Najbliższe spotkania Forum Sekretarzy
Lutowa sesja konsultacyjno-szkoleniowa:
7 lutego 2025 r.
Współpraca sekretarzy z organami stanowiącymi w aspekcie raportu o stanie jednostki samorządowej i procedury udzielania wotum zaufania. Problemy praktyczne oświadczeń majątkowych
Przedmiot sesji:
Celem sesji jest stworzenie płaszczyzny do dyskusji na temat relacji zachodzących pomiędzy organem stanowiącym j.s.t., sekretarzem (urzędem) oraz organem wykonawczym. Sprawność organizacyjna i wsparcie merytoryczne w relacjach z radą są gwarantem prawidłowego wykonywania obowiązków przez wszystkie wymienione podmioty, zaś płaszczyzną do tego jest odpowiednie zorganizowanie pracy urzędu oraz ustalenie w tym zakresie pozycji sekretarza jednostki samorządowej. Rozważania w tym przedmiocie nabierają szczególnego w kontekście przygotowania i procedowania raportu o stanie jednostki samorządowej oraz poszerzenia uprawnień przewodniczącego rady oraz poszczególnych radnych. Odrębnym punktem spotkania będzie analiza praktycznych problemów związanych z wypełnianiem i składaniem oświadczeń majątkowych.
PROGRAM:
1. Rada gminy (powiatu) i jej kompetencje.
2. Organ wykonawczy a organ stanowiąco-kontrolny.
3. Współpraca sekretarza z organem stanowiącym na różnych płaszczyznach organizacyjnych rady:
• in pleno,
• komisjami rady,
• poszczególnymi radnymi.
4. Współpraca z radą na płaszczyźnie stanowienia prawa:
• inicjatywa uchwałodawcza organu wykonawczego i przygotowywanie projektów uchwał przez „urząd”,
• procedura uchwałodawcza na terenie rady.
5. Współpraca z radą na płaszczyźnie uprawnień kontrolnych:
• Rady,
• Komisji rady,
• Radnych.
6. Organizacja urzędu a organ stanowiący.
7. Wydawanie poleceń przez przewodniczącego rady.
8. Uprawnienia kontrolne radnych w relacji z urzędem i jednostkami organizacyjnymi.
9. Praktyka układania relacji urząd – rada. Dyskusja.
10. Raport o stanie jednostki samorządowej jako szczególna forma współpracy sekretarza z organem stanowiącym – dobre praktyki.
11. Problemy udzielenia bądź nieudzielenia wotum zaufania organowi wykonawczemu.
12. Problemy praktyczne dotyczące składania i analizy oświadczeń majątkowych. Dyskusja.
Prowadzący:
Doktor nauk prawnych, adiunkt w Katedrze Prawa Administracyjnego i Nauki Administracji na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, specjalizuje się w zakresie: prawa samorządu terytorialnego, prawa pracy w samorządzie terytorialnym, etyki pracownika samorządowego, dostępu do informacji publicznej, podmiotów leczniczych i ochrony zdrowia, gospodarki komunalnej oraz innych zagadnień dotyczących samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego. Autor wielu publikacji z zakresu prawa administracyjnego i samorządu terytorialnego, w tym współautor Encyklopedii Samorządu Terytorialnego, komentarzy do ustawy o samorządzie gminnym (2014, 2023)., Wieloletni ekspert i wykładowca Fundacji Rozwoju Demokracji Lokalnej, Prezes Zarządu Stowarzyszenia Edukacji Administracji Publicznej.
Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w organizowanych wydarzeniach. Zaproszenie poniżej.
Marcowa sesja konsultacyjno-szkoleniowa:
14 marca 2025 r.
Zadania organów samorządu terytorialnego w myśl ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej
Przedmiot sesji:
• Ustawa o ochronie ludności i obronie cywilnej ma wypełnić powstałą lukę prawną w zakresie obrony cywilnej i przewiduje istotne zadania dla organów samorządu terytorialnego wszystkich szczebli. W uzasadnieniu do projektu ustawy wskazano bowiem na szczególną rolę administracji samorządowej w kształtowaniu bezpieczeństwa publicznego i powszechnego oraz na pierwszoplanową rolę organów samorządowych w ochronie ludności. Projekt ustawy został upubliczniony w dniu 14 czerwca 2024 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji (nr UD70). W dniu 5 grudnia 2024 roku Sejm przyjął poprawki Senatu do ustawy i aktualnie ustawa czeka na podpis Prezydenta RP. Ustawa co do zasady ma wejść w życie 1 stycznia 2025 roku.
• Podczas sesji Forum omówimy najważniejsze regulacje niniejszej ustawy, wskażemy i przeanalizujemy zadania jst w zakresie jej realizacji.
