Batorego oraz Fundacją Inicjatyw Menedżerskich. Politolog i absolwent Szkoły Praw Człowieka Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka oraz Akademii Treningu Antydyskryminacyjnego Stowarzyszenia Willa Decjusza. W 2014 r. odznaczony przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Złotym Krzyżem Zasługi za wybitne zasługi w działalności na rzecz rozwoju społeczeństwa obywatelskiego w Polsce, za osiągnięcia w podejmowanej z pożytkiem dla kraju pracy zawodowej i społecznej. Przewodniczący Rady Działalności Pożytku Publicznego Miasta Lublin oraz członek Rady Działalności Pożytku Publicznego działającej przy Ministrze Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, gdzie reprezentuje Unię Metropolii Polskich.

Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w organizowanym wydarzeniu. Poniżej zaproszenie oraz link do zapisu.

 

Sesja konsultacyjno-szkoleniowa Forum

8 października 2025 r. - sesja szkoleniowa nt.:

Forum Pełnomocników ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi nt.

„Oferta realizacji zadania publicznego z pominięciem otwartego konkursu ofert - jak ją napisać, zrealizować i rozliczyć”

10:00 – 10:15  Rozpoczęcie sesji Forum Pełnomocników ds. współpracy z organizacjami pozarządowymi. Katarzyna Marciniak-Mordel, Katarzyna Siwierska -Koordynatorki Forum.
10:15 – 13:45   „Oferta realizacji zadania publicznego z pominięciem otwartego konkursu ofert - jak ją napisać, zrealizować i rozliczyć”.
• Na sesji prowadzonej metodami warsztatowymi, połączone zostanie z przedstawieniem studiów przypadków w zakresie utworzenia oferty i sprawozdania z realizacji zadania publicznego, realizowanego w jednostkach samorządu terytorialnego w Polsce (na różnych szczeblach: gmina, powiat, województwo) oraz w podmiotach sektora finansów publicznych (ministerstwa, jednostki organizacyjne/instytuty). 

Program:
1. Omówienie kluczowych zapisów, tj.:
a. Oferty.
b. Umowy.
c. Sprawozdania z realizacji zadania publicznego.
W tym bloku poruszane zostaną m.in. następujące zagadnienia:
• Jak prawidłowo wypełnić ofertę?
• Jak nie popełnić błędów formalnych podczas składania oferty?
• Jak planować „elastyczny” budżet, aby móc prawidłowo dokonywać przesunięć między pozycjami budżetowymi podczas realizacji zadania publicznego?
• Zapisy umowy w praktyce: dla koordynatora, dla księgowej, dla zarządu.
• Jak przygotować się do złożenia sprawozdania z realizacji zadania publicznego - rozliczenie merytoryczne i finansowe - wybrane zagadnienia?
2. Jak określać i rozliczać:
a. Rezultaty zadania.
b. Wkład własny (osobowy, rzeczowy, finansowy).
W tym bloku poruszane zostaną m.in. następujące zagadnienia:
• Jak prawidłowo i praktycznie określać rezultaty ilościowe i jakościowe, a w konsekwencji skutecznie je rozliczyć?
• Rodzaje wkładów własnych: wolontariat, zaangażowanie społeczne członka organizacji, użyczenie i udostępnienie rzeczowe, montaż finansowy źródła wkładu własnego, metodyka ich określania oraz rozliczanie.
3. Zadanie publiczne w teorii i praktyce - jak reagować na problemy i bariery w trakcie realizacji zadania publicznego:
W tym bloku poruszane zostaną m.in. następujące zagadnienia:
• Monitorowanie i identyfikacja barier oraz problemów w trakcie realizacji zadania publicznego.
• Formalno-prawne aspekty zmian realizacji zadania publicznego w wyniku następstw sytuacji losowych, niespodziewanych i niezawinionych zdarzeń, błędnych i niepraktycznych założeń.

Prowadzący:
Teoretyk i praktyk. W świecie III sektora od 2003 r. Z jednostkami samorządu terytorialnego współpracuje od 2006 r. Koordynator m.in. projektów edukacyjnych z zakresu wspierania osób niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie, przedsiębiorczości. Ekspert oceny wniosków m.in. w FIO, PO KL 2007-2013, a także w zakresie wdrożeń w jst dokumentów strategicznych, zarządzeń, rozporządzeń i innych. Pomysłodawca wielu przedsięwzięć i projektów z zakresu realizacji zadań publicznych.

Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w organizowanym wydarzeniu. Poniżej zaproszenie oraz link do zapisu.