PROGRAM:
1. Zagadnienia ogólne – wyjaśnienie pojęć „ochrona ludności” i „obrona cywilna”, odniesienie do definicji obrony cywilnej w prawie międzynarodowym, objaśnienie w jakich sytuacjach następuje przekształcenie ochrony ludności w obronę cywilną;
2. Organy ochrony ludności – podział tych organów na terytorialne i pozostałe, omówienie zadań wójta (burmistrza, prezydenta miasta) i rady gminy, starosty i rady powiatu, marszałka województwa i sejmiku województwa, rozgraniczanie zadań między wskazanymi organami, rola sekretarza gminy, powiatu, województwa w tych sprawach;
3. Podmioty ochrony ludności – wskazanie katalogu podmiotów ochrony ludności, kompetencje organów wykonawczych samorządu terytorialnego (potencjalnie realizowane przez sekretarzy), w odniesieniu do kwestii podmiotów ochrony ludności (wyznaczenie, porozumienie, decyzja administracyjna), właściwość rzeczowa organów samorządowych w tych kwestiach;
4. Zasoby ochrony ludności - ewidencjonowanie zasobów ochrony ludności i obrony cywilnej przez organy ochrony ludności, wprowadzanie danych do Centralnej Ewidencji Zasobów, tworzenie i utrzymywanie przez organy ochrony ludności zasobów ochrony ludności, niezbędnych do udzielania pomocy doraźnej i pomocy humanitarnej, udzielanie pomocy między jednostkami samorządu terytorialnego;
5. Szkolenia i ćwiczenia - szkolenia z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej dla osób pełniących funkcję organu ochrony ludności i sekretarzy, przeprowadzanie ćwiczeń ochrony ludności i obrony cywilnej, częstotliwość tych działań;
6. Realizacja zadań ochrony ludności – uprawnienia organów wykonawczych samorządu terytorialnego (potencjalnie realizowane przez sekretarzy) do kierowania i koordynowania realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej, organizowanie współpracy pomiędzy podmiotami ochrony ludności, nadzorowanie i kontrolowanie wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej, wydawanie zaleceń przez organy ochrony ludności;
7. Obiekty zbiorowej ochrony – pojęcie schronu i ukrycia, uznanie za budowlę ochronną przez organ ochrony ludności, Centralna Ewidencja Obiektów Zbiorowej Ochrony;
8. Korpus obrony cywilnej – Szef Obrony Cywilnej, zadania wójta (burmistrza, prezydenta miasta) oraz starosty w zakresie obrony cywilnej na obszarze odpowiednio gminy i powiatu, skład korpusu obrony cywilnej, kompetencje organów samorządu terytorialnego w kwestii przydziału mobilizacyjnego obrony cywilnej;
9. Finansowanie ochrony ludności i obrony cywilnej - finansowanie zadań ochrony ludności i obrony cywilnej na poziomie samorządu gminy, powiatu i województwa, dotacja celowa z budżetu państwa.
Prowadzący:
Doktor nauk prawnych (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach, 2023 roku), autor wyróżnionej pracy doktorskiej pt. "Konstytucyjne prawo do składania skarg i wniosków i jego realizacja w ustawodawstwie zwykłym", wykładowca Wyższej Szkoły Kształcenia Zawodowego we Wrocławiu, radca prawny, wieloletni pracownik administracji publicznej (administracji samorządowej i rządowej) oraz praktyk stosowania prawa w kancelarii prawnej, aktualnie pracownik samorządowy (kierownik działu) w miejskiej jednostce organizacyjnej, doświadczony szkoleniowiec współpracujący z Fundacją Rozwoju Demokracji Lokalnej, w latach 2023-2024 żołnierz Wojsk Obrony Terytorialnej oraz autor wielu publikacji naukowych, w tym opinii pt. „Projektowane zadania organów samorządu terytorialnego w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej”, opublikowanej w Centrum Ekspertyzy Lokalnej FRDL. W trakcie VIII Krajowego Kongresu Sekretarzy moderował panel „Ochrona ludności i obrona cywilna, także w sytuacjach kryzysowych (m.in. powodziowych) – rozważania o projekcie ustawy w kontekście zadań samorządu terytorialnego”. W kręgu jego zainteresowań prawnych znajduje się prawo konstytucyjne, postępowanie administracyjne oraz prawo administracyjne ustrojowe i materialne, w szczególności problematyka samorządu terytorialnego, prawo wodne oraz zagadnienia obronności.
Serdecznie zapraszamy do wzięcia udziału w organizowanych wydarzeniach. Zaproszenie poniżej.